Češi všeobecně velmi rádi cestují a v jejich hledáčku se stále častěji objevují země střední a východní Evropy. Toto zjištění vyplývá z nejnovější Zprávy o cestování, kterou připravila společnost PayPal a výzkumná agentura GfK.
Střední a východní Evropa se stala pro Čechy a další národy v regionu nejvyhledávanějším cílem jejich cest. Mezi tři nejoblíbenější destinace patří Slovensko, které navštívilo 68 % Čechů, a Chorvatsko spolu s Polskem, které je atraktivní pro 43 %, respektive 42 % cestovatelů zapojených do průzkumu. Turisty táhnou především příznivé ceny a jedinečné přírodní a kulturní dědictví tohoto regionu. Ostatně 75 % dotázaných vyráží na cesty právě kvůli odpočinku, 29 % potom lákají kulturní památky a kulturní akce.
Oblibu zemí střední a východní Evropy ostatně potvrzuje také Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu. „Jednou z největších předností střední a východní Evropy je jedinečná a živá atmosféra. Cokoli, co hledáte, je snadno dostupné během několika hodin, ať už chcete navštívit nádherné řecké ostrovy, projíždět se na kole nížinami kolem Balatonu, procházet se uličkami pražského Starého města nebo se kochat úchvatnými výhledy z vrcholků Tater v Polsku,” hodnotí Komorowski a přidává i jednu radu, která může cestování ještě více usnadnit: „Mezi věci, které cestu zjednodušují a poskytují cestovatelům jistotu a klid, patří snazší a bezpečnější možnost, jak platit za hotely, letenky nebo vstupenky do muzeí. V takových případech je velice užitečné aktivovat si službu PayPal One Touch, která podporuje trvalé přihlášení, a proto mohou cestovatelé na všech svých mobilních zařízeních platit jedním kliknutím. Nemusejí ztrácet čas vyplňováním údajů pro každou transakci a namísto toho si mohou užívat dovolené.“
Co se týče placení za dovolenou a během ní, tak zde stále vítězí hrazení většiny výdajů hotově (78 %). Dalším prostředkem jsou pak platební karty (59 %). Role online plateb ale aktivně roste – jen 35 % turistů z České republiky uvedlo, že za cestu raději platí offline. 68 % českých turistů navíc volí možnosti platby na základě jejich bezpečnosti a 50 % se rozhoduje také podle pohodlí. 34 % cestovatelů uvádí, že alespoň část výdajů za svou poslední dovolenou uhradili přes PayPal. Tato online platební platforma je obzvláště oblíbená mezi mladšími turisty (ve věku 25–34 let) při placení za ubytování. V této věkové kategorii ji zvolilo 19 %. A jak vypadá takový průměrný výlet českého cestovatele z pohledu jeho peněženky? Většina Čechů navštěvuje střední a východní Evropu v létě a stráví zde 1 týden. Během takových cest utratí nejčastěji částku v rozmezí 6 000–13 000 Kč.
Češi nejenže sami rádi cestují a poznávají okolní státy, ale jsou také přesvědčeni, že Česko má co nabídnout zahraničním turistům. Myslí si to 92 % Čechů, a pokud by měli vybrat nejzajímavější místa, určitě by mezi ně patřila bez většího překvapení především Praha se svými pamětihodnostmi a historickými památkami, dále potom Český Krumlov, hrad Karlštejn, lázně v Karlových Varech, Lednicko-valtický areál zařazený na seznam UNESCO a jeskyně Moravského krasu nedaleko Blanska.
Cestování po střední a východní Evropě je oblíbené i v dalších zemích regionu. Jak ukazuje průzkum, 45 % Poláků, 19 % Maďarů a 15 % Řeků navštívilo Českou republiku. 47 % turistů z Maďarska bylo v Chorvatsku a 44 % řeckých respondentů v posledních třech letech navštívilo Bulharsko.