Share |

PureA: kruté momenty ve světě unikátního videa

Čistoskvoucí umění?
foto archiv M. Fischera

PureA je unikátní systém pro promítání analogového videa. Mohli jste ho vidět na parties a dalších akcích - na video se můžete podívat zde. Povídali jsme si s Martinem Fischerem, který ho coby VJ používá.

Co je PureA? Kdo to vynalezl?

PureA je čistý art, analog, animace. PureA je platforma, kterou vynalezl Vj Kinokio, když ho znudily počítačové formy, někdy v roce 2005. PureA je odpověď na svět digitálních vizuálů, purea nepoužívá počítače a vrací se do opuštěného pole analogů.

Jak ten stroj vypadá, jak se používá, kdo ho používá? Je jeden, nebo jich je víc? Jak se synchronizuje s hudbou?

Ten stroj vypadá divně, občas si u nás mejdanech lidí objednavaj pivo... Ve skutečnosti je to stříbrnej kufr, ke kterému jsou na takovém lešení upevněné dvě kamery, které jsou otočené objektivy směrem k zemi, pod každou kamerou je zavěšená skleněná tabulka, ty potom udržuješ v neustálém pohybu a pokládáš na ně vizuály. Ty snímáš kamerama a obraz mícháš a efektuješ ve Vj mixáku, kterej ti umožňuje pracovat s obrazem tak, aby seděl do bpm. Stroje jsou v tuhle chvíli čtyři, se dvěma promítáme v Čechách, třetí stroj je v Londýně, kam taky občas jezdíme promítat.

V garáži máme rozebranej úplně první stroj, ze kterého jsme už vyrostli. Poslední čtvrtej se od nás odtrhl, protože PureA je skupina lidí s různejma názorama. Tenhle poslední stroj je hi-tek, postavenej z profi stavebnice, z krabice a šuplíků co používaj zvukaři, ale my jdeme cestou "garáž". PureA jsou Vjs Kinokio, Smyslov, ToyBox, Routa, Epos a já.

Je to český produkt? Čím je unikátní?

PureA je systém, kterej je postavenej v garáži a postupně ho vychytáváme, je trochu jako hudební nástroj, musíš se s ním naučit a musíš mít vizi, jak by měl vypadat vizuál, kterej tvoříš, pak můžeš experimentovat. Nevím, ale možná se tímhle nápadem zabývá ještě tak 10 lidí na světě, a to je unikátní, ne?

Jak ses coby VJ dostal k PureA? Hráls předtím na něco jiného, a děláš to ještě?

Dřív jsem pouštěl desky a miluju elektronickou muziku, ale zvuk byl pro mne strašně abstraktní, a v grafice, kterou dělám, se cejtim mnohem jistější než ve zvuku. Takže když mě Kinokio pozval na promítání s PureA, tak jsem tomu okamžitě propadl. VJing spojuje moji lásku ke grafice i k muzice, ale fakt je, že bych to nikdy nedělal z počítače, nechtěl bych ovládat další software a mít banku nakradenejch filmů nebo v lepším případě flash animace udělaný zase v kompu. PureA je živej proces, pracuješ rukama, připravuješ si obrázky, který stříháš nůžkama, pomaluješ štětcem, rozrastruješ na kopírce, nikdy se ti nepodaří pustit dvakrát to stejný. Je to do jisté míry improvizace, live proces, při kterém vznikaj chyby a naopak magický momenty, dokonalý kompozice.

Kde býváš jako VJ, jak dlouho už hraješ?

S PureA promítám čtyři roky, poprvé v Abatonu a pak na Summer of Love, vždycky na dnb, protože Suki se nebál experimentu a svěřil nám Let it roll, kde promítáme pravidelně už několik let. Několikrát jsme promítali pro label IFIDOTA v Londýně, tam je to o minimalu a tech house, a před několika měsíci jsem se trochu náhodně dostal na stage s WWW na Párty Václav v Roxy, kde jsem poprvé pouštěl do live koncertu a zjistil jsem, že PureA je na to dělaná. Teď připravuju vizuály k sobotnímu křestu singlu od Data Live v klubovně Druhé patro.

Nejlepší zážitek s PureA?

Myslíš bahno na festivalech nebo to, že přicházíme jako první, stavíme techniku, pak celou noc promítáme a odcházíme jako poslední, když se konečně dostaneme k projektorům připevněným ke stropu? To je vykoupený několika desítkama minut, které se během noci podaří, když se sladíš s DJem a s party a atmosféra se dá krájet, promítáš s partou lidí, který jsou ti blízký, je to takovej workshop, live, s hrozně nahlas muzikou,takový momenty sou krutý.

Video: http://protisedi.cz/video/battlefield-purea

www.martin-fischer.cz

 

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.