Kupáž je vinařský termín pro scelování vín (z francouzského coupage), které znamená mísení několika odrůd dohromady. Jeho cílem je dosáhnout senzorické stability vína mezi jednotlivými ročníky, ale také získat z více základních složek cílové špičkové víno. Toho docilují při scelování vín pro výrobu cuvée třeba vinaři z oblasti Bordeaux, odkud pochází například kupáže odrůd Cabernet Sauvignon, Merlot a Cabernet Franc.
Spojením různě vyzrálých hroznů a různých odrůd vzniká jedinečné víno, které by za použití jedné odrůdy nemělo šanci vzniknout. Kupážované víno je vždy unikátní. K jednomu z cílů vinařů při jeho výrobě je využití specifických vlastností každé odrůdy. Třeba v případě kupáže vyrobené z vín odrůdy Cabernet Sauvignon a Merlot lze Cabernet Sauvignon přirovnat ke kostře vína, Merlot je pak jeho tkání. Cabernet Sauvignon velmi dobře zraje v láhvi, nabízí konzumentovi pevnost, výraznou typickou chuť, která připomíná černý rybíz, papriku či kopřivy. Merlot je sametovější, ohebnější a chutná po červeném ovoci. Doušek merlotu může zbožňovateli vína připomínat chuť kvalitního čaje. Merlot zpravidla nepotřebuje dlouhou dobu nazrávání. Výsledné cuvée nakonec těží z chuťových vlastností obou odrůd.
VČERA NENÍ DNES
V minulosti vyráběli vinaři cuvée spíše ze samostatně obtížně prodejných vín, jako bylo Veltlínské zelené, Vlašské ryzlinky či Neuburské, která měla slabší jakost. Dnes z dílen vinařů vycházejí kupážovaná vína, vyráběná například ze Sauvignonu, Ryzlinku rýnského či Rulandského v přívlastkových jakostních kategoriích nebo Chardonnay, Veltlínského zeleného či Ryzlinku vlašského.
U nás bohužel stále přetrvává ke scelovaným vínům jistá nedůvěra. Je to možná i proto, že v minulosti vinaři nabízeli tzv. laciné směsky a zakrývali tak nepříliš dobrou kvalitu vína. Dnes si ale mohou milovníci vín vedle odrůdových vín dopřát i kvalitní cuvée.
OSVĚTA JE TŘEBA
A co poradit personálu restaurací, aby si jejich hosté kupáže oblíbili? Rozhodně je dobré, když obsluha podniku věnuje nějaký čas osvětě kupáží a informuje své hosty o jejich charakteru. Vedle získání zákazníka na svou stranu tak napomůže i k očištění pošramocené pověsti kupáží z minula.
text: Kateřina Hanibalová
foto theswedish / sxc.hu