Festival Fotograf, který už stačil vstoupit do veřejného prostoru hlavního města, pokračuje až do konce října. Letošní ročník s podtitulem Mimo formát nadále nabízí řadu výstav, instalací a akcí, ovlivňujících život Prahy. Další říjnové dny kromě vizuálního umění v podání domácích i zahraničních autorů přinesou také přednášky či veřejné diskuze. Jsou koncipovány tak, aby přilákaly kunsthistoriky, praktikující fotografy, ale rovněž širší veřejnost se zájmem o médium fotografie, jeho historii a umělecký kontext.
Uznávaný americký umělec Dennis Adams představí na Festivalu Fotograf svůj projekt Malrauxovy boty, inspirovaný zakladatelem existencialismu a kontroverzní osobností francouzské kultury André Malrauxem. Z bohatého doprovodného programu vyčnívají například diskuzní fórum Paralelní formáty, uspořádané u příležitosti desetiletého výročí existence časopisu Fotograf, nebo veřejná debata k projektu Enemies of Good Art, za kterým stojí irská umělkyně Martina Mullaney a která se tématem obrací k rodičům s dětmi.
Fotograf vedle výstav a jedinečných projektů předních umělců oslovuje publikum i netradičním konceptem, který umožňuje obdivovat fotografické umění i v řadě netradičních míst. „Návštěvníci dosud ocenili zejména fotografickou instalaci Jiřího Thýna v překrásném a netradičním prostoru Botanické zahrady na Albertově. Velké množství diváků přilákal rovněž Martin Zet, který proměnil dvorek malostranské Galerie Pavilon v doslova alchymistickou dílnu. Nadšení sklidila také cyklojízda, jejíž trasu určily vybrané festivalové projekty,“ komentuje první polovinu Festivalu Fotograf jeho ředitelka Markéta Kinterová.
Kurátorka festivalu Katarína Uhlířová přibližuje program druhé poloviny přehlídky: „Kromě hlavních událostí nadcházejících dvou týdnů návštěvníky potěší například výstava slovenské autorky Andrey Kalinové na Nové scéně Národního divadla, inspirovaná její prázdninovou cestou na Balkán. V prostorách etc. gallery se představí irská umělkyně Martina Mullaney se svým dlouhodobým projektem. Za pozornost rovněž stojí instalace na slepé vršovické fasádě ProLUKA, která nabídne řadu asociací k dnes již legendární reklamě na americké cigarety Marlboro.“ Vstup na všechny akce a výstavy festivalu je volný.
Mezi 17. a 23. říjnem láká projekční plocha Nové scény na experimentální video Dennise Adamse – Malrauxovy boty. Ve svém novém videu autor vystupuje v přestrojení za André Malrauxe, francouzského spisovatele, dobrodruha, odbojáře, kulturního provokatéra, teoretika umění a státníka. Dějištěm je rekonstrukce ikonické fotografie, na níž Malraux – průkopník fotografické reprodukce, stojí ve své pracovně obklopen obrazovými přílohami své knihy Imaginární muzeum světového sochařství. Snímek zachycuje obrazy z Malrauxovy doby v souvislosti s Adamsovými vlastními úvahami, pochybnostmi a úzkostmi. Ukázka videa je k dispozici zde: http://youtu.be/Fh3bdkxa_ms.
Kromě výstav festival připomene desáté výročí existence časopisu Fotograf. Při této příležitosti uspořádá tematické diskuze s významnými zahraničními a domácími hosty. Debatní fórum s názvem Paralelní formáty, jehož dvěma tematickými panely budou Fotografie v médiích a Fotografie jako originál, je možné navštívit 20. října v Kinosále Francouzského institutu.
„Ocitáme se nyní v období pro fotografii zcela přelomovém. Současná doba umožňuje paralelní soužití různých podob – „formátů“ fotografie. Samo fotografické médium zažívá v rozmezí dvou posledních dekád zvláštní schizofrenii. Prostřednictvím své elektronické podoby vykročilo do virtuálního a počítačového světa, ale vedle toho si také stále zachovává svou analogovou chemicko-materiální podstatu. Obdobně spolu koexistují také publikační média, která s fotografií pracují. Vedle klasických knih a časopisů s jejich tradičním ofsetovým tiskem existují elektronické formy sdílené prostřednictvím obrazovek počítačů – internetové portály, blogy, knihy a podobně,“ nastiňuje hlavní obsah diskuzního fóra šéfredaktor časopisu Fotograf Pavel Baňka.
Účast na diskuzi přislíbily významné a povolané osobnosti jako ředitelka a kurátorka Museum of Contemporary Photography v Chicagu Natasha Egan, zakladatel a šéfredaktor belgického View magazinu Stephan de Broyer, teoretik umění a filosof Karel Císař, umělecká ředitelka International Biennal of Photography and Visual Arts v Belgii Anne-Francoise Lesuisse a další.
Doslova sociologický projekt irské umělkyně Martiny Mullaney s názvem Enemies of Good Art – Dokumentace hnutí, v prostorách etc. gallery seznámí veřejnost mezi 25. říjnem a 11. listopadem s otázkami gendrového kontextu a společenské izolace. Projekt, na němž autorka pracuje už od roku 2008, je výzkumem společenského vnímání umělkyň a umělců v roli rodičů. Na toto téma uspořádala Mullaney sled přednášek a veřejných setkání v předních britských uměleckých institucích a pravidelně uvádí stejnojmenný pořad v londýnském rozhlasu. O den dříve, 24. října, se v rámci projektu rovněž uskuteční tematická diskuze v nedaleké galerii Tranzitdisplay, jíž autorka osobně uvede. Kromě široké veřejnosti jsou k účasti speciálně zváni i rodiče s dětmi.
Festival pořádá občanské sdružení Fotograf 07 o. s., vydavatel časopisu pro fotografii a vizuální kulturu Fotograf, jenž je distribuován do 20 zemí světa. Sdružení zároveň spravuje výstavní prostor Fotograf Gallery v Praze. Cílem Festivalu Fotograf je vybudovat tradici a novou platformu fotografického festivalu, který zařadí Prahu mezi další významná centra fotografie a vizuálního umění v Evropě.
Více informací a podrobný program Festivalu Fotograf 2012 je k dispozici na www.fotografestival.cz. O aktuálních akcích průběžně informuje profil festivalu na sociální síti Facebook www.facebook.com/fotografestival.