Centrum současného umění DOX vystaví na pět dní architektonickou expozici pavilonu České a Slovenské republiky z 15. mezinárodní výstavy architektury v Benátkách. Výstava s názvem Starost o architekturu – vyzvání Arché architektury do tance je reinstalací modelu Slovenské národní galerie doplněnou o obrazové dokumenty. O víkendu 11. – 12. března se objekt stane inspirací pro choreografické a hudební interpretace a také tématem kulatého stolu architektů.
Expozice pavilonu České a Slovenské republiky na Bienále architektury v Benátkách se v roce 2016 zaměřila na budovu Slovenské národní galerie v Bratislavě jako na jeden z příkladů zacházení s architekturou 60. a 70. let. Jedna z nejvýznamnějších a současně nejkontroverznějších staveb druhé poloviny 20. století na Slovensku od architekta Vladimíra Dedečka z roku 1979 je dodnes předmětem mnoha diskusí. Zatímco část veřejnosti v ní vidí symbol socialistické éry, jiní ji oceňují jako ikonu brutalistní architektury.
Výstava v DOXu je oproti benátské expozici rozšířena o doprovodný program. Klíčovou linii tance v expozici má rozpracovat choreografická a hudební interpretace areálu Slovenské národní galerie. V sobotu 11. března budou mít návštěvníci možnost třikrát vidět 10 minutovou choreograficku skicu v podání souboru fyzického divadla Farma v jeskyni. V neděli 12. března pak výstavu uzavře hudební interpretace SNG za základě „diagramu tance“ Pavla Fiedlera.
„Chceme tím zdůraznit a prohloubit smysl celé expozice. Ten spočívá v přesvědčení, že zápasy o tuto, stejně jako o jakoukoliv architekturu, není možné vybojovat ve střetech stoupenců a odpůrců architektury, ať se jedná o zástupce jakýchkoli táborů a pozic. Naopak zápasy je třeba proměnit v ,tanec projektů’ a obnovu architektonické řeči,” vysvětluje jeden z autorů projektu architekt Petr Hájek.
Architekti zároveň zvou v sobotu 12. března k diskuzi na téma areálu Slovenské národní galerie jako přístupu k architektuře 60. a 70. let v Československu.
Podle tvůrců expozice by právě starost o architekturu a její „roztančení“ mohly pomoci vrátit otázky architektury do centra společenského zájmu i řešit akutní problémy. V tom vidí odkaz Dedečkova areálu i význam této reinstalace.
Původní instalaci v Benátkách i její reinstalaci připravil autorský tým ve složení Benjamin Bradňanský, Petr Hájek, Vít Halada, Jan Studený a Martin Stoss s teoretiky architektury Marianem Zervanem a Monikou Mitášovou.
DOPROVODNÝ PROGRAM:
11. 3. 2017 | DOX – auditorium
14:00, 16:30, 17:00
Choreografická interpretace
Soubor fyzického divadla Farma v jeskyni pod vedením Viliama Dočolomanského interpretuje areál Slovenské národní galerie na základě vystaveného fyzického modelu a návštěvy areálu v Bratislavě 10 minutovou choreografickou skicou.
Koncept: Viliam Dočolomanský, Monika Mitášová, Min Hieu Nguyen. Interpretace: Min Hieu Nguyen, Andrej Petrovič (tanec) a Vít Halška (perkuse). Projekt je realizován ve spolupráci s Lenkou Flory.
14:30 – 16:00
Kulatý stůl na téma: Areál Slovenské národní galerie v Bratislavě jako projekt přístupu k architektuře 60. a 70. let v Československu
Na panelu vystoupí: Rostislav Švácha, Petr Kratochvíl, Petr Hájek, Marian Zervan, Monika Mitášová
12. 3. 2017 | DOX – auditorium
17:17
Hudební interpretace
Pavel Fiedler interpretuje areál Slovenské národní galerie v Bratislavě na základě „diagramu tance“.