Share |

Barevné filmy a bláznivý cross proces

foto: Analogue

Volný seriál o klasickém focení od lidí kolem obchodu Analogue. Tentokrát o volbě filmového pásku a jeho zpracování.
 
 
Příznivci digitální fotografie někdy tvrdí, že analog nemůže tvůrci nabídnout tolik kreativních možností, jako právě digitální kamery a počítačové programy určené k postprodukci. My tvrdíme, že to není pravda. Rádi bychom vám představili všechny možné způsoby, kterými lze výsledný snímek ovlivnit. Tentokrát se zaměříme na volbu filmového pásku a jeho zpracování.
 
Byl to George Eastman, zakladatel značky Kodak, který zhotovil v roce 1884 první fotografický film – pro fotografy nejpřijatelnější analogové médium. Nejprve se ale jednalo o černobílé kinofilmové pásky, ačkoli se s barevnou fotografií experimentovalo již v 60. letech 19. století. Barevné filmy se na trh dostaly až v roce 1935.
 
Pokud v dnešní době začínáme s analogem, většinou volíme mezi formátem 110 – pocketfilm, 120 – středoformát a 135 – klasický kinofilm. Formát filmu pochopitelně určuje rozměry finálních fotografií.
 
Všechny tyto filmy jsou dnes vyráběny v černobílém a velkém množství barevných provedeních. Jak vypadají černobílé fotografie si jistě všichni dovedeme představit. Na poli barevné fotografie se nám ale otvírá moře možností.
 
Fotit můžete na klasický barevný negativ, který lze tónovat za použití barevných filtrů umístěných před objektivem, za objektivem nebo před bleskem. Na trhu ale naleznete také několik již chemií tónovaných negativů a “diáků”. To jsou barevné pozitivy, které se dají vyvolat běžnou cestou, nebo tzv. cross procesem.
 
Pokud si léto chcete užít v bláznivých barvách a to s notnou dávkou přirozených “lomo” efektů, vyzkoušejte nějaký takový film. Jeho posláním je docílit výrazného posunu barev a udělat z vašich fotografií pořádnou hitparádu nezvyklých tónů. Když pak dáte film do labu vyvolat, řekněte, že ho chcete “krosnout”. Barvy budou pořádně křiklavé a ujeté (viz obrázek).
 
Pamatujte, že takové filmy většinou vyžadují více světla, než by se na první pohled mohlo zdát. Proto je ideální si s barevnými negativy a pozitivy hrát v létě. A právě v lomografii a moderní analogové fotografii jde především o hru s barevnými filmy. A barevnými filtry, ale o těch si povíme přístě.
 
Autor: Karol Koštialová, Analogue.cz

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.