Dnes odstartovala svůj zkušební provoz netradiční půjčka Zonky. Její specifikum spočívá v principu peer to peer - půjčování mezi samotnými lidmi, bez asistence banky.
Trend, který začíná konkurovat tradičnímu bankovnímu trhu, má kořeny ve Velké Británii, kde běžně funguje řadu let. Princip služby je jednoduchý – žadatel o půjčku nežádá banku, ale některého z investorů registrovaných na zonky.com. A naopak, možnosti tu mají i lidé, kteří se chtějí stát investory a něčí projekt podpořit. Primárními výhodami služby jsou přátelské úvěrové sazby a zcela jiný princip scoringu, tedy určování a hodnocení kritérií pro poskytnutí půjčky, její výše, i počet splátek.
“Podle našich odhadů bude úrok v průměru o 4 % nižší než v bankách. Úroky jdou rovnou za investorem a vynesou mu ročně okolo 7 %. Nebojte se, na lepším úroku vyděláte i Vy, protože neplatíte drahý provoz banky. Zonky si z celé akce bere obnos ve výši 2 % z půjčené částky a 1 % měsíčně z aktuálně investované částky,” uvádí šéfka projektu Lucie Tvarůžková.
Šance pro živnostníky i matky na mateřské
K půjčce se tak mohou dostat i lidé, kteří díky svému zařazení na běžnou bankovní půjčku nedosáhnou, ačkoliv jsou schopni úvěr bez problémů splácet. Jedná se zejména o živnostníky, matky na mateřské dovolené a další „rizikové skupiny“. Do takové spadala i Lucie Tvarůžková, bývalá šéfredaktorka ihned.cz, která stojí za vznikem služby společně s inovativní společností Creative Dock a skupinou Home Credit.
„Zonky.com jsme spustili v návaznosti na naše vlastní zkušenosti s bankami. Nelíbí se nám neosobní přístup, jakým filtrují lidi, mnohdy na základě nerelevantních kritérií. Sama jsem měla problém se získáním půjčky na auto a to jen kvůli tomu, že často cestuji a nebyla jsem zaměstnanec,” komentuje vznik Zonky.com Tvarůžková. Možná překvapivá role Home Creditu coby investora je dle Jiřího Šmejce jasná. "Vzájemné půjčování chápeme jako chybějící alternativu k zavedeným způsobům poskytování půjček. Vnímáme to jako příležitost stát se klíčovým hráčem sdílené ekonomiky v České republice. Věříme na inovace, na vnitřní konkurenci, na diskontinuitu a chceme skupinu Home Credit etablovat coby jejich průkopníka nových trhů," vysvětluje akcionář skupiny.
Zonky.com je součástí širšího trendu aplikací sdílené ekonomiky - úspěšnými příklady peer-to-peer platformy jsou například ZOPA či Lending Club, ubytovací síť AirBnB nebo dopravce Uber.
Zatím jen pro vyvolené
Službu, která je nyní ve zkušebním provozu, může zatím využívat 5 000 lidí, kteří od zakladatelů obdrželi pozvánku. Mezi nimi jsou jak žadatelé o půjčku, tak investoři. Ti všichni mají k dispozici 5 dalších pozvánek pro osoby ze svého okolí. Díky tomu se síť uživatelů přirozeně rozšiřuje o další členy, kteří jsou však pozváni na základě důvěry odesílatele. Právě ta je dle tvůrců zonky.com klíčová.
“Jinak by to ani nešlo - stavíme síť postavenou na lidech, ti budou jeden druhému půjčovat a sami budou mít vliv na to, koho mezi sebe pozvou. Kvalita té sítě je naprosto primární,“upozorňuje Lucie Tvarůžková. “Do září 2015 by tak Zonky.com mělo nabrat okolo 25 000 klientů a investorů,” odhaduje.
Tak trochu jiný scoring
Již zmíněný odlišný systém hodnocení žadatelů o půjčku se u zonky.com zcela liší od standardního bankovního scoringu. Kritéria pro poskytnutí úvěru totiž nespočívají ve zkostnatělých vzorcích, nýbrž v reálné schopnosti klienta splácet, jeho životním stylu a důvěryhodnosti. „Klíčový je registrační formulář, na základě kterého probíhá i zařazení do ratingové skupiny. Čím lepší profil kandidát má, tím výhodnější podmínky může získat,“ doplňuje Lucie Tvarůžková. Předpokladem však je, že průměrná výše úroku bude vždy nižší, než je bankovní průměr v ČR. „Poznání klienta dovoluje mnohem jemnější hodnocení a zařazení žadatele o půjčku do jednotlivých skupin, mezi kterými se samozřejmě mohou posouvat a dosahovat výhodnějších podmínek,“ doplňuje.
Testovací verze zonky.com byla odstartována 24. 6. 2015, od září by měla být přístupna pro širokou veřejnost.
Platforma Zonky.com odstartovala 24.6.2015 testovací verzí, veřejnosti by se měla otevřít v září 2015. Více informací naleznete v přiloženém presskitu, rovněž se na nás neváhejte obrátit s dalšími dotazy či žádostí o testovací přístup.
Kontaktní osoby:
Lucie Tvarůžková
Ph.: +420 602 699 688
mail: lucie@zonky.com
www.zonky.com