Máte doma harampádí, knížky, nevhodné dárky? Chcete se jich zbavit? Je tu nová možnost, jak na to. Portál www.individi.cz právě odstartoval a je přesně pro tyhle případy. Ptali jsme se jeho zakladatelů, jak celá věc funguje.
Jak vznikl tenhle nápad? Co vás frustrovalo na Aukru, eBayi nebo možnosti napsat na Facebook, že prodáváte pračku?
Začalo to docela jinak. Hodně čtu, takže se mi doma vždy hromadily knihy. Co dva roky jsem přátelům rozesílal hromadný email s dlouhým seznamem knížek na prodej, po stovce kus.
A uvědomil jsem si dvě zásadní věci: Takový prodej je velmi výhodný, protože kamarádi věří mému vkusu a těch knih po kilu si koupí hned několik. V antikvariátu bych za ně dostal leda tak bůra, pokud vůbec něco. Druhé zjištění bylo, že v libovolně dlouhém seznamu se vždy najdou atraktivní tituly, o které projeví zájem několik lidí najednou, což pak dost komplikuje prodej jako takový. No a od toho byl už jen krůček k nápadu vytvořit www.individi.cz jako první službu, která by tenhle vzájemný obchod mezi přáteli usnadnila.
V čem je tedy prodej na individi jiný třeba oproti Aukru?
Aukro nebo eBay jsou klasická online tržiště zaměřená primárně na anonymní aukci či prodej jednotlivých věcí. Oproti tomu individi je nový typ obchodní platformy, která vám umožní jednoduše a pod vlastním jménem vystavit na prodej až stovky věcí a pozvat přátele, aby u vás nakoupili ve velkém — takový garážový prodej online.
Prodávající tedy hraje s mnoha otevřenými kartami a neskrývá se za nějakou přezdívkou. Mezi našimi členy najdete výrazné osobnosti, knihomily, sběratele, fanoušky dobrých filmů či komiksů. Zkrátka jim můžete věřit.
Viděla jsem, že používáte #hashtagy. Třídění do rubrik podle vás není cesta?
Individi běží necelé dva měsíce, takže je asi brzy soudit, která metoda pro nás bude lepší. V použití hashtagů (my jim říkáme štítky) nicméně spatřujeme několik výhod. Prodávající je může zadávat přímo při psaní popisu předmětu, takže odpadá složitý výběr kategorie. Podle štítků je navíc možné seznam filtrovat, takže každý prodejce si může vytvořit unikátní systém kategorií, který mu vyhovuje. Od téhle otevřenosti si slibujeme, že se na individi bude vyskytovat čím dál tím více prodejců se zcela originálním sortimentem.
Jak plánujete využít sociální sítě?
Máme samozřejmě Facebook i Twitter a obě sítě budeme aktivně používat ke zviditelnění pozoruhodných prodejců. Jak už jsem řekl, individi staví na výrazných osobnostech a naši členové sami své profily přes sociální sítě propagují. Jednoduše pozvou přátele do své virtuální garáže na individi k objevování zapomenutých podkladů. I v tomto směru je individi skutečně garážový projekt. (V té garáži jsme to mimochodem opravdu začali.)
Kolik toho může člověk prodat? Jaká je nejnižší a nejvyšší možná cena?
Dá se toho prodat hodně, rychle a za dobrý peníz. Například já jsem do 24 hodin od zveřejnění svého profilu prodal padesát knih v ceně asi 5 tisíc Kč a od té doby každých pár dní něco.
Dost to závisí na tom, kolika přátelům odkaz na svou nabídku pošlete a nasdílíte přes různé sítě. Pokud věří vašemu vkusu a máte rozumnou cenu, určitě si od vás něco koupí.
Noví uživatelé u nás mohou vystavovat věci v ceně do 500 Kč za kus, což bohatě stačí na běžné knihy, DVD, CD či desky, hry apod. Dobitím kreditu je tento limit možné zvýšit až na 5.000 Kč/ks, což už pokryje většinu věcí v domácnosti. Na prodej dražších předmětů bude určitě lepší to Aukro.
Co individi stojí? Rozumím tomu tak, že zpočátku nic. Z čeho tedy vygenerujete zisk, budete mít inzerci? Nebo je to projekt dělaný ze zájmu a bez toho, že by pro vás byl zdrojem příjmu?
Náš obchodní model je jednoduchý. Platí se za kredity na vystavování předmětů. Ale to vás zpočátku nemusí zajímat, protože každý nový uživatel od nás dostane kredity v hodnotě 200 Kč, které mu umožní vystavit až 200 předmětů na prodej. Neúčtujeme si ani žádné provize z uskutečněných prodejů. Takže když to zjednoduším, pro běžné uživatele s menším počtem levnějších předmětů do 500 Kč je individi v podstatě zdarma. Připlatí si až ti s opravdu velkým seznamem věcí na prodej. Už mi třeba volala i paní, že má doma a v garáži asi 20 tisíc knih, které by přes nás ráda prodala. To už jsem se musel i zamyslet, jaký je vlastně technický limit velikosti prodejního seznamu a došel jsem k závěru, že do 5 tisíc položek na uživatele to půjde.
Dá se využít i na prodej například vlastních výrobků, nebo jiný byznys? Pokud to není správné použití, budete do toho nějak zasahovat?
Pokud prodávající nabízí pod svým vlastním jménem předměty, které skutečně fyzicky vlastní, nemá se v podstatě čeho obávat. Výjimkou jsou pochopitelně věci, jejichž prodej reguluje zákon, jako jsou zbraně, léky apod. Jinak je ovšem individi opravdu otevřené všem; sběratele, umělce a výrobce všeho možného nevyjímaje. Do budoucna uvažujeme i o firemních profilech, ale v této chvíli je registrace možná jen na fyzickou osobu. Takže soukromá inzerce.
Nabídky na aukčních serverech jsou obvykle omezeny třeba na týden či dva. Vy dobu prodeje neomezujete?
Ano, i v tomto je individi jiné. Inzerce předmětů na prodej není nijak časově omezena. Prostě to tam visí, dokud si to někdo nekoupí, nebo dokud to z nabídky sami nestáhnete.
Také vám připadá, že něco jěko www.individi.cz tu ještě nebylo? Přidejte se a nabídněte na prodej věci, které vám leží doma ladem. Nebo nakupte pár drobností domů pod stromeček.
Odpovídal Robert Vlach, podnikatel a zakladatel portálu Na volné noze. Spoluzaklatelem je Víťa Válka, úspěšný grafický designér. Oba jsou mj. průkopníky digitálního nomádství v Česku.