Vážná hudba a breakdance, vysoká kultura ve spojení s uměním ulice - jedinečné představení zavítá koncem října i do Prahy. Christoph Hagel, umělecký ředitel projektu Red Bull Flying Bach a dirigent několika netradičních operních inscenací, vypráví o podobnostech mezi Bachem a breakdancem, o spolupráci se skupinou Flying Steps, čtyřnásobným vítězem světového šampionátu v kategorii breakdance, i o svých očekáváních pro světové turné.
Christophe, jak jste přišel na nápad spojit Bachovu hudbu a breakdance?
V roce 2009 jsem měl možnost vidět skupinu Flying Steps tancovat. A poté, co jsem je viděl a co jsem je poznal, bylo absolutně jasné, že bych s nimi chtěl připravit představení. Na druhou stranu i Flying Steps měli určitou vizi, že vytvoří vlastní představení na vážnou hudbu, jen ještě nenašli vhodné dílo. Tak jsem studoval jejich pohyby a přišel jsem na to, že nejlépe se hodí Bachův Dobře temperovaný klavír, protože jejich tanec je právě tak přesný, ostrý a elegantní jako Bachovy skladby.
Vidíte něco, co má Dobře temperovaný klavír a breakdance společného?
Samozřejmě. Breakdance pomáhá vizualizovat Bachovy skladby velmi věrně, zvláště kontrapunktický rytmus. Hodí se k němu lépe než moderní tanec či balet. Navíc breakdance i Bach interpretují čas, vizuálně i hudebně, velmi podobným způsobem.
Ale spojit tyto dva světy bylo obtížné?
Musíte mít na paměti, že v tomto projektu jsme museli spojit dvojí výrazivo: na jedné straně stál kontrapunkt, téma a modulace, na straně druhé pak výrazy jako „commander“, „hardbeat“ a „toprock“. Hlavním problémem však bylo vizualizovat Bachovy pomalé fugy, které ve skutečnosti rytmus ani nemají.
Bylo nutné obětovat část uměleckých nároků Bachova díla, abyste jej přizpůsobili světu pouličního tance?
Z Bachovy umělecké posvátnosti jsme nechtěli obětovat vůbec nic. Ale v určitých okamžicích, v těch nejlepších okamžicích, přináší jeho hudba osvěžující radost, což platí i pro Flying Steps, kteří tu hudbu interpretují a tančí na ni. Jejich přístup Bachovy fugy velmi výrazně naplňuje energií.
A co rozdělení úloh pro tento projekt? V čem spočívala vaše úloha?
Mojí úlohou v projektu Red Bull Flying Bach bylo vysvětlit hudbu, analyzovat ji způsobem, kterému budou moci Flying Steps porozumět. Říci jim, jak Bach se svou důmyslností a inteligencí svá díla skládal. Když došlo na vlastní choreografii, do uměleckého procesu jsem nezasahoval. Chtěl jsem, aby Flying Steps vytvořili vlastní verzi, vlastní přístup k Bachovi. Měli by hudbu naplnit vlastními nápady a nejvhodnějšími pohyby. A to se jim dost povedlo!
Uplatňujete u svých inscenací nějaký obecný speciální přístup?
Mé inscenace vždy spojují moderní životní styl a díla vysoké kultury. Před projektem Red Bull Flying Bach jsem však nikdy nepracoval se skupinou tančící breakdance. Hodně jsem se naučil a obdivuji Flying Steps za to, jak jsou energičtí a přímí. Obdivuji je, jak se tohoto projektu i hudby Johanna Sebastiana Bacha chopili. Nakonec jsem chtěl ukázat, že hudba, kterou Bach komponoval, je skutečně „cool“ a že hip hop či breakdance mohou také patřit do vysoké kultury.
V dubnu 2010 měl projekt Red Bull Flying Bach premiéru v Neue Nationalgalerie v Berlíně a dosáhl značného uznání. Jak na tento střet kultur reagovalo obecenstvo?
Reakce publika byla ohromná. Bez ohledu na to, zda šlo o starší milovníky znalé vážné hudby či mladé lidi, kteří nikdy Bacha ani jinou hudbu tohoto druhu moc neposlouchali: všichni byli fascinováni, jak se tyto dva světy k sobě dokonale hodí. Někteří moji kolegové, někteří dirigenti i hudebníci byli dokonce překvapeni, jak se nám podařilo transformovat Bacha do tohoto moderního světa, aniž bychom obětovali jeho uměleckou hloubku.
Spolu se skupinou Flying Steps jste obdrželi „ECHO Klassik Sonderpreis 2010“, vysoce považované ocenění udělované dílům z oblasti vážné hudby. Čekali jste, že něco takového nastane?
To tedy skutečně nečekali. Mám-li být upřímný, v těchto kategoriích ani neuvažuji. Ale byl jsem opravdu rád, především kvůli Flying Steps.
Co si slibujete od probíhajícího světového turné?
Myslím, že Red Bull Flying Bach bude srozumitelný všude. Od Florencie po Tokio: každý tomu může porozumět. Vážná hudba představuje jeden z mála hudebních jazyků, který se vyznačuje globálním způsobem komunikace. Kromě toho jsem rád, když vidím, že projekt spojuje různé kultury. Ať už je to ulice či vysoké umění – sdělení, se kterým přicházíme, pochopí každý.
Taneční představení Red Bull Flying Bach se koná ve dnech 29. - 31. 10. v Hudebním divadle Karlín v Praze.
http://www.youtube.com/watch?v=qmuadeDhRnAi
Pro více informací navštivte www.redbull.cz/flyingbach