Společný projekt Divadla Archa a nezávislého divadla Living Dance Studio z Pekingu kombinuje principy dokumentárního divadla a tance. Inscenace porovnává reálné příběhy lidí žijících v Čechách a v Číně a sleduje důležité mezníky v historii obou zemí. Jsou to příběhy plné tragických událostí, velkých nadějí i falešných očekávání. Na scéně je celkem devět účinkujících. Čtyři Češi, čtyři Číňané a jeden Švýcar. Nedílnou součástí představení je živý interaktivní video mapping, světelný design a hudba. Jejich tvůrci ovládají všechny divadelní technologie neskrývaně přímo před očima diváků. Z jeviště zazní čeština a čínština.
Česko - čínský tvůrčí tým vycházel z časové osy, která sleduje důležité mezníky v historii obou zemí. „Globální historii protínají příběhy jednotlivců, někdy velmi bolestivé jindy úžasné nebo humorné. Rok 1989 byl důležitý pro obě země. Je obecně známé, že pro každou z nich v jiném smyslu. Osobní příběhy, které se ke každému roku váží, vytvářejí zcela nový rozměr, hloubku, odhalují tajemství, která by jinak zůstala skrytá“, říká režisérka Svobodová. Inscenace porovnává reálné životní příběhy lidí v obou zemích. Jsou to příběhy plné tragických událostí, stejně jako velkých nadějí a falešných očekávání. Na scéně se pohybuje celkem deset lidí, kteří kromě svých uměleckých vstupů operují technikou a technologiemi. Vedle sebe se tak objeví třiasedmdesátiletý český dělník Vladimír, který celý svůj život pracoval jako soustružník a nástrojař i dívka z vesnice v čínských horách bez tanečního vzdělání.
Celý tým pod vedením Jany Svobodové a Wen Hui připravoval inscenaci v postupných krocích více než rok a půl. Výsledný tvar je výsledkem velmi silného tvůrčího porozumění obou režisérek.
„Ani jedna z nás nedělá umění pro umění, divadlo pro divadlo. Obě máme silný důvod, který jsme již zmínily. Naši spolupracovníky chápeme jako osobnosti, které také mají svůj důvod podílet se na vzniku představení. Nikdo z nich nevytváří postavu, nehraje roli. Jsou stále na jevišti sami sebou. Každý z nás přináší svůj pravdivý příběh a společně ho zpracováváme tak, aby ve finálním scénickém tvaru oslovil diváky. Nezajímá nás dělat krásné divadlo s ladnými pohyby, soustředíme se na společnost, historii, sociální otázky a společenské jevy“, shrnuje režijní přístup Wen Hui.
Wen Hui se narodila v 60. letech, je tanečnicí a choreografkou. Žije v Pekingu. Po studiích na divadelní akademii se měla stát primabalerínou propagandistického baletu. Mládí prožila v době studentských protestů a velkých nadějí, které se nenaplnily. Tehdy si zachránila život, ale traumatu se dodnes nemůže zbavit. V devadesátých letech založila první nezávislý taneční soubor v Číně Living Dance Studio.
Jana Svobodová absolvovala pražskou DAMU. Ve své režijní práci se zabývá zapojováním představitelů specifických sociálních skupin do profesionálního uměleckého procesu. Vytvořila divadelní projekty s obyvateli jihoafrických townshipů, s hiphopovou komunitou, se žadateli o azyl i obyvateli malého východočeského města Kostelce nad Orlicí. Představení Sólo pro Lu (2012) vytvořila spolu s čínskou herečkou a zpěvačkou Jing Lu. S americkým hudebníkem Michaelem Romanyshynem založila hudební sdružení Allstar Refjúdží band. Je uměleckou vedoucí programu Archa.lab a uměleckou ředitelkou mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT.
Skupina Living Dance Studio je mezinárodně uznávaná a hodně cestuje. Odtud pramení její příjmy. Doma v Číně nemá žádnou finanční podporu a je trpěna jako polosoukromá, uzavřená činnost (nevybírá například vstupné). Jejich scénický styl zahrnuje tanec, filmový dokument, slovo a vyplývá z jejich tematického zájmu: být zprávou o traumatizující historii Číny, jak dopadala na každodenní, konkrétní životy obyčejných lidí. V jejich scénických obrazech jde o paměť těl, o emocionální paměť, do níž se vryly politické zvraty Číny od 50. let minulého století. Mezi kultovní díla choreografky Wen Hui patří zejména Report on Giving Birth (1999), Report on Body (2002) či série Memory (2008, 2009, 2010), kam se řadí i představení uvedená v Arše v rámci festivalu Akcent Memory II: Hladomor (2011) a Naslouchání příběhům mé třetí babičky (2012). V roce 2015 byly její instalované choreografie Tanec s třetí babičkou a Tanec s námezdními farmáři uvedeny na Bienále v Benátkách. Její nejnovější choreografie Red (2016) popisuje techniky propagandistického tance v době kulturní revoluce. Living Dance Studio do nedávna sídlilo na předměstí Pekingu v komplexu, který byl navržen známým - a pro čínský režim problematickým - výtvarníkem a architektem Aj Wej-wejem. Před dvěma lety se museli vystěhovat a působí bez stálé scény.
Režie: Jana Svobodová a Wen Hui.
Účinkují: Wen Hui, Vladimír Tůma, Yiai Yao, Philipp Schenker, Wen Luyuan, Jan Burian, Li Xinmin, Jaroslav Hrdlička a Pavel Kotlík
Dramaturgická spolupráce: Lonneke van Heugten a Carmen Mehnert
Inscenace vzniká v koprodukci Divadla Archa a Evropského centra pro umění Hellerau v Drážďanech v rámci kulturního projektu Theatron.
Premiérová představení proběhla v Praze 22. a 23. ledna 2017 a následně v Drážďanech 27. a 28. ledna 2017
Představení je opatřeno českými a anglickými titulky. Po představení vždy následuje debata s tvůrci. Vstupenky za 290,- / studenti a senioři za 150Kč jsou v předprodeji v pokladně Divadla Archa a síti GoOut.
Ohlasy z médií
„Drama nabité emocemi končí radostí, vášní a snad i příslibem svobody.“
Monika Čižmáriková, Taneční aktuality
„Scénické zpracování je silnou stránkou inscenace, jež zaujme na první pohled i díky originálnímu využití velkých krabic, jakéhosi artefaktu konzumní společnosti. Stavění věže z nich, výrazně zvýší tep všem přítomným v sále.
…
Jsou to obyčejné příběhy obyčejných životů doprovázené obyčejnou taneční radostí, která v sobě nese naději na splnění snů a tužeb, jež jsou všem lidem vlastní.“
Zuzana Smugalová, Blog o tanci
„Jeden z nejsilnějších příběhů přináší třiasedmdesátiletý soustružník a nástrojař Vladimír, který rád tancoval rock´n´roll, jenž však byl na přelomu padesátých a šedesátých let zakázaný coby zkažené kapitalistické umění. Každou sobotu ho proto zadržela na Václavském náměstí veřejná bezpečnost. Ve stejné době propukl v Číně hladomor kvůli neuvážené politice Velkého skoku vpřed, kdy se prováděla industrializace za každou cenu.“
Alex Švamberk, Novinky.cz
„Velkolepá oslava obyčejných životů, všem demagogům navzdory.“
M. C. Putna, Lidové noviny
„Pod společným vedením Jany Svobodové a Wen Hui vznikla za spolupráce autorů hudby, video projekcí a světelného designu jemná spleť divadelních obrazů s něčím hlubším v jádru; divadlo, kde divák může rozluštit tajemství a s údivem se dozvědět něco neobvyklého a zvláštního.“
Gabriele Gorgas, Dresdner Neueste Nachrichten
Nenechte si ujít další setkání s nezávislým čínským divadlem Living Dance Studio
4. 11., 10.00-13.00 ve Studiu Divadla Archa ve Zlatnické ulici 8
Fyzická paměť a společnost - Taneční dílna s Wen Hui
Choreografka, tanečnice, autorka dokumentárních filmů a aktivistka Wen Hui představí formou praktické dílny principy své práce. Wen Hui absolvovala v roce 1989 obor choreografie na Taneční akademii v Pekingu. Po pěti letech profesionální kariéry choreografky a tanečnice se rozhodla opustit jistoty státního systému a založit nezávislý soubor. Její umělecký jazyk je úzce spjat s děním ve společnosti. Dílna je určena profesionálům a všem tvůrcům se zájmem o principy tance v propojení s dokumentárním divadlem.
10.11., 20.00, Divadlo Archa
Český hudební skladatel a zvukový designer Jan Burian (Kyklos Galaktikos, tyto alba) a čínský kytarista Wen Luyuan se setkali při práci na projektu divadla Archa Obyčejní lidé. Večer bude patřit jak sólovým, tak i společným hudebním a zvukovým improvizacím.
15. 11. ,18.00, Divadlo Archa
Večer s dokumentárními filmy a autentickým jídlem
Projekce dokumentárních filmů, které autorky, členky Living dance Studia, Zou Xueping, Li Xinmin a Wen Hui, natočily s obyvateli vesnic v odlehlých čínských provinciích. Po projekci bude následovat setkání s autorkami a předními českými sinology, Zuzanou Li a Denisem Molčanovem, při jídle, které připravili členové Living Dance Studia. Li Xinmin o svém filmu říká: „Vyrostla jsem v horské vesnici Huamuling v provincii Jün-nan. Po čtyřech letech základní školy jsem vesnici opustila a musela si sama vydělávat peníze. Po sedmi letech jsem vzala kameru a do své vesnice jsem se vrátila. V rozhovorech s vesničany jsem hledala nový vztah ke svému rodišti.“
Více informací: https://www.divadloarcha.cz/cz/program-browse/show/obycejni-lide/2017-11-21/876
Video: https://www.youtube.com/watch?v=0wiYLBPbEbs
Obyčejní lidé
Společný projekt Divadla Archa a Living Dance Studia z Pekingu
Režie: Jana Svobodová a Wen Hui
18., 21. – 23. listopadu, 20.00 Divadlo Archa