Recenze filmu Odpad město smrt

plakát Aerofilms

Předesílám, že v hodnocení nebudu objektivní.
Divadlo Komedie bylo a je a bude moji srdcovu záležitostí. Představení Odpad město smrt v režii Dušana Pařízka dle německého režiséra a dramatika Reinera Wernera Fassbindera jsem viděla během krátké doby několikrát a kdyby bohužel na konci července neskončilo, viděla bych ho nejspíš ještě nespočetněkrát. Byl to pro mě jeden z největších uměleckých zážitků. (Ale o tom jsem již psala.) Proto jsem si filmovou verzi, kterou natočil Jan Hřebejk, nemohla nechat ujít.
Popisování děje, jenž kritizuje prodejnou společnost a rozpad morálních hodnot, se vyhnu, to si můžete přečíst v recenzi divadelní . Každopádně divadelní podoba se do té filmové proměnila naprosto přesvědčivě.
Zoufalství, korupce, smrt, nenávist vůči Židům a další témata se prolínají se sarkastickými poznámkami hlavních představitelů a zapadají do jejich cynických gest jako skládačka. Svoji zásluhu na tom určitě mají kmenoví herci Divadla Komedie, Martin Pechlát, Gabriela Míčová, Stanislav Majer, Martin Finger, Jiří Černý a Dana Poláková,  kteří ztvárňují své role se stejným nasazením jako na divadle. Scénám dodává na působivosti i skvělá kamera a prostředí paláce Lucerna, kde se téměř celý film odehrává.  Přestože film není divadlo a některé emoce jsou nepřenosné (divadlo je zkrátka živý organismus), je filmová podoba skvělou podívanou. Pro milovníky dnes již neexistujícího Divadla Komedie tedy téměř povinnost. Připomenete vám to “zlatou éru“ divadla, které opravdu stálo za to, alespoň zdánlivě si navodíte tu tíživě povznášející atmosféru, jež v Komedii vždy panovala (a po představení ležela na vašich bedrech, než jste ji na baru zapili kyselým vínem).
A pro ty ostatní? Odpad město smrt je netradiční podívaná, kterou v Čechách hned tak neuvidíte a navíc Hřebejk vyrovnal skóre za ne zrovna podařenou Svatou čtveřici a dokázal, že jeho vidění světa není černobílé a jeho filmy mají přesah.