Share |

Je tu konference o kulturních a kreativních průmyslech

foto: pořadatel akce

V jakém stavu je česká kultura? Co nabízí a co potřebuje? Na tyto otázky odpoví konference Institutu umění s názvem Střed zájmu: KULTURA 360°, která se uskuteční ve čtvrtek 4. prosince 2014 v Národní technické knihovně v Praze. Jejím cílem je představit nový pohled na kulturu – koncept kulturních a kreativních průmyslů (KKP), který zkoumá stav odvětví z mnoha úhlů (tržního, neziskového, veřejného, akademického).
 
Třináct odvětví KKP ovlivňující širší ekonomiku: kulturní dědictví, umělecká řemesla, výtvarné umění, scénická umění,TV a rozhlas, videohry, knihy a tisk, hudba, film, architektura, design a reklama.
 
Konference představí cíle a dosavadní výstupy výzkumného projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR (2011–2015). Znalost stavu jednotlivých odvětví, jejich dopadu na ekonomiku a společnost jsou základním předpokladem pro přijetí strategických opatření na místní i státní úrovni. Usnadní například čerpání evropských financí, pomohou stanovit exportní strategie České republiky v oblasti kultury anebo změnit systém vzdělávání umělců a kulturních manažerů.
 
Dopolední část programu se zaměří na výstupy projektů mapování KKP na úrovni měst a regionů (Brno, Pardubice, Plzeň, Zlín). O významu mapování na lokální úrovni promluví britská expertka Lia Ghilardi, která se dlouhodobě věnuje kulturnímu plánování ve městech. Lia Ghilardi, vedoucí pilotního projektu mapování ve Zlíně, regionu mimo jiné poradila: „Je potřeba Zlín více propagovat. Umělecké schopnosti zde jsou, ale málo se propagují. Je potřeba vědět, jestli kreativci po vystudování školy zůstávají tady, nebo odcházejí do zahraničí. A pokud odcházejí, je třeba se zamyslet nad tím, proč. Musíte si uvědomit tradici a hodnoty, které máte, a z nich poté vycházet. Nesmíte začít plánovat od nuly, to je ta největší chyba.“Po úvodních prezentacích proběhne panelová diskuse se zástupci měst, kteří vysvětlí důvody, jež je vedly k mapování lokální kulturní infrastruktury. Diskuse shrne proč, jak a s kým je důležité mapovat a jakých výsledků lze dosáhnout.
 
V odpolední části představí významnéosobnosti přínosy a potřeby osmi vybraných odvětví. Následná panelová diskuse bude cílit na výměnu zkušeností v průřezových tématech, jako jsou vzdělávání, domácí tvorba či export. To, co řeší zástupci jednoho odvětví, je často problémem i v dalších odvětvích. Dopad na kulturu a síla lobbingu se však bez propojení snadno tříští. Chceme diskutovat, inspirovat a hledat možnosti řešení společně.
 
Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR (2011–2015) je výzkumný projekt Institutu umění – Divadelního ústavu, příspěvkové organizace Ministerstva kultury ČR. „Cílem výzkumného projektu je nejen zjišťovat potřeby, mapovat, získávat statistiky a vytvářet metodiky, ale též zvyšovat povědomí o důležitosti kulturních a kreativních odvětví, a ovlivňovat tak praktickou politiku v České republice ve smyslu realizace konkrétních podpůrných opatření. Doufáme, že konference Střed zájmu: Kultura 360° napomůže větší informovanosti i diskusi o kreativních průmyslech a kreativní ekonomice,“ shrnuje Eva Žáková, vedoucí projektu.
 
Program a registraci na konferenci Střed zájmu: KULTURA 360° naleznete na webových stránkách www.culturenet.cz.
 
Program naleznete zde.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.