Share |

Prague Biennale 5: „O potřebnosti abstrakce“

Christine Nippe

Christine Nippe je kurátorka sekce Potřebnost abstrakce na letošním ročníku pražského Biennale. Sekce představuje umělce z Německa.

Představte se prosím ve třech větách.

Jmenuju se Christine Nippe, jsem kurátorka a spisovatelka a momentálně žiju v Berlíně. Narodila jsem se v roce 1976 v Bremerhavenu a pracuju jako umělecký ředitel v Kunsthalle Koidl. Po studiích umění a kulturní historie a estetiky na Humboldtově univerzitě v Berlíně jsem pracovala na pátém berlínském biennale, pro Temporäre Kunsthalle a kolínský Kunstverein. Kromě mojí dizertační práce “Umění staví město: Umělci a jejich metropolitní obrazy v Berlíně a v New Yorku” jsem byla kurátorkou výstavy v Berlíně, Edingburghu a v Kolíně. Hodně stavím na tom, že vystupuju jako prostředník mezi návštěvníky výstavy, umělci a jejich kontextem.

Můžete popsat díla, která vystavujete na Prague Biennale?

Představuju práce sedmi umělců, kteří žijí a pracují v Berlíně. Všichni dělají abstraktní malbu. Friederike Feldmann vyvíjí nový způsob malování zdí za použití graffiti technik, Arturo Herrera vystavuje dvě ze svých koláží, ve kterých kombinuje abstraktní malbu s různými nalezenými předměty. Anne Neukamp vystavuje své nejnovější obrazy, na kterých propojuje abstraktní formy s formami z nálepek, zatímco Renaud Regnery si hraje s ornamentem jako s masovým fenoménem dekorace. Frank Nitsche vystavuje jeden ze svých mnohovrstvých abstraktních obrazů, Olaf Holzapfel zase jedno ze svých pláten inspirovaných vesmírem a Gregor Hildebrandt vytváří černé monochromy z pásek starých audio kazet.

Můžete vysvětlit hlavní téma?

Jak napovídá název, výstava řeší potřebnost abstrakce. Abstraktní malba má dlouhou tradici, ale umělci stále pracují na nových cestách definice abstraktní malby, a myslím, že je hodně zajímavé ptát se jich na jejich nová prohlášení a myšlenky.

Myslíte si, že člověk musí rozumět umění, aby mohl ocenit umělecké dílo?

Ne, myslím si, že když se koukáte na umění a necháte pracovat vaši imaginaci, můžete najít mnoho asociací a nápadů, které můžete mít vy jako individuum.

Kterou výstavu jste připravovala naposledy a jaké projekty máte naplánované do budoucna?

Moje poslední výstavy byly velké performance ve veřejném prostoru v Kölnische Kunstverein, samostatná výstava tureckého umělce Özscena v Tanas v Berlíně a nyní výstava „Umělci kurátoři: Mona Hatoum, Arturo Herrera and Karin Sander“, výstava prací, které  vybrali umělci – téma, které není probíráno příliš často.

Myslíte si, že současné umění klade otázky nebo dává odpovědi?

Myslím, že současné umění klade otázky, ale nedává moc odpovědí.

Co očekáváte od Prague Biennale?

Je to skvělá příležitost potkat se s kurátory a umělci z jiných zemí a užít si biennale, které připravuje tolik lidí.

Co děláte proti šedi?

Snažím se o zajistit pevné postavení novému abstraktnímu umění!

 

překlad: lasi

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.