Letos uplyne 130 let od narození filmového režiséra Friedricha Wilhelma Murnaua, jednoho z nejvýznamnějších tvůrců němé éry. Byl představitelem expresionistického filmu počátku 20. století a hledal inspirace v okultních vědách a mystických příbězích. Jeho dílo připomene přehlídka čtyř snímků, které patří mezi nejzásadnější v dějinách kinematografie a nejsou běžně na filmovém plátně k vidění. Filmy Upír Nosferatu, Fantom, Faust a Poslední štace bude Kino Lucerna promítat od 3. května 2018 a živě je doprovodí špičkoví čeští i zahraniční hudebníci.
Friedrich Wilhelm Murnau, vlastním jménem Plumpe, se narodil před 130 lety v Německu. Už jako student se začal věnovat herectví a divadelní režii. Práce ho fascinovala natolik, že přijal umělecké jméno a rozhodl se stát režisérem. Čím dál víc očarován možnostmi filmu, natáčel po válce Murnau jeden snímek za druhým. V roce 1922 dal vzniknout filmu Upír Nosferatu, který ho jednou provždy proslavil po celém světě. Obrátil jím zásady tehdejších expresionistických filmařů vzhůru nohama. Natočil Nosferata v exteriérech a dokázal, že přirozené prostředí je mnohdy magičtější a působivější než uměle vytvořené kulisy. Tento pozoruhodný snímek slavil velké úspěchy a dodnes je zdrojem inspirací pro mnohé filmaře.
Ve stejném roce pak Murnau natočil i další expresionistický film Fantom (1922), který byl dlouhou dobu považován za ztracený, avšak po mnoha letech se ho podařilo najít a zrestaurovat. V působivé Poslední štaci (1924) vyprávěl Murnau tragický příběh hotelového vrátného a rozvinul své filosofické myšlenky do netušených obzorů. Později filmově zpracoval také starou německou legendu a Goethovo klasické literární dílo Faust (1926), kde díky nové kamerové technice vytvořil přelomové obrazové efekty.
Umělecký zážitek z legendárních němých filmů znásobí v Kině Lucerna živé koncerty, které budou promítání doprovázet. Hudební skladatelka a klavíristka Eunice Martins z Berlína zahraje k filmu Upír Nosferatu, zpívající violoncellistky Tara Fuki doprovodí snímek Fantom, originální hudební kompozici k filmu Faust společně předvedou výjimečná houslistka Iva Bittová s multikulturním kytaristou Marcem Sinanem a k Poslední štaci hudbu namíchá originální klarinetové kvarteto Clarinet Factory.
Přehlídku němých filmů F. W. Murnaua s živým hudebním doprovodem finančně podpořil Česko-německý fond budoucnosti.
Vstupenky od 210 Kč jsou v prodeji v síti Ticketpro a v Kině Lucerna.
Program přehlídky němých filmů F. W. Murnaua s živým hudebním doprovodem
3. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha
Upír Nosferatu (1922)| E. Martins (klavír)
Nejvýznamnější horor v dějinách kinematografie plný okultních významů a mystických narážek. Temný, ponurý a přitom sugestivní a inspirativní. Takový je filmový příběh upírského hraběte Orloka, reprezentující německý expresionismus.
Mladý makléř Hutter vyráží na obchodní cestu do Karpat na hrad záhadného hraběte Orloka, aby s ním uzavřel smlouvu o koupi nemovitosti. S příchodem první noci je jasné, že cesta byla pouhou záminkou k ovládnutí nevinné duše. Titulní postavu upíra ztvárnil německý divadelní herec Max Schreck, jehož upírská vizáž záměrně připomínala krysu, nositelku moru.
O živý hudební doprovod k filmu se postará hudební skladatelka Eunice Martins, která je rezidentní klavíristkou Institute for Film and Videoart / Cinema Arsenal v Berlíně a vystupuje na mezinárodních festivalech po celém světě. Věnuje se doprovázení němých filmů, pro které je podle ní nejdůležitější bezmezný obdiv k nim. Ten je ještě více rozzáří a přenese je do dnešní doby při respektování umělecké integrity jejich původních tvůrců.
6. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha
Fantom (1922) | Tara Fuki
Romantické drama příkladného úředníka a snad i talentovaného básníka Lorenze Luboty. Jednoho dne mu do mysli vstoupí fantom v podobě krásné dívky z bohaté rodiny. Zamiluje se a jeho posedlost ho svede na scestí. Omámený představami o životě s krásnou ženou se Lorenz vydává na cestu plnou chamtivosti a lží.
Podobně jako ve filmu Upír Nosferatu i zde využívá Murnau expresionistických prostředků k vyjádření narušeného psychického stavu hlavního hrdiny. Ač byl natočen na začátku režisérovy obdivuhodné kariéry, obsahuje Fantom řadu inovativních a progresivních filmařských prostředků. Na svou dobu velmi přesvědčivě pomocí pohybu kamery zobrazuje stav čím dál většího poblouznění a šílenství, do něhož hlavní hrdina propadá.
Film Fantom živě doprovodí duo zpívajících violoncellistek Tara Fuki (A. Konstankiewiczová a D. Barová). Jejich hudba je svébytná, křehce dynamická a výrazově nesmírně bohatá, obohacená o otisky různých hudebních stylů s příchutí dálek. Nechávají se inspirovat poetikou nocí a snů, které jako extrakt podvědomí považují za pravdivější než to, co se odehrává ve dne. Ke svým hudebním improvizacím zpívají česky, polsky a francouzsky. Za svou hudbu obdržely ceny Anděl za roky 2001 a 2007.
20. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha
Faust (1926) | Iva Bittová & Marc Sinan
Jedno z vrcholných děl německého expresionismu a světového filmu vůbec vychází ze staré německé legendy. Murnau snímek vystavěl jako velkolepý střet mezi dobrem a zlem, věčností a pomíjivostí, světlem a tmou.
Využívá světlo coby mystickou substanci a příběh Fausta doplňuje vizuálními efekty, triky a sugestivními kontrastními kompozicemi. Ve spojení s tzv. odpoutanou kamerou, tedy technikou kamerových jízd, švenků, náklonů kamery a dalších zajímavých obrazových efektů, ve své době film působil jako zjevení. Proslavenou sekvencí filmu je ta, v níž se obří okřídlená figura Mefista vznáší nad městem a rozsívá semena moru.
Promítání doplní originální hudební kompozice v podání Ivy Bittové a Marca Sinana. Tvorbu fenomenální houslistky a zpěvačky charakterizuje jak její obrovské hudební a interpretační nadání, tak vyhraněná osobnost. Koncertovala už v mnoha slavných koncertních sálech – Carnegie Hall v New Yorku, Radio FM Hall v Tokyu, Le Cigale v Paříži, Wigmore Hall v Londýně. Společně s Ivou Bittovou vystoupí německý kytarista a skladatel Marc Sinan. Muzikant německo-turecko-arménského původu rovněž vystupoval od raného mládí v koncertních sálech po celém světě. Jako sólista hrál s orchestry, jako jsou Royal Philharmonic Orchestra, Dresdner Sinfoniker nebo Georgischen Kammerorchester. Jeho hudební multikulturní projekty Fasil a Hasretim byly vydány pod značkou ECM Records a za propojování kultur získal cenu UNESCO.
27. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha
Poslední štace (1924) | Clarinet Factory
Jedinečná psychologická studie tragédie stárnoucího hotelového portýra, který už dlouhá léta stojí před vchodem do hotelu, přivolává fiakry a nosí kufry. Oblečen v bohatě zdobené livreji je ozdobou svého pracoviště i nuzného nájemního domu, kde si jej každý váží, protože je symbolem velkého světa. Přijde ale den, kdy už není schopen unést kufry přijíždějících hostů, a tak je ředitelem hotelu přesunut do prádelny.
Film detailně zkoumá životní krizi člověka, který je sesazen z vážené pozice a jeho postupný společenský pád je vyobrazen oslnivým hereckým výkonem i na svou dobu přelomovými kamerovými efekty.
Netradiční klarinetové kvarteto Clarinet Factory hraje ve složení tři klarinety a jeden basklarinet a mixuje jazz s moderní elektronikou. Nebojí se experimentovat a propojovat žánry. K tomu přidává zajímavé hudební hosty a chuť komunikovat s posluchači. Koncerty zpestřují improvizace tvořené v daném okamžiku. Výsledkem je svobodný žánr, který se dá popsat jako „hudba bez hranic“. Mezinárodně ceněný ansámbl spolupracoval s Bobby McFerrinem, Lenkou Dusilovou, Tata Bojs, Blue Effectem a dalšími, komponoval hudbu pro film i balet, účastní se českých i mezinárodních festivalů a hudebních soutěží.