Share |

Londýnská Giselle svede dohromady famózní baletní dvojici Osipova-Acosta

foto: pořadatel akce

Londýnská Giselle svede dohromady famózní baletní dvojici Osipova-Acosta. 27. ledna bude k vidění v přímém přenosu z Královského baletu v pěti českých kinech.
 
Primabalerína Natalia Osipova zazářila po boku Carlose Acosty jako novopečená členka Královského baletu v Londýně již loni na podzim. Velkolepý divácký ohlas i nadšené kritiky sklidila tato dvojice za ztvárnění Romea a Julie. Nyní je tak celý baletní svět opět v dychtivém očekávání. Hvězdná dvojice, jako stvořená pro romantická díla, se představí 27. ledna od 20:15 hod. v přímém přenosu v pražském Biu Oko, královéhradeckém Biu Central, brněnské Scale, uherskohradišťské Hvězdě a kopřivnickém kině Puls v dalším svrchovaně romantickém skvostu Giselle, v němž právě Osipova může na titulní roli předvést velmi pestrou škálu svých výjimečných uměleckých schopností. S Acostou v roli vévody Albrechta se navíc poprvé společně ukáží právě takto živě z Londýna na plátnech kin napříč zeměmi.
 
„Přinejmenším v posledních pěti letech prokázala Osipova, že je nejúchvatnější balerínou současnosti,“ píše renomovaný baletní kritik Alastair Macaulay pro New York Times. „Jako jediná při svých finesách i  živelné dynamice dokáže způsobit, že vám například scéna Metropolitní opery v New Yorku připadá těsná,“ uvádí jinde a právě na její Julii na londýnské první baletní scéně má rovněž jen slova chvály: „Celý operní dům doslova vtáhla do Juliina vnitřního světa.“
 
Petipův a Wrightův uhrančivý rej lesních víl
Romantický balet Giselle patří k nejoblíbenějším dílům repertoáru Královského baletu již po mnoho dekád. Inscenace Sira Petera Wrighta ctí legendární choreografii Maria Petipy z roku 1884, přičemž samotný britský baletní mistr Wright dosáhl prozíravou a invenční prací na tomto kusu mezinárodního renomé již v 60. letech minulého století. Pohádkově přízračná zápletka příběhu o tragickém osudu zamilované vesnické dívky v sobě ukrývá jednu z vůbec nejznámějších scén pro baletní sbor – rej lesních víl. A především právě toto „bílé dějství“ s přízračnými pannami ve velkolepých dvoranách lesní scény zařadilo Wrightovu produkci na absolutní vrchol baletního Olympu.
 
Baletem posedlá
Spojení výsostné choreografie s virtuozitou dvou hlavních protagonistů slibuje výjimečný zážitek. Role Giselle patří k technicky i dramaticky nejnáročnějším partům – od rané lásky přes její zhroucení a šílenství až po odpuštění, které přichází ze záhrobí. Talent moskevské rodačky je navíc umocněn pestrými zkušenostmi s odlišnými technikami ruské, britské či americké provenience, jimiž ve své oslnivé kariéře Natalia Osipova dosud prošla. Také je až fanatickým dříčem. „Neříkej: ,Já nemůžu´. Buď k sobě upřímná a přiznej si, že doopravdy myslíš: ,Já nechci, jsem líná´, radí všem mladým tanečnicím. „Když do toho dáš maximum, dosáhneš prakticky čehokoli,“ doplňuje. Sama si ovšem touto životní filosofií už sáhla na dno. Jednu z posledních sezón pracovala natolik tvrdě, že už si přála ráno se více neprobudit. Když velký umělec prožije takovéto varovné stadium, buď zmoudří, nebo se zničí. Osipova volí bohudíky první variantu – Královský balet tak má ve svých řadách další ryzí profesionálku, která právě píše jeho novodobou historii.
 
Zázračný příběh si žádá zázračnou dvojici
Dvojice Osipova-Acosta představuje romantický baletní vzor par excellence. Talent i profesionální virtuozita se zde snoubí v ženském i mužském tvůrčím živlu a diváky uvádí do příslovečných estetických výšin.
 
Moskevská rodačka Natalia Osipova letos oslaví 28. narozeniny. S baletem začala v osmi letech, v osmnácti vstoupila do legendárního Bolšoje. Zde si svým talentem postupně vydobyla výsostné postavení a posbírala řadu cen. Ovšem kvůli vzrůstající nespokojenosti s přiřazováním rolí a zákulisním nečistým personálním hrám s kulturně-politickým pozadím odsud odešla za uměleckou svobodou. Hostovala nějaký čas v americké baletní společnosti při Metropolitní opeře a na podzim loňského roku se stala hlavní členkou londýnského Královského baletu. V rozhovorech se nechala slyšet, že by se ráda ještě někdy vrátila nazpět do Moskvy, pakliže by zde nastala příznivá situace pro uměleckou svobodu.
 
Čtyřicetiletý Carlos Acosta  je kubánský tanečník, choreograf, producent. Pro svůj atraktivní vzhled a atletickou postavu je často srovnáván s Michailem Baryšnikovem či Rudolfem Nurejevem. Spolupracoval s celou řadou baletních domů v Evropě i v USA a roku 1998 se stal stálým členem Královského baletu v Londýně, než byl roku 2003 povýšen do pozice hlavního hostujícího umělce, což mu otevřelo dveře k závratné kariéře tanečníka křižujícího scény celého světa (mj. v USA, Rusku, Nizozemsku, Japonsku, Chile, Argentině, Francii až po Austrálii). Získal řadu přestižních ocenění včetně tzv. baletního Oscara Prix Benois de la danse, kterého obdržel roku 2008 za svou choreografickou práci. Acosta zahajoval letošní sezonu přenosů Baletu v kině v představení Don Quijote.
 
Giselle z Královského baletu v Londýně
CO: Královský balet v Londýně: Giselle – přímý přenos | Balet o dvou dějstvích | 150 min včetně přestávky
KDY a KDE: 27. ledna 20:15
Brno – kino Scala www.kinoscala.cz
Hradec Králové – Bio Central www.biocentral.cz
Kopřivnice – kino Puls www.kulturakoprivnice.cz
Praha – Bio Oko www.biooko.net
Uherské Hradiště – kino Hvězda www.mkuh.cz
 
Hudba: Adolph Adam
Choreografie: Marius Petipa
Dirigent: Boris Gruzin
Produkce a přídavná choreografie: Sir Peter Wright      
Scénografie: Christopher Carr
Giselle: Natalia Osipova
Albrecht: Carlos Acosta
Orchestr Královské opery
Sbor Královského baletu v Londýně
 
Balet v kině
Přímé přenosy baletů kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1.
 
Více informací na: www.baletvkine.cz


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.