Share |

V k.art.on gallery je výstava Jana Chlupa Best Beach Award

foto: pořadatel akce

Práce Jana Chlupa /1986/ se vyznačují metodickým zaujetím rozporem mezi pohybem v čase a jeho systémovou součástkou - nehybným okénkem. Jak se malířsky, tedy dvojrozměrně a staticky, vyrovnat s pohybem? Jan Chlup chápe hranice vlastního malířského plátna coby formát "obydlený" lidskou činností či dokonce jako pouhé okénko animace - technického procesu reprodukujícího pohyb. Zkoumáním konkrétních prostor i analýzou pohybu v prostoru méně vymezeném, Jan Chlup ve svých obrazech i video projekcích vytváří prostrory nové a teoreticky nekonečné, které se organicky skládají z okének animačního procesu přibývajích spolu s dějem, který je v nich uzavřen.
 
VERNISÁŽ/OPENING st/wed 13/8/2014, 18:00
14/6/2014 - 7/9/2014
k.art.on gallery, Karlin studios, Křižíkova 34, Praha 8
www.facebook.com/galeriek.art.on
 
 
Tvorba Jana Chlupa /1986/ je jasně vymezená oscilací po vztahové ose mezi statickým záběrem a pohybem v čase.  Ačkoliv je Jan Chlup primárním založením jednoznačně malířem, soudobě symptomaticky si stěží vystačí „jen“ s „čistokrevnou“ malbou. Pokud se malířství aktuálně nachází v pozici ohledávání a přehodnocování historických a post konceptuálních odkazů, můžeme Jana Chlupa označit za malíře – badatele na poli přezkoumávání vizuální jistoty malby, „napadené“ novými technologiemi. Jakoby se opakovaně tázal, zda malířské vidění a prostředky dostačují tempu záznamové techniky nebo animačního softwaru. Problematizace tohoto souboje s nejasný vítězem je autorem formálně rozestřená v cyklu Painting is too little, video too much z let 2011 – 2012. Tento soubor zároveň definitivně otevírá významový okruh, který se pro tvorbu Jana Chlupa stal klíčovým a dosud neukončeným. Zájem o ohraničený pohyb zcela logicky vyústil v metodické zkoumání prostoru v čase. Autor zobrazuje a rozkládá prostředí, které diváka může naplnit pocitem vnitřního rozporu. Ať už se jedná o byt či kancelář, tedy místa, se kterými jejich „uživatelé“ přichází do každodenního styku, vyznívají jako odlidštěná políčka animačního procesu či nekonečně se rozrůstající monotónní obytný blok. Jan Chlup tedy v prvním plánu hledá vnitřní systém, Flat Logic, rozkládá a analyzuje proměny prostoru v čase či při změně pozorovatelova stanoviště a v plánu druhém otevírá možnost interpretace svých pláten coby záznamů anonymní nicoty pracovního života mezi kanceláří a bytem. Téměř strojové opakování činnosti s minimálními změnami a tedy i motivu Chlupovi malby, vede autorův vizuální jazyk od téměř lyrické malířské formy až k abstrahovanému vzoru, od iluze trojrozměrnosti až k „obydlení“ samotného formátu malby či videa.
 
Ačkoliv je koncová instalace Best Beach Award v galerii k.art.on čistě záležitostí projekce, neznamená ztrátu důvěry v malbu, ba právě naopak. Jan Chlup touto „více kanálovou“ projekcí definuje čistou podstatu malířského pohledu a svého osobitého vnímání. Prázdninový název instalace odkazuje k iluzivnímu a dokonalému obrazu logicky uspořádaného a ergonomického místa, kterým se zdají být námi „obydlené“ prostory. Jan Chlup svou tvorbou zároveň otevírá těžko zodpověditelnou otázku, zda prostor formuje svého „uživatele“ nebo před ním naopak vyrůstá po vzoru nekonečných úrovní video hry. Instalace, počítající s pohybem diváka po spoře osvětleném prostoru galerie s minimalistickou projekcí, si rozhodně neklade menší cíle než jakými jsou podobně záhadná zjištění.
 
text: Šárka Koudelová, 2014
 
 
EN/
The work of Jan Chlup can be characterized as a methpdical focus on the contradictions between the flow of time and its system unit - a static frame. How to deal with a motion from a painter's point of view, therefore in a two-dimensional and static way? Jan Chlup understands the boundaries of his own painting canvas as a format "inhabited" by human activity or even as a mere animation frame - as a technical process reproducting motion. Both by investigating particular spaces and by the analysis of a motion in a restricted area, he creates new and theoretically endless spaces which are organically composed of an increasing number of animation frames, created with the story enclosed within them.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.