Ve Veletržním paláci v Praze byl ve čtvrtek 21. 5. vyhlášen vítěz soutěžní vernisáže pořádané u příležitosti prvního Mezinárodního dne kachliček, který vyhlásila firma Archtiles. Finanční odměnu tisíc euro a šanci, že se jeho kolekce bude vyrábět ve španělské keramičce INALCO, si odnesl akademický malíř Jiří Lauterkranc. Nejlepší originální návrh designu kachliček vybrala odborná porota v čele s Evou Eisler.
Na 2. a 3. místě soutěže se umístily návrhy malířů Iry Svobodové a Pavla Tichoně, kteří získali výhru v podobě 500, potažmo 250 eur.
Kromě nich se soutěže zúčastnili také další umělci pod vedením sochaře Ondřeje Olivy. „Výhra mě překvapila, protože mou silnou konkurencí byli kolegové a výtvarníci, kterých si vážím a jejichž návrhy byly opravdu kvalitní a zajímavé,“ svěřil se Jiří Lauterkranc. „Je to pro mě velká pocta už proto, že nejsem designér, ale věnuji se hlavně malování a restaurování. Jsem ale opravdu rád, že se moje kachlička může dostat do sériové výroby a do prodeje po celé Evropě,“ říká k výhře Lauterkranc, pro něhož to však není úplně první setkání s interiérovým designem. V rámci své kariéry už například navrhoval designové produkty do reklamních kampaní nebo vlastní nábytek do interiéru soukromé vily.
Název kachličky Jiřího Lauterkrance SPQR odkazuje k insigniím sousloví Senatus Populusque Romanus (senát a lid římský), které se nacházely například na mincích a standartách římských legií v různých obměnách s vavřínovým věncem nebo říšskou orlicí. „Tato symbolika mě oslovila zcela apoliticky, můj zájem se soustředil čistě na její estetiku, a to ve vztahu k technikám mozaiky a dlažby,“ představil svůj návrh vítěz Lauterkranc. „Můj návrh je proto koncipován ve dvou osově symetrických plánech, které po složení vytváří požadovaný dekor, který se skladbou dlaždic vedle sebe rozrůstá do ornamentálního celku. Kresebná technika zpracování pak odkazuje právě ke klasickým způsobům výroby dekorativních prvků v interiéru i exteriéru,“ dodal ke svému dílu.
Všichni umělci a architektky zastoupené v soutěži mají slušnou šanci, že se jejich práce dostane do sériové výroby v italských, francouzských a španělských keramičkách, s kterými firma Archtiles spolupracuje.
Kromě vyhlášení soutěže probíhaly 21. května v prostorách Café Jedna také workshopy s námětem keramické tvorby a jejího využití v moderních interiérech. „Keramický střep je krásný a pro člověka hodnotný už po několik tisíciletí. Mezinárodním dnem kachliček jsme chtěli ukázat, že ne vše musí nutně podléhat trendům dnešní doby a že i do designové tvorby se může promítnout dlouhověká tradice a kvalita,“ odtajnil záměr celé akce Petr Kunt ze společnosti Archtiles, která je předním českým dovozcem obkladů a dlažeb a dlouhodobě se snaží o podporu českých architektů a designérů. Jiří Lauterkranc pak nápad zhodnotil také pozitivně: „Myslím, že podobná soutěž může uvolnit jistou strnulost v designové tvorbě, protože díky zúčastněným osobnostem byl její umělecký záběr opravdu široký.“