Share |

Výstava Ripple Effect představuje díla patnácti mladých českých umělců

foto: Anna Rocnova

Pražské centrum pro současné umění FUTURA zahájilo vernisáží v úterý 26. září výstavu Ripple Effect. Skupinová výstava, která vznikla pod kurátorskou taktovkou ředitelky Společnosti Jindřicha Chalupeckého Kariny Kottové a nezávislé kurátorky aktuálně působící v Londýně Fatoş Üstek, představuje české vizuální umělce, jejichž společným jmenovatelem je, že se v minulém roce přihlásili do Ceny Jindřicha Chalupeckého. Kurátorky provedly vlastní výběr ze zaslaných portfolií a v kombinaci s pracemi tří mezinárodně uznávaných autorů Darrena Badera, Carey Young a Egilla Sæbjörnssona připravily výstavu tematizující mechanismy posuzování umění a jeho symbolické hodnoty. Výstava, kterou ve spolupráci s Pražským centrem pro současné umění FUTURA organizuje Společnost Jindřicha Chalupeckého, potrvá do 26. listopadu.

Dialog zahraničních a českých umělců
Kottová a Üstek při přípravě výstavy vycházely z portfolií umělců přihlášených do letošního ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, nejprestižnějšího českého ocenění pro výtvarné umělce do 35 let. „Snažily jsme se penzum přihlášek prozkoumat jiným způsobem než porota, která řeší, kdo by byl zajímavým umělcem pro finále Ceny. Díla jsme začaly rozdělovat do různých kategorií podle témat, která zpracovávají, jejich vizuální podoby i emotivního náboje. Během tohoto procesu jsme se rozhodly, že k výstavě přizveme zahraniční umělce, jejichž práce reflektují strategie uměleckého provozu a potažmo přímo instituci uměleckých ocenění. Tato tři zahraniční díla nám pak pomohla vytvořit určitý rámec pro prezentaci českých autorů a utřídit jejich tvorbu do třech pomyslných kapitol, které se ale zároveň v mnohém prolínají,“  říká Kottová.

 
Tři kapitoly tematizující hodnotu, posuzování a kategorizaci umění či sebereflexi umělců
První část výstavy tematizuje posuzování něčeho tak symbolického a těžko hodnotitelného, jako je umělecké dílo. Práce Anny Ročňové, Antonína Jiráta, Břetislava Malého, Moniky Žákové a Václava Kopeckého zde vstupují do dialogu s textovým dílem Positive Buzz (2001) britské autorky Carrey Young. To sestává z nápisů převzatých od byznys konzultantů, které by měly inspirovat nové nápady při firemních brainstorminzích. V prostorách galerie jsou rozmístěny u tvorby mladých umělců. V tomto spojení pak evokují odlišné asociace než v kontextu byznysu. Druhý tematický okruh se točí kolem videa amerického umělce Darrena Badera The Vagrant (2015), které je ironickým komentářem k tématu soutěže v umění a zároveň ke stavu současné politiky a společnosti obecně. Instalace a objekty Anežky Hoškové, Jakuba Tajovského, Barbory Fastrové, Johany Pošové, Alžběty Bačíkové a Martiny Smutné pak rezonují s tématem institucionální manipulace s uměleckým objektem. Třetí část expozice rámuje monumentální audiovizuální instalace islandského umělce Egilla Sæbjörnssona The Egg or the Hen, Us of Them (2011), ve které skupina oživlých kamenů komentuje vlastní existenci, vzájemné vztahy i posuzování externími pozorovateli.  V této sekci představují Aleš Zapletal, Filip Dvořák, Tomáš Kajánek a Tomáš Roubal práce, které jsou specifickou formou autoportrétu. Zabývají se osobností, sebeuvědoměním a sebereflexí umělce a jeho díla.
 
Ripple Effect jako symbol vzájemných vztahů uměleckých děl
„Název Ripple Effect odkazuje na vzájemné vztahy děl zahraničních i českých umělců. Díla spolu komunikují napříč sekcemi i v jejich rámci a vytvářejí spolu specifickou konverzaci,“ dodává Karina Kottová.

Výstava Ripple Effect je určitým portrétem souvislostí a mechanismů, které vstupují do hry při procesu umělecké tvorby a zároveň subjektivní studií mladé české scény. Návštěvníci ji mají v centru pro současné umění FUTURA možnost zhlédnout do 26. listopadu.
 
Ripple Effect
27. 9. – 26. 11. 2017
Vernisáž 26. 9. 18:00

Centrum pro současné umění FUTURA
V rámci programu Společnosti Jindřicha Chalupeckého
Kurátorky: Karina Kottová a Fatoş Üstek
 
Vystavující umělci: Alžběta Bačíková & Martina Smutná, Darren Bader, Filip Dvořák, Barbora Fastrová & Johana Pošová, Anežka Hošková, Antonín Jirát, Tomáš Kajánek, Václav Kopecký, Břetislav Malý, Anna Ročňová, Tomáš Roubal, Egill Sæbjörnsson, Carey Young, Jakub Tajovský, Monika Žáková, Aleš Zapletal
 
Výstava Ripple Effect je dočasnou konstelací rozptylující charakteristiky lokální umělecké scény v rámci širšího pole mezinárodního diskurzu. Proměňuje univerzální pátrání v diegetický proces dívání se skrze a zevnitř, pokoušejíc se načrtnout dialogickou a korelativní studii o současné umělecké produkci. Výzkumným polem jsou přitom práce mladých českých umělkyň a umělců, kteří přihlásili svá portfolia do letošního ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého.
 
Projekt je strukturován okolo třech sémantických bodů, které zesilují význam pojmů jako je radost, spekulace a temperament. Umělecká díla jsou postavena do těsné blízkosti, aby zažehla konverzaci mezi sebou navzájem, i nad rámec této situace. Tři díla trojice mezinárodně etablovaných umělců Darrena Badera, Egilla Sæbjörnssona a Carey Young jsou zde předzvěstí tázání, které otevírá prostor pro prezentaci prací umělců aktivních na české scéně. Název výstavy naznačuje systém vztahů, kdy jediná kapka způsobí mnohem větší efekt, než jakého mohl dosáhnout prvotní tah. Díla zahraničních umělců zde fungují jako tematické kapky, které iniciují dialogy o symbolické hodnotě umění, mechanismech jeho posuzování a kategorizace, politice uměleckého provozu, ale také sebeuvědomění a sebereflexe umělců a jejich děl zasazených do těchto struktur.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.