Pokračování série Midnight Session přivítá v Paláci Akropolis norského jazzového inovátora Bugge Wesseltofta. V Praze vystoupí 25. října se svým tělesem New Conception Of Jazz, které pomohlo v polovině devadesátých let změnit směřování evropského jazzu od konzervované tradice k experimentům, aby začátkem nového milénia ukončilo své fungování. V letošním roce se k dvacátému výročí debutové desky rozhodl Wesseltoft oživit New Conception of Jazz a vyrazit znovu vstříc dobrodružstvím ve světě improvizací. Tentokrát k němu pozval čistě ženské kvarteto talentovaných norských hudebnic. /WEB/
Wesseltoft do své hudby vstřebal vlivy moderní klubové elektroniky i world music a jeho label Jazzland je poslední dvě dekády důležitým hybatelem dění nejen na norské scéně.
Evropskému jazzu v polovině devadesátých let dominoval konzervativismus, vítr žádaných změn přivál z Norska. Ze severu přišly v letech 1997 a 1998 zásadní nahrávky N.P. Molvaera (Khmer) a Supersilent (1-3), které ale ještě o rok předběhlo album New Conception Of Jazz stejnojmenné skupiny kolem klavíristy Bugge Wesseltofta. Vsadilo na kolektivní improvizaci, velkorysé použití elektronických grooveů a definovalo nu-jazzový hybrid. Hlavně ale odstartovalo novou vlnu fúzování jazzu s dalšími žánry, jíž se Bugge Wesseltoft stal lodivodem.
Dokonalý hudební samorost Wesseltoft uměl na klavír již ve svých třech letech, ale všechno další formální hudební vzdělání tvrdohlavě odmítal. Jeho jediným učitelem tak byla kolekce desek jeho otce, jež ho nasměřovala k jazzu. Ten ale nikdy nebyl jediný – jako puberťák hrál v punkových kapelách, později je jeho ikonický syntezátor Prophet-5 slyšet na deskách norských popových kapel. V roce 1990 vydává společné album s Janem Gabarekem na ECM Records. O tři roky později využívá nabídky festivalu v městečku Voss a pro svoji skladbu A Little War Story sestavuje svoji první vlastní kapelu, v níž je i trumpetista Nils Petter Molvaer. Potkává se zde i se zpěvačkou Sidsel Endresen, s níž v následujících letech vydal několik pozoruhodných desek natočených jen ve dvojici. Dvě z nich obdržely norskou výroční cenu Grammy.
V roce 1994 Bugge zakládá sebevědomě nazvaný projekt New Conception of Jazz, s nímž odvážně překračuje hranice jazzové ortodoxie směrem k aktuálním trendům v klubové hudbě. House, techno, ambient, ale i hluková hudba nebo volná improvizace, to všechno Bugge přimíchává do výbušného energického koktejlu, který nejlépe chutná na deskách Sharing (1998) nebo Moving (2002). Pod hlavičkou New Conception of Jazz vydal celkově čtyři studiová alba a také jedno koncertní, které zachycuje triumfální světovou šňůru z první poloviny dekády. Po ní se New Conception of Jazz rozchází.
V posledních letech Bugge koncertuje hlavně sám s piánem, spolupracuje s takovými jmény jako jsou francouzský klasik klubové hudby Laurent Garnier či kytarista John Scofield. Také ho výrazně ovlivnila indická hudba a s několika místními muzikanty založil projekt Ragatronics. V letošním roce se k dvacátému výročí debutové desky rozhodl Wesseltoft oživit New Conception of Jazz a vyrazit znovu vstříc dobrodružstvím ve světě improvizací. Tentokrát k němu pozval čistě ženské kvarteto talentovaných norských hudebnic. Comebackové turné zavede band Buggeho Wesseltofta i do Prahy – 25. října zahrají na večírku Midnight Session v Paláci Akropolis.