V hávu od designerů roku, v doprovodu nejinspirativnějších tvůrců, v područí nejoriginálnějších filmů. Queer filmovému festivalu Mezipatra už nechybí nic k tomu, aby 8. listopadu v pražském kině Lucerna odstartoval svůj 13. ročník. S provokativním a mnohoznačným tématem Moc, manipulace, šílenství obsadí kina Lucerna a Světozor v hlavním městě do 14. listopadu. Od 16. do 22. listopadu pak budou diváci „šílet“ v Brně, kde přehlídka vyvrcholí předáním divácké ceny.
Zmíněné téma nedoprovodí to nejlepší ze současné queer kinematografie náhodou. „Téma moci, manipulace a šílenství jsme zvolili proto, že střet jednotlivce a instituce je mimořádně inspirativní a v nějaké podobě jej občas zažíváme všichni bez rozdílu identity či orientace,“ říká ředitel festivalu Aleš Rumpel. „Moc různých institucí, moc zkostnatělých sociálních struktur a moc médií určuje i manipuluje nás i naši společnost. Protest proti systému moci se táhne jako červená niť dějinami boje sexuálních menšin za jejich práva. Právě příslušníci sexuálních menšin byli v minulosti označováni jako nemocní a šílení,“ doplňuje programová ředitelka Lucia Kajánková.
Na téma, které rezonuje v celém programu, navázala i letošní vizuální podoba festivalu. Podoba, kterou vytvořili ve spolupráci s týmem kreativců Zdeněk Vacek a Daniel Pošta, kteří loni obdrželi ceny Grand designér roku a Designér šperku v anketě Czech Grand Design. Neotřelé osobnosti, které od roku 2006 tvoří festivalové ceny Mezipater, označuje kritika za jedny z nejnadějnějších umělců současnosti. Vacek s Poštou netvoří jen pro Mezipatra, vystavovali i v New Yorku, v Paříži, v Soulu, v Berlíně či v Miláně. Dvojice letos zastala funkci art directorů Mezipater, jejich autorská koncepce se proto otiskla do vizuálu letošního ročníku i do originální znělky. Tu režíroval JQr, známý z queer magazínu České televize Q. Na podobě plákátů pak pracoval i známý český fotograf a DJ Radek Brousil, grafiku obstaral držitel zlata z European Design Awards 2012 Marius Corradini ze studia Side2.
Retrospektiva s Fitzgeraldem i nový Dolan
Festival ale zdaleka nebude jen o zvučných designerských jménech. V Praze a v Brně diváci uvidí přibližně stovku špičkových děl s gay, lesbickou, trans a queer tematikou. Díla budou soutěžit o tři ceny, které udělují dvě mezinárodní poroty i samotní diváci. Zájemci uvidí jak celovečerní, tak dokumentární, experimentální či krátkometrážní snímky, představí se i hity z canneského a torontského festivalu. Ve speciální retrospektivní části s názvem Temné království potom bude k vidění ceněné životopisné drama režiséra Stephena Frearse Nastražte uši (Prick Up Your Ears) s Garym Oldmanem a Alfredem Molinou v hlavních rolích nebo Oscarem oceněný thriller Neila Jordana Hra na pláč (The Crying Game) z roku 1992, ve kterém si zahrál Forest Whitaker nebo Stephen Rea.
Předpokládané divácké hity i horečně očekávané kousky se soustředí v hlavní soutěži celovečerních filmů. „Pražskou část Mezipater zahájíme úžasným snímkem Místy oblačno, který kombinuje komedii, romanci a road movie. U neuvěřitelného příběhu dvou důchodkyň, které se vydají stvrdit jednatřicetiletý vztah do Kanady, divák neví, zda brečí smíchem či dojetím,“ láká Kajánková. Projekci filmu uvede jeho režisér Thom Fitzgerald, jehož další snímek Zahrada k pověšení bude třetím a posledním kouskem retrospektivní sekce.
Horečně vyhlížený je i nový opus miláčka publika i kritiky a enfant terrible světového filmu Xaviera Dolana s názvem Laurence Anyways. Třiadvacetiletý „zázrak scény“ s nepřehlédnutelným účesem i maximálně estetickým režijním rukopisem se na Mezipatrech uvedl předchozími snímky Zabil jsem svou matku a Imaginární lásky. Sály zaplněné do posledního místa doprovodí nejspíše i projekce jeho nejnovějšího kusu. „Třetí Dolanův film je vrcholnou poctou lásce, 90. létům a herectví Melvilla Poupauda v roli muže, který je ženou. Laurence má tři hodiny, oči od něj ale odtrhnout nelze,“ přibližuje Kajánková.
Mezi další festivalové taháky patří strhující akční dokument Jak přežít mor o lidech, kteří přepsali historii boje proti AIDS nebo americká indie komedie Můj nejlepší den zaplněná panoptikem bizarních postaviček. Zaujmou i nadšeně přijímaná vztahová dramata Neodcházej (Keep the Lights On) režiséra Iry Sachse uvedené v Torontu nebo Za zdmi (Hors les Murs) uvedené v Cannes. „Uvedeme třeba i kraťasy o superhrdinech či sugestivní dokument z Ugandy. Nabídka je letos skutečně mimořádná, vyberou si všichni. Specifikem Mezipater je, že na festival chodí smíšené publikum, nejen ti, kteří se považují za homosexuální. Na každý ročník zavítá přibližně deset tisíc lidí, celkem jsme přivítali bezmála sto tisíc lidí,“ doplňuje Rumpel s tím, že pojem queer v názvu festivalu symbolizuje pestrost a osvobozuje od tradičního vnímání sexuálních a genderových identit.
Festival láká na vogueing party i divadlo
Mezipatra se však nebudou konat jen v pražských a brněnských kinosálech. Bohatý doprovodný program přenese návštěvníky například do pražského Paláce Illusion na opulentní „vogueing“ party ve stylu filmu Paris is Burning, do Bio Oko na nekonvenční party Od soumraku do úsvitu či do Galerie Langhans a Queer Café na množství zajímavých přednášek. Ve Světozoru se se svým audiovizuálním pásmem navíc představí současný držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého Mark Ther. V Brně se bude přednášet v Café Paradigma, milovníci nejen alternativního divadla zamíří do tamějšího Kabinetu MÚZ.
V Brně potom třináctý ročník Mezipater vyvrcholí předáním divácké ceny. „Festival se k nám přesune z hlavního města, je to tak poprvé v historii. Mezipatra vždy začínala v Brně, letos nabídneme opačný model. Celý festival zde krásně vyvrcholí, a to slavnostním předáním divácké ceny,“ líčí brněnská koordinátorka festivalu Kristýna Malíková.
Letošní ročník Mezipater zejména na sociálních sítích předznamenaly dvě kampaně, které se setkaly s ohromným zájmem veřejnosti i médií. V srpnu festival spustil akci Řekni to Klausovi, v rámci níž stovka zájemců oponovala názoru prezidenta České republiky Václava Klause na sexuální menšiny. Na profil Mezipater lidé zasílali krátké, vtipné i dojemné fotovzkazy, kterými vyjadřovali vztah k sobě, k prezidentovi i ke queer komunitě. Ze všech příspěvků potom festivalový tým sestavil kalendář, který odpočítává Václavu Klausovi poslední dny v úřadu. Kalendář byl prezidentovi slavnostně předán, o aktu informovala většina českých médií.
Ještě před akcí Řekni to Klausovi na sebe Mezipatra upozornila na 47. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Festivalový tým zde vytvořil humorné plakáty, které narážely na číslovku 47 i reálie karlovarské přehlídky. Další letošní novinkou je oficiální festivalový blog, který zájemce provede zákulisím největší queer přehlídky ve střední Evropě. V neposlední řadě čeká na diváky a příznivce Mezipater zbrusu nová podoba webových stránek.