Share |

Cenu Pavla Kouteckého získala režisérka Bára Kopecká

foto: pořadatel akce

Cenu Pavla Kouteckého za nejlepší dokument získala režisérka Bára Kopecká za film DK o kontroverzním a uznávaném architektovi Davidu Kopeckém. Film je podle poroty hluboce autorskou výpovědí režisérky, jež točila o svém zesnulém muži. Filmová tvůrkyně a pedagožka Bára Kopecká za snímek DK převzala na slavnostním večeru vyhlášení osmého ročníku Ceny Pavla Kouteckého v Divadle Archa kromě objektu od mladého sklářského výtvarníka Petra Šetlíka také odměnu sto tisíc korun.
 
Stavitel, který nejradši bourá, plachý excentrik, chladnokrevný panikář, asketický hédonik, vynálezce života – taková byla podle autorky filmu komplikovaná osobnost architekta Davida Kopeckého, jenž v roce 2009 předčasně zemřel na mozkový nádor. Snímek je vyprávěný v ich-formě a obrázek Davida Kopeckého je v něm skládán z mozaiky vyprávění samotné autorky, kolegů, přátel a rodiny. Ty se střídají s vizuálně propracovanými záběry z domácích videí pořízených samotným Kopeckým, komentář jakoby nenuceně plyne celým filmem a vzniká poutavý a napínavý příběh, magnetizující stejně tak jako osoba architekta.  David byl pro mě vždycky trochu záhada, měl v sobě tolik rozporů, které alespoň zblízka nešlo rozklíčovat. Vlastně byl konzistentní jenom v tom, že konzistentní nebyl,“říká režisérka Bára Kopecká. „Na konci bylo hodně bolesti a rozporuplných citů. Při hledání odpovědí jsem tak sáhla po filmu – nástroji, na který jsem zvyklá,“ dodává autorka. Právě autentičnost, syrovost a hloubku snímku ocenila také odborná porota a vyzdvihla tak fakt, že film je zároveň portrétem samotné autorky.Snímek vyniká podle poroty i střihovou skladbou, která je čistá, precizní a estetická, stejně jako samotná Kopeckého architektura.
 
Díky videím natočeným samotným architektem měla režisérka k dispozici velké množství filmového materiálu. Snímek DK vznikal čtyři roky. Použili jsme Davidovy záznamy jeho realizací a autoportréty. Dělal je instinktivně, ale vlastně to byly experimentální filmy, koncepty,“upřesňuje Kopecká. Všechno, co David dělal, mělo nějaký estetický, ne-li duchovní koncept. I vaření špaget nebo koupel ve vaně,“ dodává režisérka. Atmosféru dokumentu umocňuje temná industriální hudba Davida Kopeckého, rozhovory s pamětníky střídají záběry Kopeckého při práci v ateliéru, doma nebo s rodinou na cestách. Z dokumentu přímo sálá Kopeckého urputnost a nekompromisnost, stejně jako jeho stavby charakterizovala jasná, až geniální myšlenka – za vše mluví návrh transparentního domu ze skleněných panelů. K samotným realizacím však v maloměstském Česku vedla složitá cesta. Kopecký si šel zkrátka za svým, ať se to klientům či stavebníkům líbilo nebo ne. „Chápu, že je architektura složitá disciplína, když výsledek nelze předělávat. Ovšem David se o to pokoušel, když se mu něco nezdálo, to na něm právě bylo nesnesitelné a krásné zároveň. Dělníci po něm dokonce na stavbách házeli maltu, když je nutil bourat, co nebylo dobré,“ popisuje zásadovost svého muže Kopecká. Režisérka Bára Kopecká působí také jako dramaturgyně, scenáristka, střihačka, publicistka a jako filmová pedagožka na katedře FAMU International. Od počátku 90. let spolupracuje s řadou českých i zahraničních filmových produkcí a televizí.
 
Film DK režisérky Báry Kopecké byl v loňském roce uveden v soutěži dokumentů na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, nyní by mohl podle tvůrců putovat i na filmové festivaly zaměřené na architekturu a urbanismus po světě.
 
Filmy, které byly za osm let existence Ceny Pavla Kouteckého oceněny, jsou podle organizátorky Jarmily Polákové tematicky rozmanité.„Mezi jejich autory jsou jak zkušení režiséři typu Jana Šikla, tak mladí dokumentaristé, jako například loňští výherci Pavel Abrahám a Tomáš Bojar, a to mě moc těší,“ uvádí Jarmila Poláková, podle které má Cena Pavla Kouteckého dvojí význam. „Jednak je připomínkou tvorby Pavla Kouteckého, jehož filmy zahajují každoročně slavnostní večer a pro filmaře jsou stále inspirující. Zároveň je podporou a oceněním pro dokumentaristy, kterým sdělujeme, že to, co dělají, má smysl,“ uzavírá Poláková. Hlavním partnerem Ceny Pavla Kouteckého je Nadační fond Avast, který podpoří oceněného tvůrce částkou sto tisíc korun.
 
Cena Pavla Kouteckého vzdává hold tvorbě filmaře Pavla Kouteckého, mimo jiné režiséra filmu Občan Havel. Organizátory Ceny Pavla Kouteckého jsou Film & Sociologie, Divadlo Archa a Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Do nominací na Cenu Pavla Kouteckého se letos probojovalo celkem sedm filmů, vedle DK takéPirátské sítěDavida Čálka a Jakuba Zahradníčka, Show!Bohdana Bláhovce, Velká nocPetra Hátleho, Liebe IndigoSaši Dlouhého, Parta AnalogMartina Duška a Felvidék – Horná ZemVladislavy Plančíkové. V porotě zasedli filmový publicista Vojtěch Rynda, Hana Kulhánková z festivalu Jeden svět, Jana Svobodová z Divadla Archa, dokumentaristka Drahomíra Vihanová a kurátor sbírky polygrafie Národního technického muzea Pavel Pohlreich z okruhu přátel Pavla Kouteckého.V rámci slavnostního večera vyhlášení Ceny Pavla Kouteckého byl promítnut kromě vítězného snímku také film z filmového archivu režiséra Pavla Kouteckého Žít jako Dán.Devátý ročník Ceny Pavla Kouteckého vyhlásí organizátoři na počátku roku 2015.
 
Více o Ceně Pavla Kouteckého na www.cenakoutecky.cz
 
Trailer k filmu DK


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.