Niklas Kraft operuje pod pseudonymy Talski, PANDT, I T O E, DETLEF DIAMANT, THE MOON WITH TEETH a pár dalších přezdívek ještě časem určitě na rub tohoto multi-instrumentalisty, skladatele, DJe a producenta z německého Lipska přibude. Narodil se do hudební rodiny, má klasické hudební vzdělání a dnes se věnuje celým svým srdcem různým odnožím neklasické tvorby, od psy-jazzu až po techno. Více o svém příběhu, o cestě k elektronické hudbě a dalším experimentům, a také malinko ze svého dobře uzamčeného vnitřního světa s námi Niklas sdílel v následujícím rozhovoru.
Vystupuješ a tvoříš pod různými jmény. Mohl bys nám pomoci rozluštit, v čem jsou rozdíly mezi tvými jednotlivými projekty?
Ok. Takže Niklas Kraft je moje vlastní jméno. Talski byl první alias, když jsem začal produkovat elektronickou hudbu. PANDT a I T O E jsou víceméně live projekty nebo projekty s kapelou, které oba existují přibližně dva roky. Perm a já jsme se poznali na jedné party a brzy jsme se rozhodli spolu jamovat, dělat masivní techno - tak to je PANDT. I T O E je kapela složená z bubnů, kytary a dvou synťáků. V tomto projektu se snažíme uniknout konvenčnímu pojetí z hlediska instumentace - je to volně improvizační záležitost. Detlef Diamant je pak další náhodný alias pro různé druhy produkce.
Studoval jsi hudbu?
Jako dítě jsem se učil hrát na piano a saxofon, a chytlo mě to, tak jsem na tom spolu s mými učiteli postupem času více a více pracoval. A velmi záhy mě napadl mistrovský plán dělat to jednoho dne profesionálně. O deset let později jsem vystudoval saxofon v Lipsku.
Někdy mě napadá, že jazz má velmi blízko k technu, nebo naopak. Dnešní techno mi přijde více zvukově minimalistické, ale zároveň umí být mnohem sofistikovanější a složitější, rytmy se míchají do sebe, a plochy jsou občas velmi blízké jazzu. Tak to ale cítím já, co si o tom myslíš ty?
Hmm, jazz a techno srovnávat, to je pro mě velmi těžké. Rytmicky lze rozhodně najít podobnosti, ale to ve většině dnešní muziky, která je spojená nějak s pop-kulturou nebo subkulturou, ta má určitě kořeny v jazzu. Ale to je možná spíš téma na muzikologickou esej.
Odkdy skládáš hudbu?
Vzpomínám si, že jednoduché melodie se dvěmi, třemi akordy, jsem složil už jako dítě, seděl jsem u piana svých rodičů, pokoušeje se zaznamenat to, co mi přišlo na mysl. Samozřejmě to se rozvinulo během posledních let, a jako puberťák jsem zkoušel skládat pro různá hudební seskupení (big band, orchestr, smyčcový kvartet, pěvecký sbor), ale většinu skladeb jsem nedokončil. Před několika lety jsem zjistil, že skládání hudby v mém světě zvuku znamená improvizovat a objevovat novou hudbu.
Řekl bych, že když hraješ plně improvizovanou hudbu před publikem, víceméně skládáš hudbu v reálném čase. A pro mě jsou tohle nejvíc vzrušující momenty, které si umím představit. Cesta více vzrušující než hudbu zaznamenávat.
Jak dlouho se věnuješ DJingu?
Asi čtyři roky, jestli si pamatuji správně:)
Co tě vedlo k tomu, aby ses postavil za gramce?
Miluju takový ten meditativní aspekt v hudbě, v základu postavený na loopech a hypnotických zvucích. Když jsem šel poprvé na techno party a objevil, jak intenzivní umí být směs zvuku a loopu, a jak zajímavý tvar může mít DJ set, jakožto hudební příběh nebo výlet jinam, tak jsem si začal kupovat více a více desek a to mě dovedlo za gramce.
Jaké jsou tvé hudební ideály?
Hmm, abych odpověděl na tuto otázku, to bych musel vytvořit nikdy nekončící seznam alb, kapel, skladatelů a producentů… Kdybych měl zmínit někoho, kdo mě vskutku ovlivnil, řekl bych, že John Coltrane, Johny Greenwood, Jan Jelinek, Bach a Aphex Twin. Ale pro mě je to velmi těžké říci, protože nemám obrazy mých osobních hrdinů. Nejčastěji se mi líbí jednotlivá alba nebo skladby různých autorů.
Jaký druh zvuku máš v poslední době v oblibě?
Hřejivý, čerstvý, vzdušný, ruchy, groovy, edgy, kolébavý, hypnotický.
Jaká hudba tě ovlivnila během života a odkdy to byla elektronická hudba?
Během dětství jsem byl ovlivněn hodně klasickou hudbou a deskami Neue deutsche Welle. Místo hraní her jsem začal produkovat hip hop instrumentálky se starým Yamaha sekvencerem a MIDI klávesami, když mi bylo dvanáct. Kolem šestnácti, sedmnácti jsem začal objevovat house a detroitské techno a cítil jsem se těmito druhy rytmů dosti osvícen. A taky tou jejich energií.
Máš nějaké hudební sny nebo touhy?
Chci žít hudbou. To je jediná touha, kterou mám už léta.
Lipsko, nebo Berlín? Co tě drží v Lipsku? Berlín je blízko, nepřemýšlíš o tom, že by ses přestěhoval?
Jistě, Berlín je blízko a samozřejmě výborné místo, obzvlášť pro kreativní lidi a umělce. Vždycky si návštěvu a hraní v Berlíně užívám. Ale žiji v Lipsku skoro už osm let a vidím, jak se toto město během té doby změnilo. Tolik lidí sem neustále přijíždí a celá scéna se transformuje, protože kreativní lidé hledají tuto undergroundovou náladu, která tady v Lipsku je. Dle mého názoru je Berlín už natolik profláklý, že už to není „ten správnej androš“, jako by se vyčerpal. Ale uvidíme, co bude dál.
Co bys ve světě změnil, kdybys mohl změnit, cokoli si přeješ?
Mír. Neomezenou toleranci. Legalizovat trávu!
Plní se ti tvá přání často? Dosahuješ často toho, co si přeješ?
Hm, nepřemýšlím moc o tom, čeho bych chtěl v životě dosáhnout, soustředím se vždy na to, co právě teď dělám. Je tohle odpověď?
Tento lipský umělec zahraje v Praze již podruhé, tento pátek 27. listopadu v pražském Lunchmeat pop-up klubu Neone na další z edicí konceptu Duna. Krom Niklase Krafta aka Talskiho se do Prahy přijede představit ještě jeden umělec z Lipska. Tím je n.akin z Institut fuer Zukunft, který stojí například za platformou Aequalis.
www.facebook.com/events/504025616432540/
NIklas Kraft nahrál pro koncept Duna podcast, v pořadí jako druhý z této nové podcast série. Tuto rituální záležitost si můžete poslechnout na následujícím odkazu:
soundcloud.com/dunaconcept/duna-pod-0002-talski
Za poslech pak rozhodně stojí ještě tato jazzová improvizace:
https://soundcloud.com/niklaskraft/in-the-back-of-my-head
Nebo tento hypnotrip:
https://soundcloud.com/niklaskraft/talski-abstract-hypnotique
Anebo jeden z jeho posledních tracků:
https://soundcloud.com/dur_records/dur002-split-perm-talski