Taneční studio Contemporary nabízí v České republice exkluzivně pro veřejnost lekce baletního mistra New York City Balletu, ale i další současné styly tance.
- od března do května jedinečná možnost zacvičit si v rámci otevřených lekcí zdarma New York City Ballet, techniku obdivovanou herečkou Sarah Jessicou Parkerovou
- v rozvrhu Contemporary si vybrala i česká herečka Tereza Brodská, která začala cvičit nově vyvinutou metodu Yōtai
- současné taneční styly včetně moderny, klasického baletu, jazzu, flamenca nebo b-boy konečně pod jednou střechou pod vedením jedině profesionálních lektorů
Stejně jako hvězda seriálu Sex ve městě Sarah Jessica Parkerová, všichni čeští milovníci baletu mají možnost propadnout cvičebnímu stylu New York City Ballet Workout sestavenému přímo baletním mistrem Peterem Martinsem z renomovaného stejnojmenného newyorského souboru. V České republice jde o jedinou možnost zatančit si bez předchozí zkušenosti s tancem například pasáže z baletu Petra Iljiče Čajkovského Louskáček a dalších světoznámých baletů. Prostor pro tanec Contemporary nabízí i unikátní cvičební systém Yōtai kombinující prvky baletu a posilování, jehož obdivovatelkou se stala herečka Tereza Brodská. Lektoři Contemporary tančí od jazzu, přes flamenco po b-boy a nově nabízí otevřené lekce New York City Ballet, Yōtai a klasického baletu zdarma pro veřejnost ve dnech 17. až 19. dubna a 15. až 17. května. Přesný rozpis otevřených lekcí lze nalézt na www.contemporary.cz Autorkou fotografií Conteporary je Bet Orten, která aktuálně získala ocenění Fotograf roku v rámci prestižních cen Czech Grand Design.
New York City Ballet Workout je založený na prvcích klasického baletu a je určen všem bez rozdílu věku, a o i těm, kteří nemají s tancem žádnou zkušenost. Hodina začne posilováním, následuje nácvik základních baletních prvků krok po kroku a následně se skutečně tančí konkrétní variace ze světoznámého baletu. Jako hudební doprovod se používá klasická hudba přímo z repertoáru New York City Ballet. „New York City Ballet je unikátní tím, že skutečně tančíte sekvence ze světoznámých baletních děl, z čehož máte coby laik radost, a zároveň posilujete,“ říká lektorka New York City Ballet Workout Petra Žikovská, která licenci získala přímo v sídle NYCB v New Yorku. Pro toho, komu se líbí baletní estetika a chce si v tomto duchu jen tak pro radost zatančit, bez velké dřiny u tyče a bez nutnosti jakékoli průpravy, je New York City Ballet Workout ideální. Technika není náročná, zvládnou ji i ti, kdo zatím ladné pohyby baletek jen nadšeně obdivovali na prknech divadel. „V každé hodině se nacvičuje konkrétní úsek ze známého baletu, jako je třeba Waltz sněhových vloček z Louskáčka včetně rekvizit – sněhových vloček, v druhé části hodiny pak všechny prvky spojíme a celou sekvenci si několikrát zatancujeme,“ dodává Žikovská. Pod vedením tanečnice, choreografky a herečky Kláry Lidové, která je podepsána například pod choreografiemi k filmům Tajnosti nebo Bratři Karamazovi, probíhá v Contemporary zase speciální cvičební technika Yōtai, vyvinutá samotnou Klárou Lidovou. Yōtai vám pomůže zpevnit tělo, protáhnout svaly, naučí vás zacházet s rovnováhou a soustředěným ovládáním těla a ještě k tomu vám dá základy baletní techniky. „Jde vlastně o tanečně-kondiční cvičení s gymnastickým míčem, které odráží nejnovější poznatky o možnostech těla a které je zároveň pestré a nerezignuje na lehkost, eleganci a radost z hudby,“ říká Klára Lidová. „Můžete jej cvičit samostatně, v kombinaci s klasickým baletem jako posilovací a protahovací cvičení, skvělé je také jako průprava pro ty, kdo chtějí s baletem začít,“ dodává Lidová. Kouzlu Yōtai propadla i herečka Tereza Brodská: „Dlouho jsem hledala cvičení, které by mě bavilo, bylo alternativou k zaplněným hlučným posilovnám a zároveň funkční. U Yōtai posloucháte příjemnou jazzovou hudbu, skvěle se protáhnete, zpevníte a pokoříte své limity v rovnováze.“ Každá hodina Yōtai je zakončena jednoduchou taneční choreografií složenou z naučených prvků. Impulsem ke vzniku Yōtai byl přitom fakt, že Kláře Lidové v Čechách scházel typ cvičení, který by oslovil jak laiky, tak profesionální tanečníky: „Klasický balet je dřina, obzvlášť na té profesionální úrovni. Aby bylo mé tělo v kondici, utíkala jsem k osvědčeným metodám jako jóga nebo pilates, ale na každé mi něco scházelo.“
Prostor pro tanec Contemporary vybudovala se svým týmem Vendula Poznarová, která sama působí jako profesionální choreografka, tanečnice a ředitelka studia. „Hlavním cílem pro mě bylo vytvořit unikátní přátelský prostor, kde bychom široké veřejnosti umožnili zacvičit si taneční styly, o kterých spousta lidí sní, ale vzhledem ke své exkluzivitě jsou mnohdy lidem spíše uzavřené,“ říká Poznarová. „Díky své praxi vím, že spousta lidí touží vyzkoušet si různé taneční styly, ale zároveň se ostýchají, že to pro ně třeba bude moc těžké. Chceme tento stereotyp změnit,“ dodává Poznarová, která v Contemporary klade důraz také na pedagogické vzdělání lektorů. Studio Contemporary je podle jeho zakladatelky unikátní právě v tom, že se v něm potkávají amatéři i profesionálové se soudobými tanečními styly z celého světa. Návštěvníci si tak můžou v Contemporary zatančit také například contemporary modernu/jazz/ latino/street/jazz, hype, hip-hop či house bez obav, že to bude pro jejich tělo náročné. Taneční studio
Contemporary dále také nabízí oddechové cvičení harmonizing a v neposlední řadě také taneční kurzy včetně baletní průpravy pro nejmenší.
Venda Poznarová - tanečnice, choreografka, zakladatelka a ředitelka Contemporary - prostor pro tanec
K tanci ji od dětství vedli její rodiče - taneční mistři. Věnovala se společenskému tanci, ve kterém získala titul vicemistr ČR a 4. místo na mistrovství světa v latinsko-amerických tancích. Potom absolvovala několik zahraničních stáží současného tance a ve svém tanečním vzdělání pokračuje na pražské HAMU studiem oboru choreografie na taneční katedře. V současné době umělecky řídí prostor pro tanec Contemporary a pedagogicky v něm vede dětské taneční vzdělávání. Připravuje choreografický projekt na hudbu Pavla Haase Terezín 1943, který bude mít premiéru v květnu 2013.
Petra Žikovská - lektorka New York City Ballet Workout
Tanci se věnovala od dětství, nejprve na Lidové škole umění, později na Konzervatoři Jaroslava Ježka. V roce 1998 absolvovala HAMU, obor taneční teorie a kritika ve třídě prof. Brodské. Její zájem o balet a jeho zpřístupnění co nejširšími publiku ji dovedl až ke studiu techniky New York City Ballet. V současné době je jedinou držitelkou této licence v ČR.
Klára Lidová - lektorka Yōtai a klasického baletu
Tanečnice, choreografka a herečka začala tančit ve čtyřech letech v baletním učilišti Národního divadla. Na jevišti Národního divadla tak poprvé tančila v pěti letech. Další vzdělání získala na taneční katedře HAMU v Praze a JAMU v Brně (2003-2004). Absolvovala několik zahraničních stáží klasického o baletu, současného tance a dance yogy. Jako herečku jste ji mohli mj. vidět v pražském Divadla Bez Zábradlí, Dejvickém divadle, Divadle Komedie nebo Divadle na Zábradlí. Tančí v nezávislých tanečních projektech, je autorkou řady choreografií, ve kterých sama tančí (Tajnosti, rež. Alice Nellis nebo Bratři Karamazovi, rež. Petr Zelenka). Se svým dlouholetým manželem režisérem Petrem Zelenkou spolupracuje od roku 2001 na divadelních hrách i filmech. V současné době působí také jako lektorka v pražském tanečním studiu Contemporary, kde vyučuje balet a vlastní pohybovou metodu Yōtai, která je určená široké veřejnosti.