Projekt Karl Toon je tak trochu zahalen tajemstvím. Teprve po určitém váhání svoluje jeden z jeho tvůrců k rozhovoru. V sobotu odpoledne mi volá na mobil – z anonymního čísla. Naše schůzka se koná v malé kavárně v centru Mnichova. Při otázkách na svou osobu však můj spoluřečník vždycky jen mírně svraští čelo, protože nechce, aby se v článku objevilo jeho jméno. „Důležitý je charakter, postava,“ říká během našeho povídání opakovaně. Tak se začíná odvíjet rozhovor o streetartové postavě, žijící vlastním životem.
Co bylo motivací pro vytvoření postavy Karla Toona?
Okruh přátel Karla Toona vzešel z prostředí graffiti. Bývali jsme často v Berlíně, samolepky a plakáty byly ve streetartu v roce 2002 nové a líbily se nám. Ale nechtěli jsme, aby v centru pozornosti byly pořád jen osoby, které všude píší své jméno. Naší ideou bylo, že by mělo jít jen o postavu Karla, ne o její autory.
Proč se nechcete jako výtvarníci představit veřejnosti?
Nikdy jsme neusilovali o to, abychom se prostřednictvím této postavy stali veřejně známými osobami. Je to sice neobvyklé, ale my chceme, aby byl středem pozornosti jen Karl Toon. Tato postava symbolizuje toleranci a může být projekční plochou pro každého.
Jaké povolání mají lidé, kteří stojí za postavou Karla Toona?
To je nezajímavé. To by se mělo úplně zamlčet. Možné je všechno, možná, že jsme hudební producenti, anebo pracujeme u pokladny v supermarketu.
Co ta figurka představuje?
Napadlo nás vytvořit postavu, která by se vyskytovala vždy v závislosti na příslušné situaci. Například s kolem u stojanu na kola nebo s novinami v ruce na lavičce v parku. Charakter by měl být integrován do celkové podoby města.
Rozhovor vedl Philipp Woldin. Působí jako politolog, nezávislý novinář (www.stahl-woldin.de) a student Deutsche Journalistenschule v Mnichově.
Celý rozhovor si přečtete na http://www.goethe.de/ins/cz/prj/jug/the/com/cs10941087.htm