Brněnský koncert SWANS 14. března na Flédě bude jednou z posledních možností vidět vystoupení současné inkarnace americké hlukové legendy. Po skončení světového turné k trojalbu The Glowing Man kapela v současné sestavě končí. Její stvořitel a šéf Michael Gira chce v budoucnu omezit koncertování, eliminovat cestování a více se soustředit na studiové projekty, ať už vzniknou pod hlavičkou SWANS, či nikoliv. Fanoušky experimentální muziky na Flédě čeká hudební očistec v podobě nezapomenutelného, sonicky monumentálního koncertu.
Ústředním tématem alba The Glowing Man je vědomí nezvratnosti konce, konečnosti lidského osudu, a konce zatím poslední etapy v existenci kapely. Skladby vyzařují naléhavou všudypřítomnou energii, která posluchače doslova obtéká a doráží na něj ze všech stran. Vzrůstající kytarová disonance, klasicky vypjaté zlověstné zvuky, bicí prokládané zvoněním zvonů, instrumentálně hlukové vrcholy dlouhých skladeb, znepokojující atmosféra neklidu a prodlevy, které transcendentálně útočí na spiritualitu i psychiku člověka a způsobují, že koncerty Swans se stávají doslovně fyzickými zážitky.
„Abyste dosáhli ráje, musíte projít peklem. Či spíše očistcem, ten v případě SWANS znamená sáhodlouhé repetetivní zvukové megality, dronové kytarové erupce bez čitelné melodie, agresivní rytmické výpady, šamanské názvuky steel kytary, noisový lomoz a do toho všeho mantrické provolávání jako u vytržení... Kde se nachází hranice mezi hudbou, akustickým tlakem nebo ideovou proklamací? Swans - nezkrotní a neskutečně živelní do Brna nepřijeli klást otázky ani na ně odpovídat, Swans jednoduše sami rozhodují, kdo je či není hoden jejich ultimátního poselství,“ napsal Štěpán Šimek, redaktor hudebního web magazínu Abyss v recenzi brněnského koncertu Swans v roce 2013.
Aktuální turné amerických experimentátorů a vizionářů je více než důstojným vrcholem v jejich kariéře a zakončením plodného šestiletého období, během něhož vznikla čtyři skvělá (multi-)alba. S každým dalším se odvážili proniknout hlouběji do nitra temnoty. Na počátku stála deska My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky (2010), která Swans přivedla zpátky do studia a na koncertní pódia „s rockovou hudbou z druhého konce vesmíru“, jak nazval nový zvuk Swans John Robb (frontman britské kapely The Membranes). Návrat legendární značky k novému životu byl očekáván s velkým zájmem a nadšením, ale úspěch desky a souvisejících koncertních vystoupení překonal veškerá očekávání. Swans se stali jednou z nejpracovitějších skupin na scéně. Do roku 2016 vydali ještě dvojalbum The Seer, trojalbum To Be Kind a aktuální (rovněž) trojalbum The Glowing Man.
Swans v Brně nevystoupí poprvé. Příznivce Flédy a fanoušky alternativní hudby poctili koncertem před 4 lety, shodou okolností také 14. března. V moravské metropoli však hráli už před 28 lety v září 1988 na Šelepce, za což tehdejší underground a alternativní podhoubí Brna vděčilo zčásti omezenosti, ignoranci a neznalosti tehdejších úřadů, zčásti organizačním a diplomatickým schopnostem Lenky Zogatové. Ta tehdy na rychlo sháněla zvukaře a zvukovou aparaturu pro koncert v podmínkách komunistické nomenklatury zcela unikátní. "Obvyklý zvukař Petr Werner, který se nebál riskovat, neměl čas, tak jsem zavolala Luboši Novotnému, zvukaři Poutníků, který za dva kanystry nafty koncert nazvučil," popsala v roce 2008 neobvyklé spojení americké kapely s českým bluegrassem odvážná hudební agentka a promotérka (iDnes, 23.11.2008).
Charismatický support Swans zajistí newyorská zpěvačka, skladatelka, šansoniérka, malířka, básnířka, divadelní herečka a pastorka Little Annie. Hudebně spolupracovala s Paulem Oakenfoldem, Kid Congo Powersem, Bimem Shermanem, Coilem, Antonym Hegartym (Antony and the Johnsons, nyní Anohni), s Baby Dee, s Larsen či dokonce s Markem Almondem a dalšími umělci. O jejích vystoupeních se s velkým obdivem už v osmdesátých letech vyjadřoval samotný Frank Zappa. Její nahrávky jsou unikátním spojením šansonu, post-punku, jungle a dubu, hip-hopu a avantgardních prvků. Od začátku milénia spolupracuje se skladatelem, klavíristou a producentem Paulem Wallfischem známým z kapely Botanica, s nímž natočila několik alb – např. Songs From The Coal Mine Canary (2006), When Good Things Happen to Bad Pianos (2007) a Genderful (2009). V roce 2016 vydala své osmé sólové album Trace, které vznikalo v Torontu ve spolupráci s Ryanem Driverem, skupinou Opal Onyx a znovu s Paulem Wallfischem. Když se vloni Paul Wallfisch stal novým koncertním členem SWANS, stala se k radosti znalců i Little Annie součástí jejich posledního turné.
Ukázky:
SWANS – The Glowing Man youtube ukázka
SWANS – Finally, Peace youtube ukázka
SWANS – The Glowing Man (full version) youtube ukázka
SWANS – The Knot (LIVE at Music Hall of Williamsburg, Brooklyn, NYC, 30.7.2016) youtube ukázka
SWANS – A Little God in My Hands youtube ukázka
younggodrecords.com
LITTLE ANNIE – Dear John youtube ukázka
LITTLE ANNIE – Midlife Lazarus youtube ukázka
LITTLE ANNIE & PAUL WALLFISCH – Because You're Gone Song youtube ukázka
SWANS (USA) + support Little Annie (USA) / 14.3.2017 / 20:00, Fléda Brno
Facebook událost
Vstupné:
600 Kč v předprodeji/ 650 Kč na místě
Předprodej:
O klubu Fléda
Novodobá éra Flédy odstartovala po roce 2001, kdy vznikl v domě na Štefánikově ulici v Brně hudební klub. Od roku 2004 provozuje Flédu nový tým, který z místa vytvořil jeden z nejlepších hudebních prostor v České republice. Dramaturgie klubu představuje jak zavedené kapely, tak mladé umělce a progresivní hudební směry. V programu mají své pevné místo větší a produkčně náročnější koncerty zahraničních hvězd i skromnější a autentické přehlídky lokálních hudebníků. Kromě koncertů je Fléda stabilní scénou pro klubové noci Elektra a Vendeta a festival elektronické hudby Echoes. Od roku 2001 se na pódiu Flédy vystřídalo více než 5000 interpretů, jejichž vystoupení zhlédl více než milion hudebních fanoušků. Klub je vybaven špičkovou zvukovou aparaturou od firmy d&b audiotechnik.