Na pařížském Náměstí svornosti probíhá výjimečná výstava fotografky Diane Arbus.
V roce 1956, patnáct let předtím, než spáchala roku 1971 sebevraždu, se americká módní fotografka Diane Arbus (1923-1971) rozhodla provést zásadní životní změnu: Opustila manžela Allana i jejich společné reklamní fotografické studio na Manhattanu a vrhla se na dráhu dokumentaristky. Začala fotografovat střední společenskou vrstvu newyorského předměstí, bohaté newyorské paničky z Páté avenue i toxikomany v Central Parku.
Postupně se její zájem obrátil zejména na lidi na okraji společnosti, excentriky a freaky: Trojčata v pokoji (1963), Ruské liliputky v jednom obýváku na 100 Avenue (1963), Travestita na homosexuálním bále (1970), Hermafrodit se psem v pouťovém karavanu (1970)… Názvy jejích fotografií napovídají, jaké lidi stavěla před objektiv svého fotoaparátu nejčastěji.
V pařížském muzeu Jeu de Paume se momentálně naskýtá možnost vidět tyto originální vintage fotografie, jež se po umělčině smrti staly důležitým dokumentárním souborem typologie americké společnosti 50. a 60. let. Cyklus 200 černobarevných fotografií, které jsou poprvé představeny v rámci první retrospektivní výstavy ve Francii, v pařížské muzeum Jeu de paume, jsou geniálním thrillerem. Výstava tu potvrzuje mýtus oslavné americké fotografky, na níž volně v 80. letech navázala Nan Goldin, a jíž se inspiroval například Stanley Kubrick ve filmu Shining. Pokud se nebojíte, zaleťte si na výstavu do Paříže.
Trvá do 5. února, Jeu de Paume, 1 place de la Concorde, Paříž. www.jeudepaume.org
(bum)