Share |

Kupáž není podřadné víno

Kupáž je vinařský termín pro scelování vín (z francouzského coupage), které znamená mísení několika odrůd dohromady. Jeho cílem je dosáhnout senzorické stability vína mezi jednotlivými ročníky, ale také získat z více základních složek cílové špičkové víno. Toho docilují při scelování vín pro výrobu cuvée třeba vinaři z oblasti Bordeaux, odkud pochází například kupáže odrůd Cabernet Sauvignon, Merlot a Cabernet Franc.
Spojením různě vyzrálých hroznů a různých odrůd vzniká jedinečné víno, které by za použití jedné odrůdy nemělo šanci vzniknout. Kupážované víno je vždy unikátní. K jednomu z cílů vinařů při jeho výrobě je využití specifických vlastností každé odrůdy. Třeba v případě kupáže vyrobené z vín odrůdy Cabernet Sauvignon a Merlot lze Cabernet Sauvignon přirovnat ke kostře vína, Merlot je pak jeho tkání. Cabernet Sauvignon velmi dobře zraje v láhvi, nabízí konzumentovi pevnost, výraznou typickou chuť, která připomíná černý rybíz, papriku či kopřivy. Merlot je sametovější, ohebnější a chutná po červeném ovoci. Doušek merlotu může zbožňovateli vína připomínat chuť kvalitního čaje. Merlot zpravidla nepotřebuje dlouhou dobu nazrávání. Výsledné cuvée nakonec těží z chuťových vlastností obou odrůd.
 
VČERA NENÍ DNES
 
V minulosti vyráběli vinaři cuvée spíše ze samostatně obtížně prodejných vín, jako bylo Veltlínské zelené, Vlašské ryzlinky či Neuburské, která měla slabší jakost. Dnes z dílen vinařů vycházejí kupážovaná vína, vyráběná například ze Sauvignonu, Ryzlinku rýnského či Rulandského v přívlastkových jakostních kategoriích nebo Chardonnay, Veltlínského zeleného či Ryzlinku vlašského.
U nás bohužel stále přetrvává ke scelovaným vínům jistá nedůvěra. Je to možná i proto, že v minulosti vinaři nabízeli tzv. laciné směsky a zakrývali tak nepříliš dobrou kvalitu vína. Dnes si ale mohou milovníci vín vedle odrůdových vín dopřát i kvalitní cuvée.
 
OSVĚTA JE TŘEBA
 
A co poradit personálu restaurací, aby si jejich hosté kupáže oblíbili? Rozhodně je dobré, když obsluha podniku věnuje nějaký čas osvětě kupáží a informuje své hosty o jejich charakteru. Vedle získání zákazníka na svou stranu tak napomůže i k očištění pošramocené pověsti kupáží z minula.
text: Kateřina Hanibalová
foto theswedish / sxc.hu
 
 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.