Volnej Průběh, partička pěti dj's a kámošů, kteří si rozhodně nedělají žádné hudební násilí a omezení. Naopak, prý tomu nechávají tak nějak volnej průběh. A kdo je těch pět hudebních volnomyšlenkářů? Touchwood, Stanzim, Rade, ahZ a Nitrous. A protože tito pánové přinášejí českýmu publiku celkem nový a podle mě hodně zajímavý hudební žánr, rozhodla jsem se je zlehka vyzpovídat. Omluvte nepřítomnost Touchwooda, příště si ho proklepnu sólo :-)
Na začátek by mě zajímalo, co pro vás znamená pojem "volnej průběh" ? Mám tomu rozumět tak, že se do věcí moc nemontujete?
Stanzim: Je pravda, že nejsme moc velcí montéři, ale vyjadřuje to víc rovin. Jednak s přibývajícím věkem (alespoň u mě) nějak padá chuť tlačit na pilu - hudba, kterou máme rádi, většinou není moc zaťatá a pak to taky reflektuje způsob našeho hraní. Je nás pět, když se někdo zapomene u baru nebo na záchodě, tak se tak moc nestane - někdo ze zbývající čtyřky ochotně zaskočí. Chtěli jsme, aby to bylo česky a „volnej průběh“ jednou mimoděk vypadl z Ahonzovy Kačky a my jsme okamžitě věděli, že to je přesně to, co hledáme.
ahz: Na tom něco bude, nemyslím si totiž, že jsme z těch, kteří se někam hrnou. Vlastní geneze tohohle názvu je možná všeříkající: Sedělo se v pokročilejší hodině kolem stolu, padlo pár návrhů, jak bychom si mohli říkat, ale žádný nás extra nenadchl. No a do dumavého ticha padlo: "Hele, tak tomu prostě necháme volnej průběh, něco nás napadne.." A bylo to. A co to pro nás znamená? Tak pro mě neskutečnou svobodu ve výběru hudby, člověk není ve virtuální ulitě svýho dj nicku. Vlastně ani sami občas před party nevíme, co budeme hrát.
Nit: Souhlasím s chlapci, jen doplním, že pro mě to znamená především absolutní svobodu v hraní, samotnej název je geniální, myslím, že se hodně chytil...
rade: Když si zpětně promítnu oněch zhruba 2,5 roku trvání VP, myslím, že bychom tehdy těžko našli výstižnější pojem pro naše společný počínání, mám dokonce pocit, že časem dozrává, nebo my dozráváme do pojmu? Nevím, zpravidla se hodí ke všemu co děláme. Pět světů, jež se prolínají hudebně i lidsky. Spousta inspirace, muziky, kterou chci slyšet, poznávat, získávat o ní informace. V pěti lze klestit obtížnej terén snáz, takže dodá i sílu a chuť kráčet dál.
Představujete u nás ojedinělou sestavu dj's, kteří všichni propagujou vcelku novou odnož drum and bassu nazývanou autonomic. Můžete tenhle hudební žánr, potažmo jeho vznik trochu přiblížit? A kde se vzal vůbec název autonomic? Není to automatic, jak občas vidím na plakátech, že ne? :-)
Stazim: Automatickej autonomic ;o) S těmi škatulemi je to ošemetné. Pamatuju si, že ze začátku jsem si to sám pro sebe nazýval „ takovej ten statickej drum´n´bass“. Označení autonomic vzešlo ze stejnojmenného podcastu, který připravovali dBridge a Instra:mental. To především oni za vznikem téhle větve dnb stojí. Autonomic máme určitě rádi, ale mezitím vznikla spoustu epigonů a balastu i v téhle oblasti. Zabrousíme i do jiných oblastí, které někdo nazývá halfstep, drumfunk a najdeme si i v dubstepu. Spíš bych řekl, že v hledáčku máme minimal a deep záležitosti.
ahz: Název stylu autonomic pochází z věhlasné série podcastů, které v roce 2009 v měsíčních intervalech připravoval dBridge spolu s Instra:Mental a který se jmenoval Autonomic podcast. Kolem podcastu vznikl takovej movement, že se tak začalo říkat hudbě, kterou propagoval a při jejímž poslechu nám padaly brady úžasem nad genialitou nápadu "rozpůlit" tempo drumandbassu na 85 bpm a tehdy stagnující dnb produkci plnou přeřvanosti a klasické formy nájezd-drop-vyhnívačka-2.drop vrátit úder přesným opakem, tzn. použitím prvku tehdy již téměř neslyšeného - ticha! A hel, vono to funguje :-) A ad automatic - tomu tak občas sami říkáme, když si v partě hrajeme na blbečky, hehe.
Nit: Je pravda, že tuhle hudbu jsme hráli a hrajeme pořád, jak ale napsal Standa, zdaleka ne jen ji. Lidi si nás s autonomicem hodně spojují, upřímně mi to lehce vadí, protože mi fakt hrajeme všechno, ehm, teda všechno kvalitní:)
rade: Škatule nerad, teda ty, co se snaží dál vymezovat patřičnou odnož. Jsem si pak (zvlášť u týhle muziky) nejistej správným řazením a navíc si myslím, že to ve většině případů nejde. Pro sebe mám některý věci zařazený jako autonomic, ale nejsem si úplně jistej, jestli tam patřej. Pokud užiju obecnější „experimental“, jak jsem si tomu pro sebe říkal na začátku, jsem mnohem klidnější, protože vím, že s přehledem zastřeší danou věc, aniž by hrozilo, že bude někde přečuhovat k sousedům a tímhle pojmem bych případně omarkoval i to co hrajeme, protože jak už uváděj kluci vejš, nejsme zdaleka jen o autonomicu.
Koho považujete za současný špičky světové autonomic scény a proč?
Stanzim: Instra:mental se úplně přeorientovali na bassline a electro, což je fakt škoda – jsou to opravdoví zvukoví inovátoři, ale chápu, že musejí platit nájem, pojištění nebo možná alimenty. dBridge je pro mě absolutní borec, nesmírně si ho vážím, mám ho moc rád už od chvíle, kdy se rozpadli Bad Company a to přesto, že úplně nehltám všechno, co vytvoří. Jeho soulové litanie do mikrofonu jdou mimo mě, ale když ho vidíte naživo, tak mu to prostě věříte. Navíc on má hodně široký rozptyl a pořád tvoří i v klasickém dnb módu. Otázka je, co je ještě autonomic a co už ne. Ale pokud jde o takové ty dubstepem ovlivněné kousky, tak mezi mé favority patří jednoznačně třeba Skeptical, Loxy & Resound, Flatliners, Alix Perez, Consequence, ASC, Synkro, Stray a mohl bych pokračovat dál.
ahz: Je jich víc, ale jednoznačně ASC, kterej sype jeden singl za druhym při zachování kvalit a hodně koketuje s propojováním autonomicu s ambientem. dBridge, mástr nad mástry, protože autonomické postupy tlačí do všech svých remixů a tím mohutně rozšiřuje oblast posluchačů. Bop, kterej si vytvořil svůj zvukový klikací micro-funk svět, jehož zvuky používá čim dál víc producentů. Consequence, člověk, který byl u zrodu autonomicu na Zélandu a v současnosti v produkci hodně experimentuje. Synkro, největší deep emař na scéně, taháme kapesníky, když klubem pulzuje jeho atmobasa, vedle něho Sam KDC, mlaďoch s fůrou nápadů, kterej jede hodně v dubu. A pak Stray se svou rytmikou a minimalismem, který bere dech. A to jsme jen u těch nejznámějších, pak třeba ještě Spirit Catcher, Fury Anga, Bulb, Nuage, atd. atd.
Nit: Nebojím se napsat, že autonomic je mrtvej, protože jeho rodiče Instra:mental ani dBridge se k němu už nehlásí. Pokud se bavíme o nástupcích, pak souhlasím, že ASC je teď na špici, zrovna vydává desku...Stando, nesouhlasím, že Instra:mental se přeorientovali kvůli penězům, spíš myslím, že kvůli scéně. Myslím, že drumandbass scéna autonomic nikdy vlastně nepřijala, ovlivnil spíš lidi z venku. Jinak je to škoda, protože na 170 bpm dělali nejzajímavější věci a já je považuju za nejdůležitější elektronický hudebníky (to slovo píšu záměrně) posledních let. dBridge šel teď podle mě dost dolu, pár posledních věcí je sice dobrých, ale ne špičkových, jak bylo u něj zvykem. Jinak další oblíbenci: Consequence, Synkro, Blocks+Escher, Oak, Nether...
rade: Někdejší kadence releasů, tedy těch zajímavejch, žel opadla, ale dalo se to čekat. Ze stálic,který neúnavně hledají nový postupy bych určitě vypíchl - Sam KDC, Getz a ASC, kterýmu teď, jak zmiňuje Ondřej vejš, vyjde album. Dle třech kousků na sampleru (obzvlášť béčko, viď Ondřeji :)) opět bude stát přinejmenším za pozornost. Tu a tam někdo někde vykoukne, ale už bych to ani nezkoušel našlapávat do autonomic krabice, pro mě experimental. V několika počinech mě bavili třebas – Dubmonger, Reza, Cuelock, Silent Dust, DB1, A.n.D.
Tvoří i u nás někdo tuhle muziku a na jaký je podle vás úrovni?
Stanzim: Semotamo jo. Hodně mě teď dostalo EP od Low Profile, což jsou výboje Touchwooda a Ghonzalese. Slyšel jsem moc pěkný věci od Panoramy. Moc šikovnej kluk je PJ. Parádní byla i „Lost In The Paper World“ od Kubatka. Mým hrdinou je ale jednoznačně Touchwood.
ahz: A nemůžeme zapomenout ještě na Real Transported Man a Jock The Lock. První jmenovaný už vydal LP, druhý mu na něm statně sekundoval. Co mě paměť slouží, tak i Los Dodos vydali jeden singl zadara a mladík WRM poslal do světa taky pár kousků. No a pokud bychom zabrousili na Slovensko, tak BlueMotion, kteří mají venku celé LP, jehož valná většina z autonomicu složena je.
Nit: Vystříleli jste mi všechna jména, výše jmenovaným: respect!
rade: Určitě zmiňovaní Low Profile, Peejay, Jock The Lock, Honey T. Tvůrčím talentem bezesporu oplývají Merak, Grove, jen škoda, že ho víc nevměstnávají do experimentálnějších poloh elektroniky. Mám radost, že i mezi mladou krví se najdou tací, jež se vydali vlastní klikací cestou.
Hodně současných autonomic skladeb má přesah i do jiných žánrů. Například je to dubstep nebo všelijaká elektronika s oblibou nazývaná IDM. Je to specifikum autonomicu, nebo jenom další jeho forma?
Stanzim: Nevím. Dnb byl jako styl vždycky trochu handicapován svým tempem. Breakbeat, techno, electro a dubstep to měly vždycky v tomhle ohledu jednodušší, protože se díky univerzálnějšímu počtu bpm mohly organicky navzájem ovlivňovat a křížit. Dnb jde míchat leda s free teknem nebo hiphopem. I to je důvod, proč hlavní dnb proud ustrnul v dechovkoidním jumpupu nebo cheesy tralaláčkách. Takhle většina lidí ten styl vnímá, takže se ani nedivím, když někdo říká, že dnb nesnáší. Já tohle taky nemůžu.
ahz: Podle mého je to skryto už v samotném názvu stylu, autonomic, je to autonomní, tj. samostatný, spontánní. A s tou myšlenkou celej movement vznikl. Spojujícím prvkem je nápad a nálada, ne tempo. Proto můžeme na flipech labelu Autonomic najít i tracky kolem 140bpm.
Nit: Je to jeho specifikum, zásadní přísadou je navíc osmdesátková synťáková hudba. Já autonomic vždycky chápal tak, že není spojen s tempem, ale spíše se zvukem, kterej právě čerpá ze zlatého období elektroniky, tedy z devadesátek. Jména jako Actress, Kassem Mosse nebo Scuba budiž důkazem...
rade: Já bych navíc dodal, že producent, kterej má zájem vytvořit něco novýho, svýho, přirozeně vyzkouší všechny sesle, aby přinejmenším poznal, na který se mu sedí nejlíp, čímž si částečně vysvětluju ony přesahy. Nejspíš je to tak trochu i přirozená (úniková) cesta vývoje tvůrce, neboť se v ťukačkách za poměrně krátkou dobu značně zúžilo pole producentský působnosti.
Teď trochu hypotetická otázka. Každý z vás má celkem slušnou drum and bassovou historii. Jednak jako dj's, tak někteří z vás i jako producenti. Vnímáte tuhle vaší autonomic vášeň jako nějaký vyústění záliby v drum and bassu a profesionality v oboru? Nebo jako něco úplně nového, co se tu objevilo a vás by to chytlo i kdyby jste před tím žádnej drumec nikdy neslyšeli?
Stanzim: Spíš to vnímám jako svým způsobem obrat ke kořenům toho stylu, kdy producenti pracovali kreativně a hledali nové cesty. Proto i ten návrat k minimalistickému zvuku. To, co dnes dělají třeba Ulterior Motive nebo Amoss, zní jako první album Ed Rushe & Opticala. A oni to i v rozhovorech přiznávají a hlásí se k tomuhle období. Když dnb sleduješ delší dobu, tak ti z 95% současné produkce nemůže být dobře. Fakt se nechci nějak vydělovat, nechci být elitář, ale ta hudba je kus mýho života, hodně mi dala, tak je mi strašlivě líto toho, co dnes padá z takových talentů jako právě Ed Rush & Optical, co většinou vydává Ram nebo Hospital. Ještě že jsou tu pořád lidi jako Calibre, dBridge, Goldie nebo Doc Scott, jejichž vydavatelství hledají i jiný zvuk než jenom šustění bankovek.
ahz: Asi bych to neřekl líp než Standa tu nahoře .-) Stando, nechtěl bys jít moderovat zprávy?:)
Nit: Pro mě ty věci, který začali v podcastu prezentovat Instra:mental a dBridge byly úplně nový. Jsou v nich zvuky, který jsem chtěl vždycky v dnb slyšet, ale nikdy tam nebyly. Autonomic podcast mi najednou ukázal hudbu, kterou jsem vždycky hledal a pro mě už není cesty zpět:)
rade: Standa to vystihl. K polámanostem mě v devadesátkách přetáhli mj. Source Direct, Photek, Optical a díky jejich někdejším počinům jsem si oprávněně zvykl tento styl spojovat s hledáním novejch postupů. Nástup autonomicu a chvíli předtím deepu, pro mě bylo s radostí vítaný, dlouho očekávaný obrození stylu, kterej se motal ukrutně dlouho ve zhruba třech, čtyřech dobře zavedenejch formulkách vyprahlejch inovátorů a několika dalších přísavek, který páchaly kopie obvyklejch zrůdností ve velkým.
Jako Volnej Průběh hrajete v nejrůznějších klubech a slyšet je vás třeba i na Radiu1 nebo internetovém radiu 23. V loňském roce jste začali dělat v klubu Cross svojí vlastní noc VPX, tedy Volnej Průběh Crossem, kam si zvete zahraniční hosty. Naposled zahráli špičkoví Conseqence a Sam KDC, čehož důkazem byl plný parket ještě nad ránem. Chystáte ňáký další VPX a kdo bude hostem tentokrát?
Stanzim: 6.července chystáme letní CZ vydání, kam jsme si pozvali naše nejbližší soul sis a bros – tebe (Niku 77), D-resista a Papayu. Na podzim bude další díl, ale nevím, jestli už smím prozradit našeho specialního hosta.
Nit: Rád bych všechny pozval do Crossu na letní rodinnou edici toho 6. července, minule v létě tam byla super atmoška a na line upu jsou samí špičkoví djs:)
Ad VPX 4, můžeme:) Tentokrát poprvé ustoupíme z autonomic linie, protože jak padlo výše, Volnej Průběh nerovná se pouze autonomic. Jsme šťastní, že 20. října do Crossu dorazí Fracture. Ač je to neuvěřitelný, tenhle skvělý producent se v Čechách ještě neobjevil, takže v našem hledáčku je od samotného začátku...
rade: Super, tak je to konečně venku, mě se plní sen, pač v hnisavým období drum and bassu, pro mě byli Fracture a Neptune jedni z mála, jež dokázali neúnavně tvořit a vydávat kvalitní muziku.
Díky moc za rozhovor a přeju hodně úspěchu celýmu Volnýmu Průběhu ať už v čemkoliv :-)
Stanzim: Díky i tobě! Mír a lásku především!
Nit: Díky
www.facebook.com/volnej.prubeh
autor: nika77