Share |

26. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2014 je tu

foto: pořadatel akce

V Brně právě teď probíhá 26. mezinárodní bienále grafického designu.

 

Tématem letošního ročníku je grafický design, vzdělávání a školy.

 

Akce odstartovala 19. 6. a trvá do 26. 10. 2014.

Sympatická je dlouhá otevírací doba - dnes (v pátek) až do 22 hodin!

 

BB nabízí samozřejmě i řadu doprovodných akcí na několika místech Brna.

 

Tisková zpráva:

 

Moravská galerie v Brně

Husova 18

662 26 Brno

 

+ 420 532 169 160

info@bienalebrno.org

www.bienalebrno.org

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

26. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2014

 

Mezinárodní bienále grafického designu Brno se již více než padesát let snaží reflektovat dění a proměny grafického designu a vizuální kultury a řadí se mezi nejstarší a nejvýznamnější akce tohoto druhu na světě.

 

Tématem 26. ročníku Bienále Brno je vzdělávání v oblasti grafického designu a vizuální komunikace.

 

Tematicky zaměřené bienále se prostřednictvím širokého spektra výstav, přednášek a doprovodných programů bude zamýšlet nad tím, jak se grafický design dnes učí, jaké jsou modely, metody a přístupy jednotlivých pedagogů a škol. Další rovinou jsou otázky lokální různorodosti škol, vliv architektury školních budov a vztah mezi školním prostředím a následnou praxí.

 

Mezinárodní přehlídka, tradiční součást Bienále Brno, bude v mnoha ohledech výjimečná. Důrazem na studenské práce ponechá nyní tvorbu profesionálů stranou.

 

Doprovodné výstavy se pokusí zmapovat téma vzdělávání v nejrůznějších úrovních; ať už v rozmanitosti výukových systémů, školních úloh a cvičení, v šíři studijních materiálů, v přehledu historického vývoje anebo v prostředí, ve kterém výuka probíhá. Při této příležitosti bude rovněž vydán sborník textů věnovaný vzdělávání v grafickém designu a vizuální komunikaci.

 

Práci pedagogů představí společný výstavní projekt laureátů Grand Prix Bienále Brno Cornela Windlina (2010) a studia Mevis & van Deursen (2012) a profilová výstava grafického designéra a pedagoga Rostislava Vaňka.

 

Mezinárodní sympozium, které se uskuteční ve dnech 20. – 22. června, představí významné osobnosti z řad designérů i teoretiků spjatých s edukační činností.

 

Bienále bude po celou dobu svého konání nově doplněno o tzv. OFF program, koncipovaný jako otevřený prostor pro workshopy, intervence a jiné oborové prezentace.

 

26. mezinarodní bienále grafického designu se bude konat ve dnech 19. června – 26. října 2014 v prostorách Moravské galerie v Brně.

 

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Structure

 

1 Mezinárodní přehlídka: 

Studentské práce

2 Taking a Line for a Walk. An Exhibition about Design School Assignments / 

Vzít si linku na procházku. Školní úlohy a cvičení na školách designu

3 Did You Go to School for That? A Reader in Numbers / 

A na tohle jsi studoval? Sborník v číslech

4 From A to B to C / 

Od A do B do C 

5 Furnitures / 

Nábytek

6 Study Room / 

Studovna

7 Billboard Show

8 Laureáti Grand Prix Bienále Brno: 

Cornel Windlin / Mevis & van Deursen

9 Osobnost českého grafického designu: 

Rostislav Vaněk

10 Mezinárodní sympozium 

11 OFF program

 

 

 

1 Mezinárodní přehlídka: 

Studentské práce

 

Mezinárodní přehlídka, tradiční součást Bienále Brno, bude v mnoha ohledech výjimečná. Důrazem na studenské práce ponechá nyní stranou tvorbu profesionálů. Jejím cílem je představit široké spektrum školních prací a konfrontovat současné metody a přístupy na vzdělávacích institucích po celém světe.

 

Porota, sestavená z významných osobností mezinárodního grafického designu, udělí řadu cen, mezi nimi Grand Prix 26. mezinárodního bienále grafického designu Brno — Cenu ministra kultury ČR, cenu primátora města Brna a Cenu Českých center udělovanou grafickému designérovi do 35 let.

 

Mezinárodní přehlídka je otevřena všem pracem vytvořeným v kontextu škol mezi 1. lednem 2010 a 31. prosincem 2013.

 

Výběr z přihlášených prací provede skupina designérů a teoretiků designu. S ohledem na prostorová omezení výstavních sálů výběrová porota posoudí především přístupy a způsoby řešení konkrétních zadání a estetickou a funkční kvalitu artefaktů.

 

Přihlášky nejsou nijak zpoplatněny a je možné je vyplnit elektronicky na adrese www.bienalebrno.org.

 

 

 

2 Taking a Line for a Walk. An Exhibition about Design School Assignment / 

Vzít si linku na procházku. Školní úlohy a cvičení na školách designu

 

Školní úlohy a cvičení jsou historicky jedním z nejdůležitějších aspektů, které propojují školy designu po celém světě. Ačkoli se v průběhu času proměňovaly a vyvíjely, odhalují osobnosti studentů stejně jako i jejich učitelů. Mohou se lišit jak obsahově, tak i metodologicky. Ve své podstatě jsou však tyto úkoly především o jazyku — jak popsat a formulovat své myšlenky? Výstava ponechá stranou historické, geografické a životopisné kategorizace a prozkoumá typologii, vnitřní logiku a opakující se struktury školních úloh a cvičení.

 

K tomuto účelu vznikne online banka školních úloh a cvičení, do které bude mít možnost kdokoli přispět.

 

Autorka: Nina Paim (BR)

 

 

 

3 Did You Go to School for That? A Reader in Numbers / 

A na tohle jsi studoval? Sborník v číslech

 

Vzdělávání je individuálním rozvojem dovedností, znalostí a vědomostí. Rovněž se týká sociální mobilizace a distribuce. Tato publikace zkoumá pedagogické profily úspěšných grafických designerů, kteří byli v posledních deseti letech oceněni na Bienále Brno. Pomocí obrazové statistiky sborník prezentuje studii na téma úspěch designérů a všímá si především zdánlivě neinspirativní aspekty jejich vzdělávání: finance, počet obyvatelstva a další kvantifikovatelné zdroje.

 

Autoři: Sulki & Min Choi (KR)

 

 

 

4 From A to B to C /

Od A do B do C

 

Od A do B do C je intervence ve výstavním prostoru třetího patra Pražákova paláce zvaném Atrium. Stěny Atria se pro tuto příležitost promění ve velké černé tabule, které vizuálně představí historii grafického designu.

 

Autor: Rudy Guedj (FR)

 

 

 

5 Furnitures / Nábytek

 

Výstava se zaměří na souvislost školního prostředí a výuky prostřednictvím ukázek nábytku a jiných trojrozměrných předmětů, které designéři navrhli pro svoje školní ateliéry. Školní mobiliář reflektuje pedagogické přístupy a studijní postupy a zároveň je i manifestací názoru na obecnou roli a poslání designu. Originály nebo repliky nábytku Wolfganga Weingarta, Maxe Billa, Hanse Gugelota a Paula Hildingera, Gerrita Rietvelda a dalších budou vystaveny ve všech častech bienálových výstav s respektem k jejich původní funkci a použití.

 

 

 

6 Study Room / Studovna

 

Jedním z úkolů nadcházejícího Bienále je mimo jiné i rozšiřování současné databáze knihovny Moravské galerie o nové oborové publikace. Návštěvníci budou mít možnost prostudovat nové přírustky v nově vzniklé části knihovny, která bude čtenářům k dispozici rovněž po ukončení Bienále.

 

Autoři: Pieter Verbeke (BE) a Elisabeth Klement (EE)

 

 

 

7 Billboard Show

 

Tři díla netradičního formátu, která vyzvaní autoři připraví speciálně pro barokní sál Místodržitelského paláce Moravské galerie.

 

 

 

8 Laureáti Grand Prix Bienále Brno:

Cornel Windlin / Mevis & Van Deursen

 

Laureáti Grand Prix Bienále 2010 Cornel Windlin (za programy a plakáty pro Schauspielhaus Curych) a 2012 Mevis & van Deursen (za vizuální styl Temporary Stedelijk) připraví pro Bienále Brno společný výstavní projekt.

 

Cornel Windlin (Švýcarsko) je designér a art director v současnosti působící v Berlíně. Designéři Armand Mevis a Linda van Deursen (Nizozemsko) vedle své praxe působí také jako pedagogové na Rietveld akademii v Amsterodamu, Werkplaats Typografie v Arnhemu a Yale University School of Art v New Haven.

 

 

 

9 Osobnosti českého grafického designu:

Rostislav Vaněk

 

V roce 2010 organizační výbor Bienále Brno udělil Rostislavu Vaňkovi ocenění za celoživotní přínos grafickému designu. 26. Bienále Brno má tu čest představit jeho první retrospektivní výstavu, která představí výběr prací od školních let, přes grafickou tvorbu knižní i časopiseckou, ukázky plakátů a vizuální komunikaci ve veřejném prostoru (pražské metro, ČSA). Vaňkova práce je úzce spjatá s brněnským bienále, neboť jeho plakáty několikrát v soutěži zvítězily (1978, 1980, 1982). Posledních jedenáct let je Rostislav Vaněk vedoucím ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Jeho studenti vystavovali v samostatné expozici na 20. bienále Brno v roce 2007. V posledních letech se věnuje tvorbě písma, která budeme moci poprvé vidět na této brněnské výstavě.

 

Autoři: Petr Babák a Rostislav Vaněk (CZ)

 

Conceived by Petr Babák (CZ) and Rostislav Vaněk (CZ)

 

 

 

10 Mezinárodní sympozium

 

Ve dnech 22., 23. a 24. června 2012 proběhne třídenní cyklus přednášek a prezentací světově významných tvůrců a teoretiků designu.

 

Sympozium nabídne možnost seznámit se s osobnostmi grafického designu, s jejich prací a názory. Rovněž bude i příležitostí k osobním rozhovorům a kritické diskusi. Pracovními jazyky jsou čeština a angličtina.

 

Moderuje: James Langdon (UK)

 

 

 

11 OFF program

 

OFF program je koncipován jako otevřený prostor věnovaný workshopům, intervencím a jiným oborovým prezentacím.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Z historie Bienále Brno

 

Mezinárodní bienále grafického designu v Brně bylo založeno roku 1963 a patří k nejstarším a nejvýznamnějším akcím v oboru vizuální komunikace na světě.

 

Ke zrodu Bienále Brno přispěly kulturně politické poměry šedesátých let, provázené snahami československých umělců a designérů, usilujících o právo na tvůrčí svobodu, podmíněnou možnostmi konfrontací vlastní designérské tvorby se světem. K zakladatelské generaci brněnského Bienále patří brněnský malíř a grafik Jan Rajlich starší a teoretici umění Jiří Hlušička a Karel Holešovský.

 

V roce 1964 uspořádala Moravská galerie v Brně První československou přehlídku plakátu a propagační grafiky, na niž od roku 1966 navázaly již mezinárodní cyklické výstavy s cílem obsáhnout široké spektrum oboru grafického designu. Původní polytematická struktura Bienále počítala se třemi výstavními disciplínami. Po roce 1968 byla pro náročnost vypuštěna problematika výstavnické tvorby. Počínaje rokem 1970 se na Bienále Brno střídala dvě základní témata: Plakát, firemní, informační a reklamní grafika a Grafický design a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

 

Brněnského bienále se během jeho historie zúčastnilo mnoho významných osobností grafického designu, ať již prezentovaly svou tvorbu jako vystavující autoři, nebo se akce zúčastnily osobně jako členové mezinárodních porot a přednášející na mezinárodních sympoziích.

 

V Brně tak byla zastoupena taková jména grafického designu jako Saul Bass, Roman Cieślewicz, Wim Crouwel, Alan Fletcher, Adrian Frutiger, Shigeo Fukuda, Milton Glaser, Ivan Chermayeff, Seymour Chwast, Mitsuo Katsui, Herb Lubalin, Ladislav Sutnar, Josef Týfa, Tadanori Yokoo, Hermann Zapf a další.

 

Bienále Brno již více než pět desetiletí tvoří ve střední Evropě významnou mezinárodní platformu pro výstavy, diskuse a doprovodné programy o dynamicky se rozvíjejícím grafickém designu a jeho významu pro utváření současné vizuální kultury.

 

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Moravská galerie v Brně

 

Moravská galerie v Brně, druhé největší muzeum umění v České republice, je výjimečná šíří svého záběru. Jako jediné muzeum umění v zemi se zabývá výtvarnou kulturou zcela komplexně. Pracuje jak s volným uměním, tedy malbou, kresbou, grafikou a plastikou od nejstaršího období po současnost, tak s fotografií, užitým uměním, grafickým designem a architekturou.

 

Její historie začíná už v roce 1818 založením Františkova muzea, jehož součástí byla od počátku obrazárna. V roce 1961 získala nově vzniklá instituce propojující volné a užité umění nové prostory a svůj dnešní název — Moravská galerie v Brně. V současné době vlastní Moravská galerie v Brně čtyři architektonicky pozoruhodné budovy: Pražákův palác, Uměleckoprůmyslové muzeum, Místodržitelský palác a vilu Dušana Jurkoviče. Společně s vídeňským Muzeem užitého/současného umění (MAK) spravuje Rodný dům Josefa Hoffmanna v Brtnici u Jihlavy.

 

Moravská galerie v Brně prezentuje výtvarnou kulturu území České republiky v evropském kontextu, a to jak ve stálých expozicích, tak prostřednictvím krátkodobých výstav. S tímto úsilím souvisí i spolupráce s řadou tuzemských i zahraničních institucí a účast na mezinárodních projektech.

 

Více na stránkách Bienále TADY.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.