Do pražského kina Světozor vrthnou nejúspěšnější španělské snímky natočené v posledních dvou letech – začíná zde totiž 7. ročník festivalu La Película. Letos představí rozšířená přehlídka na dvě desítky stěžejních španělských filmů různého žánrového zaměření. Až do 19. února mohou návštěvníci vybírat z pestrého programu, jejž tvoří ambiciózní fantasy v hollywoodském stylu, horor, absurdní komedie, sociální dramata anebo psychologicky laděné snímky, stejně jako animované, dokumentární či experimentální filmy. Festival nabízí tituly již cenami ověnčené nebo aktuálně usilující o prestižní ocenění Goya či Oscar. Současnou produkci doplňuje prestižní kolekce španělských neorealistických skvostů natočených mezi léty 1951 až 1961 režiséry jako Carlos Saura či Luis Buñuel. A dále čtveřice filmů z Venezuely, které tuzemským divákům přiblíží například žánr tropického thrilleru – často naturalisticky natočené příběhy z novodobé historie této latinskoamerické země.
Festival La Película se v příštím týdnu přesune do brněnského kina Art, kde bude probíhat v termínu 20. až 26. února. Vstupenky v jednotné ceně 100 Kč jsou v prodeji v pokladnách a na webu kina Světozor (www.kinosvetozor.cz) a Art (www.artabakala.cz).
Pestrost a záběr současné španělské kinematografie na La Películe ilustruje už zahajovací napínavý hororový snímek Vetřelci, který je ukázkou stále častější hispánsko-hollywoodské spolupráce. Režisér Juan Carlos Fresnadillo do hlavní role metapříběhu o dětské fantazii, která se mění v děsivou realitu, obsadil vynikajícího Clivea Owena. Mezi tituly, které v předprodejích provází největší zájem diváků, patří celovečerní animovaný film se žhavou kubánskou salsou a americkým jazzem Chico a Rita , jenž si čerstvě vysloužil nominaci na Oscara a pod nímž jsou podepsáni věhlasní filmaři Javier Mariscal a Fernando Trueba. K vyhledávaným patří rovněž fantasy, ve které se mísí pohádkový svět s hrůzyplnými výjevy ve stylu Pána prstenů: Mystikal režiséra Ángela Alonsa. Snímek byl natočen stejnou technikou a tvůrčími postupy jako světový divácký hit Avatar.
Aktuální společenská témata se odrážejí hned v několika festivalových snímcích. Psychologické drama Amador, které režisér Fernando León de Aranoa servíruje s notnou dávkou černého humoru, odhaluje, co vše jsme schopni udělat pro udržení finančního příjmu. Příběh mladých slečen z dobře situovaných rodin volně inspirovaný skutečnou událostí nastíní výrazný debut režisérky Eleny Trapé Blog. Parta středoškolaček, které hledají zpestření pro své – podle jejich mínění – jednotvárné, nudné životy, si založí tajnou společnost s utajeným cílem... K tématu rodiny, zejména k citlivým a křehkým vazbám mezi jejími členy, kdy do jejich životů zasáhne nečekaná smrt, se ve svém posledním snímku Cokoliv si budeš přát vrací režisér Achero Mañas. Dramaturgickou skladbu současného filmu uzavírá ceněný psychologický film Oscarova polovina režiséra Manuela Martína Cuenca, který rozkrývá komplikovaný, minulostí zatížený vztah mezi sourozenci.
Festival La Película tradičně předkládá fanouškům perly z filmových archivů. V letošním roce jde o unikátní kolekci snímků španělského neorealismu, neopomenutelné etapy filmové tvorby 50. a 60. let zachycující obraz společnosti za doby frankistického režimu. Tento cyklus zahrnuje skutečné poklady španělské kinematografie, které obvykle nejsou k vidění na velkém plátně. Jeho realizace byla možná díky spolupráci s Institutem kinematografie a audiovizuálních umění (ICAA) španělského Ministerstva školství, kultury a tělovýchovy. Na festivalu bude promítnuta šestice filmů předních režiséru v čele s prvním celovečerním filmem Carlose Saury Páskové, který se k tuzemským divákům dostal pouze na vybraných filmových přehlídkách.
Venezuelskou kinematografii, která je hostem letošního ročníku festivalu La Película, prezentují velké režisérské osobnosti. Patří mezi ně například Román Chalbaud považovaný za zakladatele moderní venezuelské filmové produkce. Jeho poslední kvazidokumentární film Dny moci líčí tamější politické události na přelomu 50. a 60. let. Po pozadí politických vražd ve Venezuele pátrá snímek Smrt ve vysokém rozlišení režiséra Césara Bolívara. Film je ukázkou oblíbeného žánru tzv. tropického thrilleru, který odráží politické problémy minulosti. Režisér César Bolívar patří mezi komerčně nejúspěšnější tvůrce již od osmdesátých let.
Kompletní program festivalu je k dispozici na