Galerie35m2
výstava potrvá do 20.4.
Víta Nejedlého 23, Praha 3
Dílo Přemysla Procházky působí na první pohled jako osamocený periferní případ, jako splašený koníček nějakého samouka. Byť je tento autor vybaven řádnou univerzitní zkušeností a dosud se pohybuje pod silným pedagogem v osobě Vasila Artamonova (Favu Brno), jeho výtvarný projev postrádá nejen znaky této konkrétní školy, ale i jakoukoliv školenost vůbec. V tvorbě tohoto umělce nacházíme složité autonomní obsahy i jazyk podobný umění Art Brut a zároveň snahu být srozumitelný i pro obyčejného diváka, o čemž svědčí i loňská Cena diváků v Galerii kritiků.
Procházka se zabývá výhradně narativní figurací. Jeho obrazové příběhy zpřítomňují konkrétní události. To dokazuje i letmý pohled do jeho košatého portfolia: Malíř, který neví co namalovat, Už jdu na to, Tady se něco nepovedlo, Obhajuji klauzurní práci, Vynášení odpadkového koše, Dnes jsem se šel raději projít do lesa....atd. Autor ve svých obrazech pojmenovává své osobní i společenské podněty v jejich bídě i tajemství, absurditě i pravděpodobnosti. Vše se u něj děje v tísnivém soukromí, do kterého však nahlíží hluboký kosmos.
Neobvyklá je u tohoto malíře i forma, která v sobě spojuje modernistickou volnost i estetiku lidového umění. Procházka studuje řeč struktur a povrchů, aby ukázal realitu v její holé přítomnosti. Podle rigidních pravidel se na jeho obrazech objevuje prach, piliny, hlína a spousty jiných neobvyklých materiálů. Pracuje s oboustranými plány, asambláží, reliéfem a vrstvením. Nalézá neobvykle vykoubené obrazové formáty, v kterých následně vše úzkostlivě organizuje. Záleží mu na tom, aby bylo poznat, co je vpředu a vzadu a především, co je uvnitř a vně. Jak sám říká:“Pracuji s vrstvením - maluji něco, co později přemaluji další vrstvou. Přiděluji tak hodnotu malovanému už jen na základě přítomnosti v obraze. To je ve prospěch pravdivosti - to, že něco není vidět přece neznamená, že to neexistuje. Proto musí na obraze existovat i to neviděné.“
kurátoři: Michal Pěchouček a Petra Steinerová
/WEB/