Odpověď na zootsuitery, teddyboye a další stylový fanoušky swingu, jazzu, rokenrolu či jiný americký hudby rezonovala i v šedivý východní Evropě. Style Surfin’ pro vás přichystal malý přehled prvních subkultur, který se odvíjely za budování socialismu v 50. letech.
Ač se komouši snažili sebevíc, západní popkultura opatrně pronikala i za železnou oponu. A oč byly průnikové skuliny užší a titěrnější, o to větší dopad na nebohý mladý lidi v komunistickejch zemích měla.
České protektorátní fanoušky swingu – potápky – a jejich následníky v budovatelských 50. letech – pásky – už Style Surfin’ zmapoval.
Nejen v Československu, ale pochopitelně i v dalších středo- a východoevropských zemích v 50. letech zbožňovali americkou hudbu a západní kulturu. Svobodomyslný jazz, boogie woogie, rokenrol, džíny, žvýkačky, sluneční brýle a další západní symboly výrazně narušovaly šedivou socialistickou realitu.
Nová hudba a s ní další „americký“ atributy si u nás ve východním bloku získávaly nejenom (zprvu opatrnou, později vcelku masovou) fanouškovskou základnu, ale i jednotící vizuální podobu. Mimochodem – je překvapující, jak se východoevropští fanoušci (včetně těch našich) sami sobě podobali!
Zkrátka, prostředky byly omezené, ba skoro nulové… A kreativita, kterou k napodobení amerických vizuálních znaků museli čeští páskové, polští Bikiniarze, maďarští Jampecové či východoněmečtí Halbstarken uplatnit, ve výsledku snadno nalezla společnou řeč.
Obdobou pásků s „emanem“ na hlavě a botama „maďarama“ na nohou byla v SSSR subkultura tzv. Stiljagi. V Maďarsku se jazzový a rokenrolový mládeži říkalo Jampec, v Polsku Bikiniarze, ve východních (stejně jako v západních) německých zemích Halbstarke, v Rumunsku Malagambisti…. Malá analogie se západem: jednotlivé označení subkultur tam obvykle vznikalo mezi hranicemi většinové společnosti; a nejinak tomu bylo v socialistických státech.
S přibývajícíma rokama se pro mladý nepoddajný jazzmany a rokenrolisty v celým východním bloku shodně vžilo označení „chuligáni“. Paradoxem je, že tohle slůvko přejatý z angličtiny se v zemi svýho vzniku používá spíš zřídka… Style Surfin’ těmhle nebohým rebelům 50. let, který se do budování zářnýho socialismu příliš nehrnuli, věnuje stručnou charakteristiku…
Bikiniarze (Polsko)
Zatímco vybombardovaná Varšava 50. let rostla pod vlivem socialistickýho realismu, v ulicích města se čím dál viditelněji ukazovala i jiná mládež, než o kterou usilovali komunističtí potentáti. Bikiniarze, neboli bikiňáři mají svý pojmenování podle malýho tichomořskýho atolu, který v poválečný době zažil několik jaderných pokusů. Byli to nejdřív fanoušci swingu, později jazzu a rokenrolu. Svým vzhledem výrazně připomínali české pásky. Ti nejodvážnější nosili dlouhý saka, krátký kalhoty, pruhovaný ponožky, pruhovaný trička, ručně malovaný kravaty (s vyobrazením nahých žen či americký vlajky a jiných odbojných motivů), nezbytností byla i cigareta (výhradně americká) a navíc láhev vodky (výhradně polská) v kapse… Polští komunisti bojovali proti bikiňářům podobně jako ti českoslovenští, a to mohutnou propagandou. Výslednicí byl přirozeně pravý opak jejich snažení…
Jampec (Maďarsko)
Poválečná maďarská ekonomika jela podle pětiletého plánování, ale mladí fanoušci jazzu zvaní Jampec (někdy Jampecek) do ní rozhodně nezapadali. Jazz byl v zemi sice od roku 1949 oficiálně zakázaný, stejně jako u nás však šlo narazit na podniky, kde se na něj s přimhouřením oka tancovalo. Jampec nosili dlouhá saka ve stylu amerických swingových zoot suits (www.stylesurfin.cz/post/44949919866/zootsuiteri) a platformový boty typu brothel creepers – u nás zvaný maďary. Přitom, mladí Maďaři je tenkrát údajně získávali z Jugoslávie…
Stiljagi (SSSR)
O fenoménu Stiljagi („stylotvůrci“) v roce 2008 v Rusku natočili stejnojmenný muzikál. Obdobně jako Šakalí léta je však estetika jazzových a raně rokenrolových fanoušků v SSSR (existovala od konce 40. do konce 50. let) značně přestylizovaná. I tak bylo čirým hrdinstvím v zemi, kde zítra znamená včera, poslouchat americký jazz a oblékat se do co nejbarevnějšího oblečení včetně obligátností jako ručně malovanývh kravat a pestrých ponožek. Jejich méně složitýmu bytí značně napomohla Stalinova smrt v roce 1953…
Halbstarke (NDR)
Stejně jako v západním Německu se fanouškům jazzu a později rokenrolu říkalo Halbstarke. Němečtí komunisti si s nima vůbec nevěděli rady. Totéž ovšem platilo i pro západní Německo, kde se kult rokenrolu a adorace Jamese Deana a jiných amerických filmových stylotvůrců rozběhla na plný obrátky. A když v západním Berlíně došlo po koncertě Billa Haleye k rozsáhlému vandalismu, východoněmecká propaganda toho ve svém tažení proti západní kultuře bohatě využila. Rokenroloví fanoušci se v NDR zatýkali ještě počátkem 60. let.
Malagambisti (Rumunsko)
Řady fanoušků jazzovýho bubeníka Sergia Malagamby sice nepřekročily hranice Bukurešti, ale v 50. letech se staly trnem v oku rumunských potentátů a svazáků v rudých šátcích. Jejich poznávacím znamením byly opět krátký kalhoty, který dávaly vyniknout barevným ponožkám, široký klobouky, a semišový platformový boty ve stylu rokenrolových brothel creepers.
http://www.stylesurfin.cz