Konstantin Grcic – Panorama
22. 3. – 14. 9. 2014
Vitra Design Museum, Weil am Rhein
Konstantic Grcic patří k nejvlivnějším designérům současnosti. V jeho náročném, funkčním, syrovém a občas i znepokojivém díle se snoubí industriální estetika s experimentálními uměleckými prvky. Hodně Grcicových návrhů – například židle Chair_One (2004) a lampa Mayday (1999) – se řadí k designovým ikonám. Výstava „Konstantin Grcic – Panorama“ ve Vitra Design Museum je doposud největší výstavou Grcicova díla.
Konstantin Grcic pro výstavu navrhl několik rozsáhlých instalací, ve kterých ztvárnil své představy o tom, jak bude vypadat život v budoucnosti – interiér domu, designérské studio a městské prostředí. V jednotlivých prostorách se odehrávají fiktivní scénáře. Návštěvníci jsou konfrontováni s designérovými vzory, výzvami a pochybnostmi a Grcicovo dílo je zasazeno do širšího sociálního kontextu. Zlatým hřebem instalací je třicetimetrové panorama zobrazující architektonickou krajinu budoucnosti.
Čtvrtá část se zaměřuje na Grcicovu každodenní práci. Návštěvníci v ní najdou nejen vyráběné produkty, ale i prototypy, skici, základní informace a artefakty, které Grcice inspirovaly – od staré čajové konvice a starého počítače značky Apple po díla Marcela Duchampa, Gerrita Rietvelda a Enza Mariho. Výstava prostřednictvím posunu perspektivy mezi malým a velkým měřítkem ukazuje, že design pro Grcice neznamená pouhé řešení problémů, ale nadmíru komplexní proces, k jehož nedílným součástem patří náhody, vady, náhodné objevy a hluboký zájem o současnou vizuální kulturu.
Konstantina Grcice (1965) zpočátku ovlivnily minimalistické návrhy Jaspera Morrisona – v jeho studiu také na konci 80. let začínal. Brzy si ovšem vypracoval vlastní výrazný styl a podnítil formální a technologické inovace na mezinárodní designérské scéně. V současné době spolupracuje s mnoha předními designovými firmami, např. Authentics, Flos, Magis, Vitra, ClassiCon, Plank, Krups a Muji. O jeho návrzích se často píše. Grcic většinou přichází s překvapivými řešeními a odmítá klišé. Radikální estetika jeho návrhů je založená na důkladném zkoumání materiálů, technologií a výrobních procesů.
Výstavou Panorama se Grcic pouští na nové území. Pokouší se o zatím nejdůkladnější reflexi vlastního díla a v nebývalé míře prozrazuje, co si myslí o designu jako takovém. Výstava vychází z hluboké analýzy stávajících změn v oblasti technologií, inovací a převratných událostí na poli současného designu. Připravovala se tři roky a představuje úzkou spolupráci Konstantina Grcice s Vitra Design Museum a Z33 – House for Contemporary Art v belgickém Hasseltu. Výsledkem je pozoruhodná, narativně i vizuálně výrazná prezentace situovaná na pomezí současnosti a budoucnosti, reality a fikce.
K výstavě vychází katalog čítající 320 stran. Obsahuje bibliografii Grcicova díla a eseje od Richarda Sennetta, Petera Sloterdijka, Paoly Antonelli, Maria Carpa a dalších. Vitra Design Museum bude zároveň pořádat i bohatý doprovodný program.
Výstavu Konstantic Grcic – Panorama organizuje Vitra Design Museum ve spolupráci s Z33 – House of Contemporary Art v Hasseltu. Další místa konání budou v pravý čas oznámena.