RECENZE: James Bond a Indiana Jones likvidují šmejdy z vesmíru

Ufoni zaútočili na divoký západ. Daniel Craig a Harrison Ford jim ale nakopou zadky.

Kovbojové a vetřelci navazují tam, kde před dvanácti roky skončil Wild Wild West s Willem Smithem. Ani tentokrát se nepodařilo propojit dva různé světy (resp. žánry) tak, aby to ve výsledku aspoň trochu fungovalo.

Ústřední zápletka je (jak jinak) jednoduchá – Daniel Craig se probudí kdesi v prérii, na nic si nevzpomíná a na ruce má připnutý podivný artefakt. Protože kdysi udělal dostavník, je na jeho hlavu vypsaná tučná odměna, kterou si nechce nechat ujít Harrison Ford, přezdívaný plukovník. Když ale na westernové městečko zaútočí mimozemské lodě, nezbude alfa samcům nic jiného než potlačit svá ega a spojit síly. A když ke konci přidají ruku k dílu i indiáni, nemůže tahle „mission impossible“ skončit nezdarem.

Hlavním problém Kovbojů a vetřelců je to, že se berou kurevsky vážně. Mix westernu, love story a sci-fi přímo vybízí k (byť jemnému) parodizování žánrů, zvlášť když máte v hlavních rolích Craiga a Forda a navrch závratný rozpočet 163 milionů babek.

Jon Favreau (Iron Man) ale svojí vykastrovanou režií poslal film do věčných lovišť. První půlhodinka docela šlape, nejen zásluhou „bondovské“ stylizace málomluvného Daniela Craiga. Zlom přichází v prvním náletu ufonů a pak už je jenom hůř a hůř. Připočtěte k tomu geniální dialogy typu „Vždycky jsem chtěl syna jako ty“, sterilní akční scény, neviditelného Sama Rockwella a výsledkem je béčkoidní slátanina, v níž herecká esa odvádějí docela solidní výkony.

Těžko říct, kdo z producentů rozhodl, že půjde o vážný film. Roztomile pitomý scénář přímo vybízí k nadhledu a ironii, jak to například ukázal James Mangold v Zatím spolu, zatím živi. Nadhled a ironii tak namísto filmu musí mít divák, aby těch 118 minut v kině vůbec přežil.