Ve Veletržním paláci dnes Grand Openingem odstartuje devět nových výstav Národní galerie v čele s velkolepým dílem Zákon cesty nejslavnějšího čínského umělce současnosti. Aj Wej-wej jím vzdává hold těm, které postihly současné konflikty, humanitární katastrofy a migrační krize. Světově uznávaná umělkyně Magdalena Jetelová představí svou retrospektivu společně s rozsáhlou site-specific instalací Dotek doby.
„Aj Wej-wej, jenž byl sám v minulosti uprchlíkem, se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití,“ uvádí generální ředitel NG a kurátor výstavy Jiří Fajt.
Sedmdesátimetrový člun s 258 uprchlíky
Obrovský nafukovací člun s postavami uprchlíků v nadživotní velikosti visí ode dneška ve Velké dvoraně Veletržního paláce a návštěvníci ho budou moci poprvé spatřit během vernisáže v 19 hodin. Jde o další z Aj Wej-wejových projektů z posledních tří let, které tématizují globální uprchlickou krizi a její následky, jež navazuje na ty, které návštěvníci viděli v Aténách, Berlíně, Vídni, Florencii nebo New Yorku. Pražská výstava je tak vyvrcholením Aj Wej-wejovy „cesty s uprchlíky“ a současně i jeho dosud největším uměleckým projektem.
Národní galerie dnes představí také Aj Wej-wejova starší díla – Hadí strop, Prádelnu, Cestující světlo a instalaci S květinami. Aj Wej-wej je společně s britským umělcem Edmundem de Waalem též autorem výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky, která představuje historii i současnost v dějinách umění často opomíjeného materiálu.
Dotek doby Magdaleny Jetelové
Velkolepého odhalení se dnes rovněž dočká Malá dvorana Veletržního paláce. Svoji rozsáhlou instalaci Dotek doby pro ni připravila světově uznávaná konceptualistka Magdalena Jetelová, jejíž retrospektivu bude zároveň možné shlédnout v přilehlém mezaninu paláce. Dílo Dotek doby se simulací vrstevnic a laserovými paprsky zrcadlí minimalistickou architekturu funkcionalistické dvorany, pro niž bylo speciálně navrženo.
Brian Eno, Epos 257, Keiiči Tahara a další
Grand Opening dále otevře výstavu předního představitele tuzemského street artu Epose 257 nebo japonského fotografa Keiičiho Tahary. Nová kapitola cyklu Moving Image Department pak představí zvukovou instalaci slavného hudebníka Briana Eno.
Zahajované výstavy
/WEB/