
Dostali jsme do redakce zprávu od Kamila Petra, který zahájil čerstvě projekt, který by si chtěl vzít za cíl menší osvětu v oblasti grafického designu, otevření diskuze o jeho kvalitě ve veřejném prostoru a snad i zajímavou spolupráci s grafiky. A tak zde citujeme jeho celé poselství, které chce svým projektem Visual Smog Project do společnosti přinést:
"VISUAL SMOG Project
Má to cenu?
V ulicích našich měst je možné dlouhodobě objevovat grafický odpad, který na nás má negativní dopady. Dopady, které nejsou vidět, protože jsou uvnitř nás. Tenhle smog nás otravuje pomalu a soustavně. Jsme zahlceni vizuálně nekvalitními vjemy, které potom nevědomky bereme jako měřítko estetických hodnot a podprůměr považujeme za správný. A to mi, jako grafikovi, vadí.
Přemýšlel jsem kde začít. Došlo mi, že prostor ulice je místo, kde by se dalo se změnou experimentovat a zároveň je to místo, kde přicházíme s vizuály všech typů do kontaktu – štíty obchodů.
Pro první fázi je osloveno 9 grafiků na redesign 9 vývěsních štítů a výkladců. Chceme tak společně najít nové pohledy na jejich koncepci a vzhled. Grafické názory od lidí, kteří grafickým designem žijí a není jim lhostejný, by měly být určující pro zhodnocení projektu. Všichni pracují zadarmo, takže to bude chvíli trvat :-)
Vývoj projektu sledujte na adrese: www.visualsmogproject.cz. Pro diskuzi a jako živý archiv reálných příkladů slouží Facebooková stránka (www.facebook.com/visualsmogproject).
Byl bych rád, kdyby lidé alespoň trochu začali přemýšlet o vizuálním smogu, aby diskutovali o tom, co považují za dobré, co za špatné a hlavně, aby se něco dozvěděli. V plném důsledku potom mohou svým výběrem kultivovat svět kolem sebe. Odmítám názor, že když grafický design prodává, je to design kvalitní. Špatné a kvalitní jsme schopni odlišit i měřítky estetickými. A o ty tu jde. Projekt je v začátcích, takže jakákoliv podpora, nápady, povzbuzení, nebo kritika, jsou vítány.
Pojďme zkusit ulici přetvořit, i když třeba jen na papíře, nebo monitoru. Nakonec, kde je psáno, že musí zůstat jen u toho?
Má to cenu!"