Dva originální čeští výtvarníci Jiří Hauschka a Jaroslav Valečka patří již delší dobu mezi elitu výtvarného směru zvaného stuckismus. Není tedy divu, že je najdeme v elitní sestavě na reprezentativní výstavě v Liverpoolu, která byla zahájena minulý pátek. “The Stuckists Art Show and Summer Sale” se jmenuje akce, kterou se zcela v rámci své filozofie stuckisté vymezují proti současnému konceptuálnímu modernismu.
Guru světových stuckistů a zakladatel směru Charles Thomson, který za centra této větve výtvarného umění považuje právě Liverpool, Londýn, Prahu a Moskvu, se již představil (podobně jako Jiří Hauschka) v pražské Art & Event Gallery Černá labuť, kam v srpnu zamíří hned z Liverpoolu se svými díly další významný britský stuckista Paul Harvey.
Výstava v liverpoolské View Two Gallery (sídlící na známé Mathew Street, mimochodem jen několik kroků od ikonického The Cavern Clubu, ve kterém začínali The Beatles) je vědomým a plánovaným protipólem oficiózního Liverpool Biennial 2016. Svůj návrat k umění, které je sdělné, přístupné, berou do důsledků: Summer Sale není jen ironickým úšklebkem vůči namnoze snobskému a vyprázdněnému akademickému světu výtvarné moderny, ale realitou: Návštěvníci výstavy mají možnost si v části určené k prodeji koupit díla vystavujících umělců, jejichž cena nepřesáhne 100 liber, tedy desetinu částky, na které začínají nabídky těch, kteří vystavují na liverpoolském bienále. /WEB VIEW TWO GALLERY/ a /WEB ČERNÁ LABUŤ/.
Britský umělec Paul Harvey, který patří k významným představitelům stuckismu, se v pražské galerii Černá labuť Art & Event Gallery bude prezentovat s výstavou „From London to the Czech Avant-Garde“. Harvey vytváří zajímavé parafráze malířských stylů konce 19. století. Pro Prahu připravil obrazy inspirované Karlem Teige a českou avantgardou 20. a 30. let minulého století. Výstava bude přístupná od 27. srpna do konce záři.
Stuckismus je umělecký směr, který vznikl v Británii v roce 1999, a za jeho zakladatele jsou považováni Charles Thomson a Billy Childish. Hlásí návrat ke klasickým způsobům a technikám výtvarné tvorby, malbě a sochařství. Odmítá zejména současné konceptualistické směry, vystavující coby umělecká díla rozestlané postele, poházené odpadky, kupky sena nebo dokonce mrtvá zvířata. Název vznikl z anglického slova stuck (uvíznutí, zaseknutí), kterým konceptualistka Tracey Emin označila jejich malby.