Share |

Anatomie stylu, díl 21. - Casuals, styloví bitkaři ze stadionu

Thornton, P.: Casuals

… jenom pokud teda za „stylový“ považujete luxusní teplákový soupravy. :) V případě Casuals, britských fotbalových výtržníků 80. let šlo ale vážně o vydařený kousky! Teplákovky značek Fila, Ellesse, Lacoste, Sergio Tacchini či Diadora jsou artefakty, který podle nás určitě patří do historie módy…
 

KDY: 1978-1990
KDE: Velká Británie
HLAVNÍ VIZUÁLNÍ ZNAKY: luxusní teplákový soupravy (Ellesse, Sergio Tacchini, Fila…), oděvní kousky od Fred Perry, Aquascutum, Burberry, tenisky (adidas samba, gazelle a vůbec jakákoli obuv se třema pruhama, diadora borg elite, puma suede, ellesse marathon…) 
HUDBA: funk, punk, new romantic, synth pop
TOP 5 PLAYLIST: Soft Cell – Tainted Love, Yarbrough & Peoples – Don’t Stop the Music, The O’Jays – Put Your Hands Together, The Jam – A Town Called Malice, Happy Mondays – 24 Hour Party People 
ČTIVO: Sampson, K.: The Ins and Outs of High Street Fashion, The Face 39 (červenec 1983), (http://testpressing.org/2011/06/the-face-the-ins-and-outs-of-high-street-fashion/), Thornton, P.: Casuals, Preston UK (2003)
 
 
 
 

Kulty mladých a jejich vizuální styl se nerozvíjely jenom v tanečních klubech a na rockových koncertech, ale taky ve fotbalových ochozech – aspoň v Británii, která je rodištěm většiny stylových subkultur. Na ostrovech jsou fotbal a styl dvě spojený nádoby už od 60. let…

Klasickým příkladem jsou skinheadi, kteří se koncem 60. let ve větších počtech organizovali hlavně v ochozech. (Víc ke skinheadům, jejich časovýmu vývoji a ke stěžejním stylovým prvkům tady: www.stylesurfin.cz/post/53452053272/skinheadi). Ve druhý polovině 70. let ale hard mod/skinheadskej look (odbočkou přes jejich následníky suedeheady či smoothies) vystřídala další forma stylový elegance. Do popředí pozornosti fotbalových kmenů se dostaly luxusní britský značky jako Burberry, Stone Island či Aquascutum, pak později fotbaloví srdcaři přešli na sportovní značky z Itálie a Francie, které taky stály majlant. Pro tyhle často násilnický stylový kmeny z fotbalových ochozů se v Británii zkraje 80. let vžil název Casuals…

Partička adolescentních Casuals, komu fandí, nevíme… Foceno ve Wanstead, East London pro The Face (červenec 1983), ph: David Corio

Už ve druhý polovině sedmdesátek ale třaskavý spojení móda a fotbal poprvý dostávalo správný významy. Podle jedněch se prapůvod Casuals odvíjel v Liverpoolu. Píše se rok 1977. Co se účesu týká, vzorem tzv. Scallies byl David Bowie na coveru svého alba Low a elegán Bryan Ferry – patka, nedorostlý mikádo, vlasy zčesaný dopředu, zkrátka účes zvaný wedge… K tomu mohérový saka a oděvy prestižních britských brandů jako antipod k předchozím skinheadským proletářům. Plus nesporný vliv vrcholícího punku… 

V roce 1978 se punk drolí na hromadu podskupin, kterým můžem dohromady říkat new wave. V případě fotbalových fanoušků každý měsíc střídá jedna módní vlna druhou. Síla brandu na stadionu najednou hraje zásadní roli. Nosí se úzké džíny; vzápětí úzký džíny musí být jedině značky Lois (ta se mimochodem začíná znova distribuovat); nastupuje Fiorucci, Inega, Lacoste, Fila… měsíc co měsíc se vzedme jiný label…

Film Nicka Lowe The Firm (2009) o britských Casuals z první poloviny 80. let sice do multiplexů nevnesl žádnej zásadní příběh. Styling je však – jak je u Britů standardem – naprosto přesnej a dokonalej!

Podle jiných názorů se původní casuals zrodili nikoli v Liverpoolu, ale v nedalekým Manchesteru. Není asi nutný dlouze přemýšlet nad etymologií přezdívky manchesterských Perry Boys, neboli Perries. Vyjma adorace všeho od Fred Perry byl v Manchesteru důkladně prozkoumáván i celý katalog tenisek pana Adi Dasslera…

V roce 1981 už měl každý přední britský fotbalový mančaft silnou základnu stylotvorných fanoušků. Souboje se neodehrávaly jenom v pokřicích a bitkách – soutěžilo se i to, kteří fans vypadají víc cool… (btw. dovedete si totéž představit v české lize?? :) )   

Fanoušci londýnských klubů vyznávali zlatavé sportovní zboží brandu Pringles, v Manchesteru měli zelené bundy s kapucou Peter Storm a jakousi společnou jednotící uniformou pro všechny se staly mikiny Slazenger, džíny Lee a tenisky se třema pruhama.

Bex ve filmu The Firm a jeho parádní teplákovka Sergio Tacchini model Mats Willander… :)
Kultura britských fotbalových fanoušků měla vyjma specifickýho oblíkání
i jiná nepsaná pravidla. Kupříkladu na venkovní zápasy se cestovalo zásadně vlakem, nikdy autobusem. Alkohol byl posilující volbou číslo jedna, ale stejně tak do ruky patřil i joint, jehož vůně se charakteristicky vznášela z ostrovních fotbalových ochozů…

Modrý manšestráky, nečekaný hit mezi Casuals. Musely ale být jedině s visačkou Lois… btw Stylesurfin se přednedávnem setkal s typem, který k nám Lois začíná dovážet… ;)
Nová pravidla výtržnický stylotvornosti nastavily úspěchy britských klubů v evropských fotbalových soutěžích. Kontakt s fans zejména z Francie a Itálie, který vypadali jakoby si zrovna odskočili z modelingovýho mola, přiměl britský výtržníky zamyslet se i nad pokroky ve vlastní estetice.

Jenže, rozhodně ne levný výrobky od Lacoste, Fila, Ellesse nebo Christian Dior se ukázaly jako značná výzva pro britský mládežníky hlavně z dělnických čtvrtí, který v době sílícího tchatcherismu začínali mít hluboko do kapsy. Krokodýl od pana Lakosty či lev od Pringla na tričku rozhodně nebyly zadara a celej outfit se pohyboval ve stovkách liber.

Hlavní hrdina Dom z filmu The Firm v mikině Sergio Tacchini McEnroe…

Rozmach „tchatcheristických dětí“ – Casuals – se zastavil ještě před rezignací Železné lady v roce 1990. Podle jedněch se vlna Casuals výrazně narušila po tragédii na bruselském stadionu v roce 1985, v jehož důsledku britský fotbalový mančafty na mnoho let vůbec nesměly do evropských soutěžích.

Definitivní parte vystavil ale nástup acid house, kdy extáze značně omezila choutky i těch největších bitkařů a na stadionech nadlouho zavládla láska a mír.

Stylisticky vzato, odkaz sportovních Casuals převzala celá madchesterská hudební scéna v čele s Happy Mondays a později v 90. letech i britpop. A protože v módě panuje pravidlo dvaceti let, po kterých se znova radostně recykluje, novou vlnu afinity k luxusním sportovním bundám, mikinám a retroteniskám zažíváme právě nyní. Což chápejme jako nečekaný odkaz stylotvorných bitkařů z britských fotbalových ochozů…

 

 
 
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.