Share |

Kniha v 21. století aneb Ještě Češi čtou?

foto: PR

V roce 2014 byla ustanovena Asociace vydavatelů audioknih (AVA), která si za cíl vytkla propagaci zvukových knih. Současnými členy AVA jsou vydavatelství od největších po ty dosud nejmenší, vzniklé v posledních pár letech. Prvních deset statečných je Radioservis (Český rozhlas), Supraphon,  Audiotéka.cz, Tympanum, Audio story, Popron, Onehotbook,  Kristian, Audioberg, Walker& Volf.
 
AVA se snaží vysvětlovat, v čem jsou přednosti audioknih, a hájit tento neobvyklý kout knižního trhu. Poměr audioknih k celkovému objemu knižního trhu je zatím stále zanedbatelný, pohybuje se kolem 1 %. Přesto stále dynamicky roste. Dvacet devět audio vydavatelů nominovalo za rok 2013 celkem 86 nahrávek do historicky prvního klání zvukových knih nazvané Audiokniha roku, jejichž vyhlášení proběhlo v květnu na knižním veletrhu Svět knihy. Nových audio titulů však v minulém roce vyšlo trojnásobně oproti počtu nominovaných.
 
Například podle údajů on-line služby Audiotéka.cz, která na letošním historicky prvním vyhlášení cen Audiokniha roku 2013 obdržela zvláštní cenu poroty, se prodej za rok zdvojnásobil. V roce 2012 se jen přes službu Audiotéka.cz prodalo 25 000 kusů audioknih, v roce 2013 to bylo už 50 000 kusů a letos je jejich cílem opět dvojnásobek.
 
Zvukové knihy se totiž již nenabízejí jen na CD nosičích. Vzrůstá počet posluchačů, kteří upřednostňují rychlé stažení nahrávky do svého počítače či chytrého telefonu. Podíl elektronického prodeje v roce 2013 bylo mezi 20 a 30 % z celkového trhu audioknih.
 
Formát mp3 umožňuje natáčet nezkrácené verze knih, takže se na trhu objevují zvukové nahrávky v délce 16 a více hodin. Plné verze sice zatím tvoří pouze cca 1% všech audioknih, ale umožňují posluchačům, a to zdaleka ne jen lidem nevidomým, autentický čtenářský zážitek. Rozšiřuje se také žánrová pestrost namlouvaných titulů.
 
K dispozici jsou kromě nekrácených audioverzí knižních titulů nahrávky s dramatizacemi literárních předloh, upravované četby v podání jednoho či více interpretů, s hudbou i bez ní. Audioknihy však nespojujme pouze s adaptacemi beletrie. Velkou skupinu nahrávek mluveného slova tvoří motivační, duchovní či instruktážní tituly, záznamy divadelních představení, autorská čtení či dokonce audioverze časopisů.
 
w: www.martinus.cz
f: facebook.com/martinus.cz
t: twitter.com/martinus


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.