Nakladatelství AMU vydává jednu z nejuznávanějších publikací věnovaných psaní filmových scénářů – Scénář pro 21. století Lindy Aronsonové. Kniha přináší komplexní pohled na způsoby filmového vyprávění a nabízí rozbory, rady a postupy populární mezi profesionály po celém světě.
Autorka vytvořila na základě klasických scenáristických příruček a pečlivého studia filmů, které zavedená pravidla s úspěchem porušují, komplexní praktickou rukověť pro scenáristy. Podrobně se věnuje scénáři klasického i uměleckého filmu, všímá si mnoha konkrétních filmových děl, včetně snímků 21 gramů, Pulp Fiction, Memento či Věčný svit neposkvrněné mysli. Praktický rozměr příručky se projevuje i v radách věnovaných aspektům tvůrčího psaní, například časově efektivnímu psaní, kreativitě pod tlakem či aspiracím na mezinárodní soutěže.
Kniha Scénář pro 21. století vede scenáristy od obávané nepopsané první stránky až po výsledný tvar. Je napsána velmi čtivě, ale neztrácí hodnotu a poutavost ani pro zkušené autory. Témata, kterými se mimo jiné zabývá, napovídají názvy jednotlivých kapitol: Jak získat nápady, Konvenční narativní struktura, Plánování děje v praxi, Paralelní narace (filmy s několika protagonisty a časovými skoky), Filmy se strukturními nedostatky či Jak vše dostat na papír.
Linda Aronsonová nabízí praktické rady týkající se struktury scénáře, základních scenáristických dovedností – psaní dialogů, vytváření dějových úseků či psaní scénosledu. Nabízí hloubkové analýzy některých žánrů jako romantická komedie, film-cesta, krátký film. Nalezneme zde také provokativní kapitolu o filmech s nedostatky (Ztraceno ve vyprávění). Kniha nám neříká, co máme dělat, zato nabízí modely a šablony navržené tak, aby sloužily jako průvodce při vytváření struktury takového vyprávění, které zaujme diváky, udrží jejich pozornost a předá jim své poselství.
Kniha může být užitečná všem, kdo pracují s příběhem: filmovým scenáristům, dramaturgům či dokumentaristům, pracovníkům v televizi a rozhlase, ale i v oblasti tvůrčího literárního psaní nebo při tvorbě počítačových her.
„Nevěřím na velké teorie a neporušitelná pravidla. Věřím, že psaní scénářů se, jako všechny umělecké formy, neustále mění a znovuvynalézá, a za to buďme rádi. Souhlasím s názorem Davida Harea, který říká:,Pravidla existují, avšak každé pravidlo se může porušit, pokud se poruší dostatečně geniálním způsobem…,ʻ – a předpokládám, že nějaký vynikající scenárista napíše takové vyprávění, díky kterému se mé teorie ukážou jako nedostatečné – ba co více, těším se na něj.“ Linda Aronsonová
Linda Aronsonová (nar. 20. března 1950 v Londýně) je mnoha cenami ověnčená autorka divadelních her, filmových a televizních scénářů i beletrie pro mladé čtenáře (její romány byly přeloženy do řady jazyků). Působí ve Velké Británii, Austrálii, na Novém Zélandu a ve Spojených státech. Je také respektovanou profesorkou scenáristky. Mnoho let učila v Austrálii, nyní pracuje jako mezinárodní konzultantka scénářů a přednáší na řadě významných institucí po celém světě – v Los Angeles, New Yorku, Londýně, Paříži, Berlíně, Dublinu,Johannesburgu, Stockholmu, Kodani, Singapuru, Aucklandu i v Praze (na podzim roku 2014 byla členkou poroty festivalu Famufest). Pozoruhodný záběr její práce zahrnuje díla pro mainstreamové i klubové publikum.