Festival Žižkov Sobě připravil na 17. červen do Kina Aero českou premiéru dokumentu Sound and Chaos představujícího brooklynské nahrávací studio Martina Bisiho - BC Studio, kterým od začátku osmdesátých let procházejí dějiny alternativní hudby. Film obsahuje i komentáře řady hudebníků, se kterými Martin Bisi spolupracoval, např. Bill Laswell, Michael Gira (Swans), Bob Bert (Sonic Youth), Jim Thirlwell (Foetus), Brian Viglione (Dresden Dolls).
Premiéru doplní i sólové vystoupení Martina Bisiho, legendárního producenta a zásadní postavy historie hudební alternativy. Rockovou hudbu posouvají vpřed nejen hvězdy, kterým leží u nohou fanoušci, ale také neviditelní hrdinové - producenti, zvukaři či vizionáři z nahrávacích studií, bez nichž by nemohly vznikat zásadní desky. Všechny tyto důležité role v sobě spojuje Martin Bisi, majitel brooklynského BC Studio, v němž Swans, Sonic Youth nebo Herbie Hancock psaly pod jeho dohledem dějiny alternativní hudby. Festival Žižkov Sobě představí všestrannou osobnost Martina Bisiho nejprve projekcí oceňovaného dokumentu Sound and Chaos, který vypráví příběh jeho legendárního studia. Po promítání bude následovat Bisiho koncert, na němž uvede materiál ze své nové desky Ex Nihilo.
Když v roce 1979 Martin Bisi zakládal s pomocí Briana Eno své nahrávací studio v brooklynské části Gowanus, rozhodně to nevypadalo, že by se zde otevírala zásadní kapitola z dějin rockové hudby. Předně málokdo tušil, že by BC Studio ve čtvrti s vysokou zločinností i znečištěním vydrželo dlouho. Jenže na začátku osmdesátých let se místo začalo pomalu proměňovat a studio samotné se stalo epicentrem kreativní energie nové generace místních kapel, která později dostala nálepku no wave". Pod Bisiho dohledem zde vznikly desky jako Bad Moon Rising a EVOL od Sonic Youth, Ambient 4 od Briana Eno či Future Shock jazzového vizionáře Herbieho Hancocka. Natáčeli zde také John Zorn a Naked City, Iggy Pop nebo Swans a v pozdějších letech třeba Helmet, Angels of Light nebo The Dresden Dolls v čele s Amandou Palmerovou.
„Umělecká a bohémská atmosféra je v BC Studio tak silná, že se dá až skoro nahmatat. Osobnosti muzikantů se zde míchají s esencí místa a vzniká zde něco unikátního,“ napsal časopis Billboard o Bisiho studiu, kde se na začátku osmdesátých let točily zásadní desky i ze škatulek hip hopu, punku i experimentálního jazzu. Tři a půl dekády jeho existence rekapituluje dokumentární film Sound and Chaos, který si v Kině Aero 17. června odbude českou premiéru. O Bisim pracujícím vždy pod mottem "dokonalost je nepřítelem dobré hudby" před kamerami mluví Bill Laswell, Michael Gira ze Swans nebo Jim Thirlwell z Foetus.
Kromě producentské a zvukařské práce má Martin Bisi za sebou i vlastní hudební kariéru, která začíná už v roce 1988 albem Creole Mass vydaném na kultovní nezávislé značce SST Records. Díky BC Studio měl Bisi možnost spolupracovat se spoustou skvělých muzikantů, jeho hudebním hrdinou číslo jedna je ale navždy Frank Zappa, v jehož šlépějích nevypočitatelného experimentátora kráčí. Táhlé melodie shoegaze a post-rocku se na jeho deskách potkávají s freejazzovými výbuchy či psychedelickými pasážemi. Materiál z jeho posledního alba Ex Nihilo například charakterizoval časopis Timeout NY jako „excentrické písničkářství, které zní jako šílená, punková verze Leonarda Cohena.“
Česká premiéra dokumentu Sound and Chaos o nahrávacím prostoru BC Studio a následný koncert představí 17. června všestrannou osobnost Martina Bisiho, zásadní postavy historie hudební alternativy. Večírek v Kině Aero je součástí 7. ročníku festivalu Žižkov Sobě.