Dne 31. srpna 2014 v 10 a 14 hodin bude mít na festivalu VyšeHrátky premiéru nová inscenace Studia DAMÚZA Batosnění.
Batosnění je pohádková ukolébavka pro děti od 10 měsíců do 3 let. Jedná se o vůbec první inscenaci zaměřenou na tuto věkovou kategorii vytvořenou v České republice! Inspirací pro její vznik se stala kniha Petry Kubáčkové O andělovi, noční můře, statečném medvídkovi, hodném slonovi, opici a divoké huse. „Toto představení, lehoučké jako pírko, navazuje na evropský trend tvorby pro děti od nula do tří let nazývaný Theatre for very young (tzv. divadlo pro nejmladší). V současnosti se tomuto trendu v zahraničí programově věnuje mnoho divadel, tvůrců a tvůrkyň a my jej teď přinášíme i do České republiky. Představení nabízí dětem první kontakt s divadlem - je interaktivní, respektuje jeho potřeby a citlivě ho uvádí do světa zvuků, hlasů, pohybů, dotyků, loutek,“ uvádí Monika Kováčová, režisérka inscenace.
Monika Kováčová má s tímto typem tvorby zkušenosti ze slovenského Bábkového divadla na Rázcestí v Banské Bystrici, kde již tři obdobné inscenace režírovala v rámci projektu Batolárium. V současné době režisérka studuje na pražské DAMU a inscenacím pro nejmenší se věnuje i ve své magisterské práci.
„Divadelní tvorba pro batolata je v České republice zatím v plenkách. V roce 2014 měla v Naivním divadle Liberec premiéru úspěšná inscenace O beránkovi, který spadl z nebe, určená divákům od 2 let. Batosnění jde však s diváckou hranicí ještě níž. Už od 10 měsíců si totiž miminka začínají pamatovat věci kolem sebe a svět, který bezprostředně nevidí, pro ně už začíná existovat. Tvorbě pro děti se věnujeme zejména v rámci festivalu VyšeHrátky již několik let a každoročně řešíme nedostatek programu pro ty úplně nejmenší diváky. Letos se konečně dočkají. Kromě Batosnění, které vzniklo přímo v naší produkci, dovezeme i jeden ze starších projektů Moniky Kováčové Batolárium.“ říká Barbora Kalinová, ředitelka Studia DAMÚZA.
Batosnění vzniklo ve spolupráci s Divadelní akademií múzických umění v Praze, kde studují i herci Lucie Valenová a Dan Kranich, kteří Batosněním diváčky a jejich rodiče provází. Děj příběhu je jednoduchý: dva hrdinové Pom a Luli. Kuk! A jsou na světě. Ťap, ťap, ťap…putují postelovou krajinou-nekrajinou a potkávají Béé, Haf, Trututú, BAF!, Brum. Cesta je dlouhá, víčka jsou těžká. Pšt! a dobrou noc.
Monika Kováčová
V roce 2012 absolvovala na Akadémii umění v Banské Bystrici -magisterský titul v oboru divadelní režie. Ve stejném roce nastoupila do magisterského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla v Praze, opět obor režie (vedoucí studia: MgA. Jiří Adámek, Ph.D.). V současné době své působení na DAMU ukončuje diplomovou prací s názvem Divadelný kontakt s najmladšími divákmi a diváčkami, Pohľad na tvorbu predeti od nularokov(vedoucí práce: prof. Mgr. Miloslav Klíma).
Tvorbě představení pro batolata se věnuje od roku 2011 a ve slovenském Bábkovém divadle na Rázcestí vytvořila tři tituly: Batolárium, AKVAbatoláRIUM a Farbatolárium.
Je zakládající členkou divadelního seskupení Odivo. Nyní působí jako dramaturgyně v Bábkovém divadle na Rázcestí v Banské Bystrici.
Studio DAMÚZA
Pražská produkční a producentská jednotka, která působí na divadelní scéně již od roku 1999. DAMÚZA podporuje zejména tvorbu neotřelých divadelníků, hudebníků a ostatních především vizuálních umělců, kteří nechtějí zapadat do běžného divadelního provozu, ale chtějí objevovat, provokovat, zkoumat.
Ve spolupráci s Katedrou alternativního a loutkového divadla DAMU připravuje drobné loutkové pohádky vyznačující se precizním provedením, minimálním obsazením, autorským přístupem k loutkám a výtvarné stránce představení a důrazem na poselství silného příběhu. V současné době má na repertoáru například tyto loutkové pohádky: A pak se to stalo (Vaňousová, Čičmanová, Vítková), Z tajného deníku Smolíčka Pé (Vašíček), Detektiv Lupa a tajemná věž (Legierski, Vaňousová) a mnohé další. Je pořadatelem festival VyšeHrátky.
www.damuza.cz
www.vysehratky.cz