Akce KNIHY MAJÍ ZELENOU je výrazem solidarity mezi všemi složkami knižního trhu: od spisovatelů píšících knihy, přes nakladatele, jež je vydávají, distributory, kteří je šíří, až po knihkupce starající se
o jejich prodej. V ČR podle zvyku stanovuje maloobchodní cenu nakladatel. Z této ceny se pak počítá provize knihkupce a distributora. Jestliže knihkupci poskytnou 23. 4. slevu 15 % na veškeré knižní zboží, zříkají se značné části své provize, z níž musí platit nájem, zaměstnance, energie...
Proto kampaň KNIHY MAJÍ ZELENOU financují nakladatelé a distributoři, kteří se na ni skládají. Organizačně i morálně ji zastřešuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů, do kterého během posledních dvou let vstoupila již většina nejvýznamnějších subjektů na trhu.
Co o kampani soudí slavní lidé a jaký je jejich vztah ke knížkám?
„Kniha mne provází od mého dětství. Pamatuji se, že jako mladý školák, když jsem měl jít spát, jsem četl potají pomocí baterky pod dekou dobrodružné knihy. Kniha má pro mne dva aspekty. Nejen svým obsahem, ale i jako umělecké dílo. Proto nečtu knihy ze žádných čteček, ani počítačů, ale i časopisy mám rád v papírové formě. Ke knihám mám velkou úctu, a i z toho důvodu sbírám staré lékařské knihy. Jsou to svědectví své doby a jen nesmírně zajímavé číst nejen knihy z 19. století, ale podívat se i na knihy třeba ze století sedmnáctého. Myslím si, že je velká škoda, že mladá generace ke knihám tento vztah nemá.
Mimo to jsme byli první nemocnice, která zavedla „knihobudku“ a kam jsem i já dal některé knihy, které se mi doma již do knihovny nevešly, tak aby se s nimi mohli potěšit i další čtenáři, potažmo naši pacienti.“
Jan Pirk, kardiochirurg
„Tištěná kniha pro mě znamená moc. Rád čtu, lásku ke čtení jsem zdědil po svém otci, ten knihy kupoval celý život, pamatuji si, jakým svátkem bývaly čtvrtky, kdy vycházely knižní novinky. Trochu nerad mi knížky půjčoval, protože mě přistihl vícekrát, že jsem schopen při čtení i jíst a naopak. Ale půjčoval....
No nakonec jsem celou jeho knihovnu zdědil. A mám-li všechno přečíst, budu mít do konce života co dělat. Ale i o současnou produkci se zajímám, v poslední době mi nastalo "váchovské" období. (Marek Orko Vácha napsal řadu knížek, ve kterých se zabývá např. vztahem vědy a náboženství.)
Za běžného svého provozu lovím chvilky, někdy dočítám knížky během cest tramvají. Ale stačí pak jeden delší zájezd do dáli, třeba během dvanáctihodinového letu do Japonska přečtu hned tři knížky najednou. A za nocí tam, kdy nemohu kvůli převrácenému času spát, pak většinou denně ještě jednu další......“
Jaroslav Tůma, hudebník a pedagog
„Čtení knih není nahraditelné hledáním informací na internetu, neboť není jen otrockým přenosem dat. Kniha nepřináší jen informace, ale probouzí individuální představivost, upevňuje a rozšiřuje slovní zásobu, otvírá i dosud neznámé názorové obzory, a tak zvyšuje schopnost vlastního myšlení.“
Marta Davouze, spisovatelka
„Když si koupíte knihu přes internet nebo u stánku, ochudíte se o ten jedinečný pocit, když vejdete do kamenného knihkupectví, o tu typickou atmosféru poklidu a možnost si knížku, kterou jste si přišli koupit, nejdříve „ohmatat“. Zejména důležité je, aby se do knihkupectví naučily chodit děti, aby se naučily sami si vybrat knihu podle svých představ. Když naučíme četbě své děti, zaručíme jim tak jednu velice důležitou věc – nikdy v životě nepoznají nudu...!“
DILIA, divadelní, literární, audiovizuální agentura, z.s.
„Knihkupci utvářejí spolu se spisovateli, čtenáři, nakladateli, grafiky či sazeči, se všemi, kdo se podílejí na vzniku knihy, systém, v němž každý má svou nezastupitelnou funkci. Jak potvrzují výzkumy čtenářství, kterým se Ústav pro českou literaturu AV ČR věnuje ve spolupráci s Národní knihovnou ČR, knihkupec dodnes neztratil nic ze své aktivní a určující role, kterou pro distribuci literárních děl v české minulosti měl, přitom se ovšem jeho postavení aktuálními změnami ve způsobu šíření literatury stává dnes čím dál tím více obtížné. Knihkupci v neposlední řadě vytvářejí a poskytují veřejnosti prostor pro tolik potřebné setkávání a komunikaci, kterou internetová knihkupectví ze své podstaty nabídnout nemohou. Z těchto důvodů je potřeba zasazovat se o to, aby knihkupecká síť, která tvoří součást našeho kulturního kapitálu, zůstala široká a funkční. Kampaň SČKN proto vítáme a podporujeme.“
Ing. Pavel Janáček, Ph.D., ředitel Ústavu pro českou literaturu AV ČR