David Černý, známý český výtvarník s pověstí provokatéra, bude od 24. 10. do 6. 12. prezentovat svou nejnovější tvorbu v galerii dvorak sec contemporary v centru Prahy. Součástí Černého sólo výstavy Über ego bude celkem 22 pozoruhodných uměleckých objektů, které vznikly v letech 2012 a 2013. Konkrétně půjde o 9 portrétních reliéfů známých osobností a další 4 reliéfy vytvořené originální technikou kombinovaného média zalití drobných předmětů do pryskyřice, 4 trojrozměrné objekty zalité v transparentním tvaru krychle a 5 sochařských realizací, z toho 2 kinetické.
Davida Černého spíše než estetická stránka uměleckého díla láká sarkastická intervence do společenských vztahů a veřejných prostorů. Součástí výstavy Über ego bude i šestimetrová skulptura In Utero, umístěná v v blízkosti galerie dvorak sec contemporary (Dlouhá ulice a V Kolkovně).
David Černý (1967, Praha) v roce1994 ukončil studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (sochařský ateliér Kurta Gebauera), v letech 1994-96 absolvoval studium v rámci P.S.1 a Whitney Museum Independent Study Program v New Yorku. V roce1996 získal Pollock Krasner Foundation Grant a o čtyři roky později se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Reference: The Guardian, A David Cerny sculpture walk in Prague by Mark Pickering, 2012;The GuardianDavid Cerny´s EU artwork might be a hoax, but it is still art by Michael Archer, 2009;The New York Times, With Sharp Satire, Enfant Terrible Challenges Czech Indentity by Dan Bilefsky, 2009; Time, Art in Prague by Michael Donath, 1990
Realizace ve veřejném prostoru
LONDON BOOSTER, 2012
London Booster je typický londýnský patrový autobus, který David Černý přetvořil do podoby atleta, jenž klikuje za pomoci připevněných paží, vydává zvuky při námaze a v oknech autobusu probíhá videoprojekce. Během loňských letních olympijských her byl London Booster instalován před Českým domem v Londýně.
ENTROPA, 2009
Entropa, umístěná v době českého předsednictví v budově Rady EU v Bruselu (2009), reprezentuje každý stát EU určitým stereotypem. Tato instalace v podobě skládačky (kitu) je metaforou i oslavou různorodosti států Evropské unie, kterou spojuje její historie, kultura a společně vytvářená politická struktura. Instalace vyvolala značné pobouření veřejnosti.
RŮŽOVÝ TANK, 2008
David Černý dne 28. dubna 1991 natřel růžovou barvou známý smíchovský tank IS-2 č. 23, památník osvobození Prahy Rudou armádou, což tehdy vyvolalo skandál. Roku 2008 na Smíchově krátce umístil pouze torzo růžového tanku s bílým invazním pruhem.
PISS, 2004
Pissje fontána se dvěma bronzovými postavami stojícími proti sobě a čůrajícími před sebe do vody. Mechanismus ovládaný několika procesory natáčí boky a zvedá penis tak, že proud vody píše písmena standardně opakujících se citátů na hladinu vody jezírka ve tvaru mapy České republiky. Čůrající fontána se nachází v Hergetově cihelně v Praze na Malé Straně.
MIMINA, 2001
David Černý nechal natrvalo umístit deset černých laminátových 3,5metrových batolat na Žižkovskou věž, kdy od roku 2001 lezou po vysílači. Další tři bronzová miminka jsou trvale instalována na Kampě v Praze.
KŮŇ, 1999
Žertovná plastika Kůň z roku 1999 představuje svatého Václava sedícího na břiše svého mrtvého koně. Původně byla umístěna na dolním konci Václavského náměstí, v současné době je trvale nainstalována v pasáži paláce Lucerna v Praze.
VISELEC, 1997
Socha Viselec zobrazuje postavu Sigmunda Freuda visícího za jednu ruku, dnes na střeše budovy v Husově ulici v Praze. Viselec, který byl mezi lety 1999 a 2009 instalován po celém světě (Stockholm, Chicago, Soul), vždy způsobil značný rozruch a vyvolal plané poplachy v domnění, že jde o sebevraha.
KIT, 1993
Série kitů vypadají jako dětské plastikové stavebnice, ve kterých je možné ze součástí připevněných v rámečku složit daný objekt (Ježíš Kristus, Rock Star, Adam, Eve, Artist, Dead Raped Woman). V kitech se objevuje oblíbená hra s měřítkem i útok na klasické umění. Forma kitů později inspirovala Davida Černého pro výrobu Entropy.
QUO VADIS, 1990
Quo vadisje prvním dílem Davida Černého, které vzbudilo větší veřejnou pozornost. Jedná se o plastiku Trabantu kráčející na čtyřech lidských nohách, symbolizující hromadný exodus východních Němců přes velvyslanectví západního Německa v Praze v létě a na podzim 1989. Bronzový odlitek je od podzimu roku 2001 umístěn na zahradě německého velvyslanectví v Lobkovickém paláci na pražské Malé Straně.
DAVID ČERNݽÜBER EGO
Galerie dvorak sec contemporary: 24. 10. – 6. 12. 2013
Otevřeno: pondělí – pátek 10.00 – 18.00 hod.
Vernisáž: 23. října 2013 v 18.30 hod., Dlouhá 5, Praha 1