Ve Ville Pellé probíhá mimořádně krásná společná výstava malířky Anny Neborové a studia Dechem, letošních vítězů ceny Czech Grand Design.
Na počátku byla sbírka. Pozoruhodný soubor českého hutně tvarovaného, foukaného a lisovaného skla od padesátých do osmdesátých let minulého století. Malířka Anna Neborová jeho kouzlu a sběratelské vášni podlehla před více než deseti lety a její ateliér se postupně začal plnit vázami, mísami, svícny a dekorativními předměty originálních tvarůa podmanivých barev. Během malování ji tak obklopovala jejich poutavá zátiší a bylo jen otázkou času, kdy je začne přenášet na svá plátna.
První obraz vázy, který namalovala v roce 2012, následovaly během posledních let další, až vznikl úctyhodný cyklus s lapidárním, leč výstižným názvem Sbírka. „Znovu a znovu mě fascinuje hra světel, způsobená otáčením skleněných objektů v různých úhlech, magická průsvitnost, škála barev, která vzniká jejich překrýváním,“ říkáumělkyně, „...prosvětleností obrazů a jemnou paletou barevných odstínů se snažím podtrhnout intimitu a křehkost zobrazovaných předmětů.“ Zatímco na některých z obrazů dokážeme rozeznat tvar konkrétního objektu (a znalci tak mají možnost identifikovat například lisovanou vázu Františka Víznera, železnobrodské ryby Miloslava Janků nebo škrdlovické vázy Marie Stáhlíkové a Mileny Velíškové), na jiných nám autorka dovoluje "portrétovaná" zátiší už jen tušit v podobě působivých barevných otisků. Pokaždé více či méně směřuje k citlivému balancování mezi skutečností a její reflexí a proměnou v malebné doteky, které dané objekty odhmotňují, jako kdyby autorka chtěla zachytit jejich duši.
A právě abstrahující zkratka a specifická barevná stupnice maleb Anny Neborové se spolu ve spojení s tématem českého skla staly inspirační výzvou pro Michaelu Tomiškovou a Jakuba Janďourka ze studia Dechem k vytvoření kolekce ručně foukaných objektů Planety, v nichž opustili svět designu a oddali se fenoménu skleněné plastiky. Autoři v nich dovádějí proces abstrahování původních forem váz, který Anna Neborová započala na svých plátnech, na hranici materiálových možností skla. Vytvářejí kolekci velkorysých soch minimalistických tvarů geometrických těles, do nichž nechávají promítat specifickou tonalitu obrazů i malbu samotnou pomocí hutně míchaných barev s důrazem na pastelové tóny, které jsou "výsledkem živelného procesu ne nepodobnému zrodu hvězd". Teprve z bližší vzdálenosti můžeme odhalit, co se v těchto na první pohled krásných, leč jednoduchých a statických objektech odehrává, objevit jejich vlastní tajemný, nejednoznačný nekonečný vesmír, v němž se zrcadlí delikátní svět z malířčiných zátiší. Vznikla tak originální kolekce současného českého skla, která sama o sobě možná bude v budoucnu inspirovat zpětně jiné umělce a vyzývat k vytvoření nové sbírky.
Text: Tereza Bruthansová
18. 11. 2015 - 30. 1. 2016
Villa Pellé
Pelléova 10, Praha 6