Share |

Poznejte art brut švýcarského génia Wölfliho

foto GHMP

Před lety jsem v Bernu viděla výstavu Adolfa Wölfliho a dodnes si vybavuju některé neuvěřitelné kresby.
Wölfli byl zvláštní člověk bojující s duševní nemocí a tvořící výjimečné věci. Kromě kreseb totiž dělal i nové číslovky, mapky, příběhy, v podstatě celé světy plné barev a pitoreskních detailů. V domě U kamenného zvonu teď začala výstava jeho prací a rozhodně stojí za vidění - nabízí mnohem víc než jen nějaké ty hezké barevné obrazy...
 
Více informací v tiskové zprávě:

ADOLF WÖLFLI / STVOŘITEL UNIVERSA Galerie hlavního města Prahy a ABCD, o. s. Dům U Kamenného zvonu 22.2.–27.5.2012

Po dvou úspěšných výstavách z oblasti art brut /art brut – sbírka ABCD (2006) a Prinzhornova sbírka (2009)/, které pro Galerii hlavního města Prahy zorganizovalo o. s. ABCD, se v Domě U Kamenného zvonu koná monografická výstava jednoho z nejpozoruhodnějších a nejoriginálnějších umělců 20. století, švýcarského tvůrce Adolfa Wölfliho (1864–1930).
Sirotek, který většinu života strávil v léčebně pro duševně nemocné ve Waldau u Bernu, transformoval svoji sociální izolaci a psychickou nemoc v nesmírný kreativní potenciál. Wölfli stvořil komplexní paralelní vesmír, pro nějž vymyslel novou geografii, historii i nové řády číslovek. Jeho celoživotní dílo „Obří Stvoření Svatého Adolfa" sestává ze 45 sešitů o 25 000 stran textů, hudebních partitur, číselných záznamů a především pak 1600 kreseb a 1640 koláží. Přestože Wölfliho ikonografie vychází z kulturních prvků, které ho obklopovaly, překračuje je a naplňuje novým významem platným v jeho osobní mytologii.
„Co se týče obsahu, můžeme říci, že je zde reprezentováno naprosto vše – ne pouze to, co přímo vidíme, ale obecně vzato vše, na co můžeme pomyslet nebo to pocítit," napsal psychiatr Walter Morgenthaler, který Wölflimu zasvětil knihu Duševně nemocný jako umělec (1921). Vůbec poprvé tu byl psychiatrický pacient označen za umělce a nebyl představen termíny z chorobopisu, nýbrž jménem a příjmením.
První retrospektiva Adolfa Wölfliho v České republice představí na 100 děl ze všech jeho tvůrčích období. Instalace je doplněna ukázkami z jeho textů a hudebním doprovodem na motivy Wölfliho tvorby.
Výstava postupuje chronologicky. Po prvních, ještě černobílých kresbách, představí monumentální epos Od kolébky ke hrobu (1908–1912), který čítá 9 knih o 3000 stran textu
s více než 750 ilustracemi. Wölfli zde formou cestovního deníku líčí své vyfabulované nádherné dětství a nastiňuje skvostnou budoucnost. Objevuje svět a vytváří jeho inventář. V následujících Zeměpisných a počtářských sešitech (1912–1916) opanovává celou Zemi a expanduje do vesmíru. Roku 1915 se Adolf Wölfli stává Svatým Adolfem II., vládcem Všehomíra. Jeho gigantické dílo je pak opěvováno v Sešitech písní a tanců (1917–1922) a Sešitech-sbírkách písní a pochodů (1924–1928), kde jsou navzájem se prolínající skladby zaznamenávány v solmizační stupnici (do – re – mi). Wölfliho dílo vrcholí Smutečním pochodem, na kterém pracoval od roku 1928 až do své smrti roku 1930. Hudba je zde převedena do formy abstraktních zvuků proložených číslicemi. Vzniká tak uhrančivá zacyklená mantra, která bude na výstavě zpřítomněna také ve zvukové podobě.
Ohromující dílo Adolfa Wölfliho se vymyká všem uměleckým kategoriím a stylům. Přestože Wölfli měl své sběratele a obdivovatele již za svého života, jeho tvorba došla skutečného uznání až po jeho smrti roku 1930. André Breton jeho dílo označil za „jedno ze dvou tří nejvýznamnějších děl 20. století", Jean Dubuffet z něj učinil jeden z pilířů svého konceptu art brut, oceňovali jej surrealisté a mezi současnými umělci jej obdivují například Annette Messagerová, Hermann Nitsch nebo Arnulf Rainer. Wölfliho díla se stala zlatým hřebem

všech významných sbírek art brut a outsider art. Přestože Adolf Wölfli bývá ponejvíce prezentován právě v tomto kontextu, již roku 1972 jej švýcarský historik umění a kurátor Harald Szeemann konfrontoval s tvorbou současných umělců na mezinárodní přehlídce umění documenta 5, kde vystavil komplexní celek jeho tvorby.
Roku 1974 vznikla při Muzeu umění v Bernu Nadace Adolfa Wölfliho, která schraňuje naprostou většinu jeho díla a zasazuje se o jeho uchování a prezentaci.
Wölfliho dílo bylo vystavováno po celém světě a stalo se předmětem dlouhé řady publikací.
Adolf Wölfli (1864–1930)
Adolf Wölfli se narodil 29. února roku 1864 ve švýcarském Emmentalu. Vyrůstal v Bernu a jeho okolí v zoufalých existenčních podmínkách. Jeho otec byl alkoholik a roku 1870 rodinu opustil. Matka se šesti dětmi zůstala bez prostředků. Malý Adolf byl od ní záhy odloučen, aby pracoval jako nádeník na různých farmách. Roku 1874 Wölfliho matka umírá a on putuje mezi pěstounskými rodinami. Musí tvrdě pracovat, je často bit a získává první zkušenosti s alkoholem. Přesto ale dochází do školy.
Mezi lety 1880 a 1890 Wölfli pracuje jako sezónní pomocník na farmách. Roku 1890 je odsouzen ke dvěma letům odnětí svobody za sexuální obtěžování nezletilé dívky. Po propuštění z vězení je stále více sociálně izolovaný. Roku 1895 je opět odsouzen za stejný přečin. Následně je poslán do psychiatrické kliniky ve Waldau u Bernu, aby zde byl prozkoumán jeho duševní stav. Lékaři u něj diagnostikují schizofrenii. V blázinci Wölfli stráví celý zbytek života.
Vzápětí po internaci píše na žádost lékařů poprvé svůj životní příběh. Roku 1899 začíná kreslit, nicméně první kresby, které se zachovaly, pocházejí z let 1904–1905. Od roku 1908 do roku 1912 Wölfli sepisuje svoji fiktivní autobiografii Od kolébky ke hrobu (3000 stran). Mezi lety 1912–1916 pracuje na Zeměpisných a počtářských sešitech (3000 stran), které popisují „Obří Stvoření Svatého Adolfa”. Kolem roku 1916 začíná Wölfli vytvářet série kreseb, které prodává, nebo výjimečně věnuje lékařům, sestrám a svým prvním sběratelům, kteří přicházejí obdivovat jeho tvorbu. Mezi lety 1917 a 1922 píše Sešity písní a tanců (7000 stran), kde opěvuje své velkolepé dílo. Roku 1921 vydává psychiatr Walter Morgenthaler knihu Ein Geisteskranker als Künstler (Duševně nemocný jako umělec), která je věnovaná osobnosti a tvorbě Adolfa Wölfliho. Od roku 1924 do roku 1928 Wölfli pracuje na Sešitech-sbírkách písní a pochodů (kolem 5000 stran) kde velebí svět, jenž stvořil. Jeho ohromující dílo se uzavírá nedokončeným Smutečním pochodem (1928–1930), který je jeho abstraktním rekviem čítajícím více než 8000 stran.
6. listopadu roku 1930 Adolf Wölfli umírá na rakovinu žaludku. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výstavu připravili:
Nadace Adolfa Wölfliho, Muzeum umění, Bern o.s. ABCD, Praha
Galerie hlavního města Prahy

Kurátoři výstavy:
Daniel Baumann, ředitel Nadace Adolfa Wölfliho, Muzeum umění, Bern Terezie Zemánková, o.s. ABCD, Praha
Výtvarná a architektonická koncepce:
Ivana Brádková, o.s. ABCD, Praha
Grafické řešení:
Tomáš Trnobranský / Ivana Brádková
Redakce textů:
Marta Nožková
Hudební koncepce:
Petr Nikl, Miroslav Černý Provodovský
Organizace:
Marie Benešovská a Flora Berne, o. s. ABCD, Praha
Instalace a produkce:
Výstavní oddělení GHMP: Diana Brabcová, Radka Lhotáková, Kateřina Adamová, Petr Tlučhoř, Jan Pavelka, Marek Fryš, Petr Linhart, Jiří Stáhlík, Martin Krsek
Marie Benešovská, ABCD, o. s.
Propagace:
Oddělení pro styk s veřejností GHMP: Miroslav Koláček, Michaela Moučková, Alice Lenská, Lucie Haškovcová, Růžena Karlíková
Katalog:
Výstavu doprovodí obsáhlý katalog, který vznikl ve spolupráci o. s. ABCD a vydavatelství Arbor Vitae.
Výstavu zaštítili:
Karel Schwarzenberg, ministr zahraničních věcí České republiky
J. E. André Regli, velvyslanec Švýcarské federace v České republice MUDr. Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy
Mgr. Václav Novotný, radní pro kulturu hlavního města Prahy
Výstava vznikla v partnerství s Hlavním městem Praha
Výstavu podpořili:
Pro Helvetia Metrostav, a. s.
Hlavní město Praha Ministerstvo kultury ČR Kunstmuseum Bern Ondřej Stýblo

Stable Studios
Velvyslanectví Švýcarské konfederace Switzerland Tourism
Alpiq, s. r. o.
Partnery výstavy jsou:
PRK Partners
Obchodní komora Švýcarsko – Česká republika Hotel Leonardo
Hlavní mediální partneři:
Týden, Instinkt, Právo
Mediální partneři:
Xantypa, Rádio 1, Vltava ČRo – 3, ArtMap, Art and Antiques, Ateliér, A2, Artyčok.Tv, Houser, Metropolis
Kontakty: Michaela Moučková (GHMP): +420 725 818 721, +420 224 826 391, michaela.mouckova@ghmp.cz, pr@ghmp.cz
Místo konání výstavy: Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1 Termín konání výstavy: 22. 2. – 27. 5. 2012
Otvírací doba: út–ne 10.00–20.00
Vstupné: 120,– Kč plné (dospělí) / 60,– Kč snížené (studenti, senioři) Stránky výstavy: www.adolfwolfli.cz
Další informace: www.ghmp.cz
DOPROVODNÝ PROGRAM:
Kurátorská prohlídka s Terezií Zemánkovou a Ivanou Brádkovou: st 7. 3. v 17.00
Lektorské prohlídky: čt 8., 22. 3., 5., 19. 4. v 16.30
Petr Nikl – VLCI V SRDCI – ne 1. 4., po 2. 4 ve 20.00, Divadlo Archa Hudebně vizuální ozvěny, volně inspirované dílem švýcarského kreslíře, skladatele a spisovatele Adolfa Wölfliho. Vizuální koncepce: Petr Nikl, komponovaná hudba: Miroslav Černý, kytara: Vladimír Václavek, bicí nástroje: Miloš Dvořáček, didgeridoo: Ondřej Smeykal. www.divadloarcha.cz
TVOŘIVÉ DIALOGY S UMĚNÍM
Víkendové kombinované programy pro rodiny s dětmi
Pro děti, ale i pro všechny další věkové kategorie výtvarné dílny s lektorkou Lucií Haškovcovou přímo v expozici – animační program se speciálními doprovodnými materiály, připravený a realizovaný edukačním oddělením. Po interaktivních prohlídkách výstav následuje výtvarná reakce – vlastní tvorba návštěvníků. Účastníci akcí se mohou seznámit

s tradičními i netradičními technikami z oblasti kresby, malby, experimentální fotografie i prostorové, intermediální, akční a konceptuální tvorby. Cena 5,– Kč děti do 10 let, 20,– Kč návštěvníci nad 10 let. Akce si, prosím, rezervujte do 16.00 předchozího dne.
V galaxii kódů – so 17. 3. 2012, 13–18 h, Dům U Kamenného zvonu Souhvězdí čísel – so 14. 4. 2012, 13–18 h, Dům U Kamenného zvonu
V rámci výtvarných reakcí na výstavu se budeme inspirovat typickými rysy a prvky tvorby A. Wölfliho. Zmnožováním, duplikováním a kopírováním čísel do nejrůznějších tvarových i barevných variací a kombinací budeme pomocí razítek s čísly vytvářet ornamenty inspirované jedinečnými číslovkami A. W. Půjde tedy o výtvarnou interpretaci – vizuální ztvárnění jejichpodnětných názvů a zároveň i o určitou aktualizaci tohoto motivu. Hypnotická ornamentálnost a dekorativnost těchto číselných kreací bude aluzí nejen na typické rysy umění art brut, ale i na virtuální realitu a smršť informací, na atributy moderní doby, jejichž příchod jako by vizionář A. W. předjímal. Podobně jako autor budeme mj. vytvářet i kresby a koláže plné textů, šifer, kódů, znaků a symbolů, kde budou záměrně uplatněny i aktuální propagační materiály a novinový papír se zprávami reagujícími na současné události. Pomocí reálných i fiktivních not, zaznamenaných náhodně do notové osnovy, se také budeme snažit „komponovat“ nové experimentální (i nerealizovatelné) skladby ve stylu autora. Zároveň se pokusíme reinterpretovat a výtvarně zachytit „Smuteční pochod“ na základě poslechu zde přítomné podoby této skladby, originálně pojaté současnými umělci. Také se pokusíme dát vizuální podobu některým nápaditým vynálezům A. W.
Interaktivní prohlídky pro školy
Možnost interaktivních prohlídek spojených s experimentální výtvarnou reakcí na výstavu, vhodné pro všechny typy škol (rezervace: lucie.haskovcova@ghmp.cz, +420 608 216 418, +420 606 612 987).


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.