České divadlo se vrací do Columbus Museum of Art v OHIU. Výstava Shakespeare in Prague: Imagining the Bard in the Heart of Europe uvádí scénografické návrhy, fotografie, kostýmy a makety, které se vztahují k významným českým inscenacím her Williama Shakespeara od počátku 20. století po současnost. Výstavu pořádá Columbus Museum of Art ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a Národním muzeem.
Ohijský Columbus nespojuje s Českou republikou pouze hokej, ale také dlouhodobé vztahy na poli divadla a divadelní scénografie. Výstava Shakespeare in Prague: Imagining the Bard in the Heart of Europe, která zde byla otevřena, seznamuje amerického diváka s mimořádně zajímavými scénografickými řešeními inscenací Shakespearových her, které vznikly na českém území od začátku 20. století po současnost.
Shakespeare in Prague navazuje na spolupráci Institutu umění – Divadelního ústavu (dále jen IDU) a Columbus Museum of Art, která v roce 2013 vyvrcholila úspěšným projektem „Strings Attached: The Living Tradition of Czech Puppetry". Tato nejrozsáhlejší souborná výstava českých loutek ve Spojených státech představila historii českého loutkového divadla od konce 19. století po současnost a zhlédlo ji na 50 000 diváků.
Velkou zásluhu na vzniku výstavy Shakespeare in Prague má propagátor české scénografie a výtvarného umění v USA, profesor na Ohio State University Joseph Brandesky, který realizaci výstavy komentuje slovy: „Jako hostujícímu kurátorovi je mi potěšením představit práci mých českých kolegů Vlasty Koubské (historická část výstavy) a Barbory Diego Rivera Příhodové (současnost). Společně jsme odkrývali dlouhou historii inscenování Shakespearových her v Čechách a na Slovensku. Dozvěděli jsme se také, že londýnské soubory hrály Shakespearovy hry v Čechách ještě během jeho života a vytvořily tak téměř nepřerušenou vazbu mezi jeho hrami a publikem ve střední Evropě, které nevládlo anglickým jazykem. Již rané překlady Shakespearových děl byly zárukou toho, že se jeho hry rozšířily do celého regionu. Toto odhalení bylo pro diváky v Ohiu překvapující a povede k tomu, že se dále bude objasňovat význam a pravá podstata mezikulturního porozumění. A právě jedním z důvodů, proč mě láká organizace výstav jako Shakespeare in Prague, je fakt, že mohu názorně ukázat propojení našich kultur.“
Výstava Shakespeare in Prague je řazena chronologicky, jejím cílem ovšem není popsat detailně celý vývoj, nýbrž upozornit na hlavní osobnosti, které zásadním způsobem ovlivnily využívání a působení scénografické složky na průběh inscenace. Klíčové inscenace jsou dokumentovány prostřednictvím originálních scénických a kostýmních návrhů, fotografií, scénických modelů, reálných rekvizit a kostýmů.
Výstavu tvoří 4 části:
1. Ouverura – Karel Purkyně s kostýmními návrhy nejslavnějších shakespearovských postav pro průvod k třísetletému výročí narození tohoto dramatika (1864).
2. I. AKT – Interpretace jako klíč k tvorbě prostoru (Meziválečná avantgarda a poválečná scénografie) – sledující vliv nejvýraznějších výtvarných směrů 20. století, které zasáhly do podoby shakespearovské scénografie a kostýmního výtvarnictví. Výtvarná složka se stala velmi výraznou v tvorbě inscenace a ovlivnila významně rovněž způsob interpretace, režii, hereckou akci a nové pojetí Shakespearových her. Zastoupena jsou díla J. Weniga, J. Čapka, A. V. Hrsky, A. Heythuma, F. Tröstera, J. Sládka, V. Hofmana, F. Muziky, F. Zelenky, J. Svobody, J. Maliny a O. Schindlera.
3. INTERMEZZO / MEZIHRA s návrhy Jiřího Trnky pro filmové zpracování Snu noci svatojánské.
4. II. AKT / 2. Dějství Shakespeare mezi minulostí a budoucností: metafory a interpretace na přelomu tisíciletí - Dokumentuje scénografii inscenací posledních třiceti let, která v sobě nese ozvěny konstruktivismu, surrealismu i poetismu či akční scénografie a vyznačuje se především nápaditou prací s prostorovou a výtvarnou metaforou. Ve čtyřech částech jsou vystavena díla: J. Skalníka, J. Štěpánka, Z. Krejzkové, J. Prekové, S. Rybákové, S. Z. Hanákové, J. Smetany, A. Králové, Z. Krejzkové, L. Boráros, H. Boráros, M. Cpina, L. Škandíkové a I. Němcová.
Kurátory výstavy jsou Vlasta Koubská, Barbora Diego Rivera Příhodová a Joseph Brandesky. Na slavnostním preview, které proběhlo ve čtvrtek 9. února v prostorách CMA pro mecenášský klub muzea, vystoupil kurátorský tým a zástupci partnerských organizací: Ondřej Svoboda, náměstek ředitelky IDU, Martina Pecková Černá, vedoucí Oddělení mezinárodní spolupráce IDU, koordinátorka výstavy za ČR, Marek Junek, ředitel Historického muzea Národního muzea a Vojtěch Poláček, vedoucí Divadelního oddělení Národního muzea.
Výstava bude veřejnosti přístupná od 10. 2. 2017 do 21. 5. 2017 CMA. Poté se přesune do Texasu, kde bude k vidění na University of the Incarnate Word v San Antoniu v termínu od 10. 7. do 30. 9. 2017.