Rub a líc.
Umělecká proměna Goethe-Institutu v Praze
Budova Goethe-Institutu slouží nejen jako místo pro setkávání se současným německým uměním, ale zároveň se díky aktuálnímu projektu uměleckých intervencí představí zcela v novém kabátě. Pod vedením kurátora Stephana Berga, ředitele Kunstmuseum Bonn, dostala šestice německých umělců za úkol proměnit veřejně přístupné prostory institutu. Umělci Michael Jäger, Antje Schiffers & Thomas Sprenger, Julia Schmid, Heike Weber a Sascha Weidner od roku 2011 vytvářeli umělecké intervence, které dialogicky reagují na budovu, na město Prahu, na kulturní a společenský kontext a na úlohu Goethe-Institutu. Tyto práce, které zde zůstanou do roku 2015 – budou 22. listopadu za přítomnosti všech zúčastněných umělců, kurátora a sponzora katalogu představeny veřejnosti.
Michael Jäger vytvořil čistě nástěnnou malbu v prostorách postranního křídla schodiště, jež ale zachovává jeho základní malířskou ideu – prostorové vrstvení a odstupňování různých obrazových modulů.
Projekt Antje Schiffers & Thomase Sprengera pod názvem „telefonujeme s Prahou“ využívá typickou víkendovou chalupu jako místo „mezi zaměstnáním a volným časem“ -jako metaforu touhy Pražanů po tom být někde jinde, jako místo jejich pravé identity.
Julia Schmid poskládala rostliny, které sesbírala na Václavském náměstí, na bílou stěnu ve zcela rozdílných velikostech do jakési malebné kompozice. Tato jistým způsobem pitoreskní akumulace nalezených rostlin se prostřednictvím přiložených fotografií místa nálezu váže opět k původní lokalitě.
Pro svůj další projekt s názvem „Knižní hodiny“ požádala Schmid celkem třináct různých, především českých uživatelů a pracovníků knihovny Goethe-Institutu, aby vybrali z regálů knihy, které jsou pro ně obzvlášť důležité. Výsledné sestavy umělkyně vyfotografovala a ve formě plotrových výtisků nalepila na zeď jako tapety.
Práce Heike Weber pod názvem Bezedná na podlaze kavárny Goethe-Institutu je jako jediná určena pro stálé využití. Kresba hypnoticky rudě svítících soustředných linií vyvolává dojem kymácení a optického klouzání a je zjevnou námitkou proti představě pevně pospojované a jednoznačně čitelné reality.
Sascha Weidner umístil ve 2.patře Goethe-Institutu 2386 zalaminovaných fotografií různých velikostí, na nichž jsou rozmanité záběry Prahy pořízené turisty. Protože fotky nejsou řazeny podle obsahu, ale podle barevných kritérií, vznikají mezi motivy zcela nová propojení a příběhy.
Další umělcovou prací je „Utrpení mladého W.“ pro chodbu v přízemí Goethe-Institutu. Zdi chodby nechal Weidner natřít černým tabulovým lakem, na ně napsal křídou úryvky z Goethova Utrpení mladého Werthera a celou instalaci doplnil přímo na zeď nalepenými či připnutými lepicími bločky a fotkami.
Kurátor projektu Prof. Dr. Stephan Berg (1959) je ředitelem Kunstmuseum Bonn a bývalým ředitelem Kunstverein Freiburg a Kunstverein Hannover. Od roku 2004 přednáší na Vysoké škole výtvarných umění v Braunschweigu, mimoto působí v různých představenstvech a komisích, mezi jinými i v umělecké radě Goethe-Institutu. Společně s Veitem Goernerem, ředitelem Kestnergesellschaft Hannover, a Ulrichem Krempelem, ředitelem Sprengel Museum Hannover, vytvořil v roce 2007 mezinárodně uznávanou výstavu Made in Germany. Berg je také autorem mnoha odborných článků a katalogů týkajících se současného umění.
Zahájení: 22.11.2012, 19:00.
Od prosince 2012 je možné rezervovat prohlídky v němčině a češtině na e-mailové adrese:
rub-a-lic@prag.goethe.org.
Místo konání: Goethe-Institut, Masarykovo nábřeží 32.