Share |

Louis Vuitton představuje dosud neviděný designový nábytek

foto: © Louis Vuitton

Luxus, funkčnost a inovace jsou hodnoty, které stojí za úspěchem značky Louis Vuitton již od poloviny devatenáctého století. Louis Vuttion, průkopník na poli designu, měl schopnost předvídat módu a formovat nové trendy v závislosti na měnícím se životním stylu a způsobech dopravy. Invence a kreativita, které jsou pro značku typické, se odrážejí ve tvarech a materiálech, jež se staly zdrojem inspirace pro moderní design.
 
Letos se Louis Vuitton vrací k tématu funkčnosti realizací projektu Playing with Shapes (Hra s tvary), který v roce 1972 navrhl Pierre Paulin pro americkou nábytkářskou značku Herman Miller. V dané době to byl svého druhu první takový projekt v historii.
 
Tato reprodukce původního modelu v původním měřítku důmyslně kombinuje pohodlí, ergonomiku, svobodnou volbu uživatele, jednoduchost, přímočarost a modulární design. Je zhmotněním sdílené vize – zcela v duchu Paulinovy filosofie, že design by měl vycházet vstříc potřebám jeho uživatelům – ne existovat sám pro sebe.
 
LA MAQUETTE
V roce 1969 Pierre Paulin vstoupil v jednání s  výrobcem nábytku Herman Miller, firmou založenou rodinou De Pree již v roce 1923. Umělec byl uchvácen historií této rodiny, zejména skutečností, že její podnik již v minulosti vyráběl nábytek podle návrhů Charlese a Raye Eamesových a George Nelsona. Paulin a Herman Miller začali společně pracovat na originálním a revolučním nábytkovém konceptu pro rodinná sídla. Součástí tohoto projektu, který svým charakterem předběhl dobu, je možnost uživatelské konfigurace prostorů a modulů v závislosti na osobní kultuře, psychologickém vnímání a estetických preferencí klienta. Uživatel si mohl doslova „napsat svůj příběh“ a odrazit do něho vlastní životní zkušenost. Cílem projektu je nabídnout uživateli možnost jít za hranice interiérového designu a získat kontrolu nad svým habitatem, stát se architektem prostorů pro práci a život.
 
Modely, které byly vyrobeny podle početných skic a plánků, vyjadřují skutečně vizionářský koncept. Celá produkce vychází z duálního mřížkového půdorysu, kde modulární horizontální a vertikální prvky (podlahové a sedací, příčné zdi a úložné prostory) nabízejí exponenciální počet kombinací, z nichž je možné si složit svůj životní prostor (ložnice, obývací pokoje, knihovny, šatny, pracovny, kuchyně, jídelny).
 
La Maquette - nově součást sbírek Centre Pompidou - zabírá šest pater. Model byl určen pro sériovou výrobu. Na úrovni 0 (přízemí) se nachází základní modulární systém skládající se z komponentů, jež si člověk může smontovat nebo rozmontovat dle svých preferencí a prostorových možností s ohledem na to, jak se jeho život a život jeho rodiny v čase vyvíjí… Na pěti dalších úrovních se nacházejí různé kompozice dle účelu využití – pro snadnější představu o tom, jak lze projekt upravovat. Návštěvník lze může popustit uzdu své fantazii – může se nechat inspirovat nebo si plánovat, jak by jeho vlastní soukromý životní prostor mohl vypadat.
 
Díky bezpočtu skic a půdorysných plánků se tento model podařilo zachovat do současnosti jako výraz vize, která předběhla svoji dobu – vize, která je vidět i v Paulinových návrzích, například v  křesle Déclive nebo podlahové sedačce Tapis-siège, která je pokryta kobercem. Model také odráží Paulinovo studium různých pramenů; poznatky pak byly využity při návrhu soukromé residence v Elysée Palace. Jedná se zejména o originálně navrženou knihovnu, která slouží také jako příčka.
 
Paulin byl avantgardním designérem – uměl vystihnout vztahy mezi měnícím se světem, novými technologiemi a životním prostorem – místo k obývání je koncipováno jako útulek, intimní osobní koutek. U tohoto projektu je vztah k prostoru diktován tělem, a důraz je kladen na osobní využívání okolního prostoru.
 
Značka Louis Vuitton, sama symbol průkopnického ducha v oblasti designu, se rozhodla představit veřejnosti dílo Pierra Paulina a oslavit tak jeho charakteristický styl,  tvary a materiály. Projekt skládá čest odvaze designéra, který zůstal loajální svým ideálům v době, kdy interiérový design byl daleko méně uznávanou disciplínou, než je tomu dnes.
 
PIERRE PAULIN A LOUIS VUITTON
Dílo Pierra Paulina se vyznačuje svojí vášní pro experiment a pevným ukotvením v minulosti. Tato charakteristická dualita je základním rysem Paulinovy tvorby. To samé platí i pro studium, které Paulin věnoval přípravné fázi svého tvůrčího procesu – zabýval se zvyky lidí, novými způsoby soužití a pospolitosti v rámci moderní společnosti… a v návaznosti na formující se životní styl mladých lidí Paulin navrhoval nábytkové systémy. Jeho krédem byla maximální elegance s minimem vynaložených nákladů.
 
Aby dosáhl svého cíle, návrhář začal pracovat s novými druhy materiálů (plasty, pryskyřice, strečový textil), které následně transformoval. Experimentoval s novými prostředky a tvary – zbavil se tradičních noh od židlí, například, což propůjčilo jeho návrhům originální vzhled.
 
Díky inovativním sedacím systémům a využití čalounických prvků ze strečového textilu v jasných barvách Paulin vytvářel formy, které příjemně objímaly tělo – například křesla Mushroom, Ribbon a Tongue.
 
Inovace je jedna z hodnot, která již od roku 1854 definuje značku Louis Vuitton. Zakladatel značky Louis Vuitton sám vybíral ty nejodolnější a zároveň nejelegantnější materiály pro své zákazníky. Louis Vuitton také neustále inovoval tvary a materiál svých výrobků – vymyslel například plochý kufr, který šlo skládat na sebe, a potahované plátno odolné proti vodě a také třeba zámek s pěti západkami, který představuje pro zloděje skutečný oříšek. Tvary, materiály a detaily – vše je poplatné snaze vyhovět všem požadavkům.
 
Pečlivý smysl pro inovaci a důmyslnost nás inspiruje dodnes. Maison Louis Vuitton a Pierre Paulin sdílí stejnou filosofii: že emoce krásy se rodí z dokonale vyváženého vztahu mezi objektem a jeho cílovým využitím – protože vytříbenost je nad preciznost, eleganci a relevanci.
 
Louis Vuitton a Pierre Paulin také sdílí jeden princip – formovat každodenní život. Jinými slovy: vytvářet praktické objekty s užitnou hodnotou, odvážně experimentovat s tvary a funkcemi, aby výsledek obstál i v době moderního nomádství… době, kdy si každý může najednou sbalit své věci a vydat se kamkoliv na světě.
 
PIERRE PAULIN (1927 – 2009)
Vizionářský Francouz, návrhář nábytku Pierre Paulin je architekt oslavovaný pro svoji představivost a propracovanou techniku. Jeho dílo je známé po celém světě. Určoval trendy, ale sám byl nepředvídatelný a samotář. Navrhl interiér mnoha residencí francouzského premiéra  GeorgesePompidou a získal mnoho cen. I přes svůj úspěch Paulin zůstal vždy věrný lidem, jejich životnímu stylu – pro lidi a jejich životní styl navrhoval své praktické a ergonomické modely.
 
Šedesát let ovlivňoval Paulin interiérový design svými zaoblenými, velmi příjemnými liniemi, skulpturálními křesly a prostory, které se vlní jako duny; jeho objekty jsou tak inovativní, že přetváří životy lidí způsobem, kterého si ani nevšimneme.
 
Pierre Paulin byl jedním z mála designérů, kteří vzešli z padesátých let minulého století, a kteří nikdy neztratili relevanci v moderní době. Zemřel v červnu 2009, ale jeho kreativní a imaginativní síla je stále s námi.
 
 
INTERVIEW s MAÏA PAULIN
 
Proč jste se rozhodli oslovit s tímto projektem značku Louis Vuitton?
Značka Louis Vuitton chtěla použít sofa Osaka od Pierra Paulina jako součást scénického designu módní přehlídky kolekce Cruise 15 v Monaku – a my jsme jí rádi vyšli vstříc. Pak jsme si s Benjaminem vzpomněli na projekt Perriand, který značka Louis Vuitton zaštítila svým jménem loni. Byl to nádherný projekt, jehož realizace však byla možná pouze díly silnému partnerovi. Projekt Herman Miller byl jedním z Pierrových největších profesních zklamání. Tak jsme si dali schůzku s týmem Louis Vuitton a to byl začátek celého dobrodružství. Hodnoty, které má Louis Vuitton a společné s Pierrem – inovace a dokonalost – dělá z designéra a módní značky přirozené partnery.
 
Jak vznikla v roce 1972 idea La Maquette?
Pierre hluboce obdivoval inteligenci, která byla patrná v návrzích nábytku značky Herman Miller, zejména nábytku určeného pro kanceláře a nemocnice. Výrobní proces, zjednodušení forem a neuvěřitelná variabilita ho fascinovaly. Oslovil Boba Blaicha, který byl v té době šéf designérem, se žádostí, zda by mohl navrhnout něco podobného pro běžné lidi. Bohužel však zasáhla ropná krize počátku sedmdesátých let a ta idea nebyla nikdy realizována.
 
Co podle vás stojí za úspěchem tvorby Pierra Paulina?
Věci od Pierra mají v sobě takovou poctivost. A jsou zároveň i velmi moderní. Již od šedesátých let minulého století jsou symbolem modernosti – a tím budou i ještě hodně dlouho. I přes zjevnou svobodu formy nesmíme automaticky předpokládat, že za tím stojí nějaký konkrétní umělecký názor – Pierrovi šlo zejména o funkčnost s akcentem poetiky. Jeho odhodlání a nepružnost byly vykoupeny velkou citlivostí. To vše, podle mého názoru, stojí za jeho úspěchem.
 
V čem spočívá síla návrhů Pierra Paulina?
Pierre věděl, jak zkonstruovat svět tak, aby byl zároveň velkolepý a ochranitelský. Elegance a komfort jdou v jeho návrzích ruku v ruce. Věřím, že síla jeho díla nikdy nezestárne. I když vyměníte třeba čalounění a kontext, tak si uvědomíte, že jeho tvary jsou prostě nadčasové.
 
Jak byste popsala dílo Pierra Paulina?
Socha. Modernost. Inovace. Poctivost. Odhodlání. Křivky.
 
Nicolas Ghesquière miluje estetiku Pierra Paulina. Myslíte si, že Pierre, kdyby žil, by ocenil dílo Nicolase?
Nicolas a Pierre se několik let před Pierrovou smrtí dokonce potkali. Bylo to krásné setkání. Pierre a Nicolas měli velmi plodnou výměnu. Jsem si jista, že Pierre oceňoval cit, který Nicolas Ghesqiuère má pro materiály, a péči, kterou věnuje svým kolekcím.
 
www.louisvuitton.com


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.