Share |

Moderní architektura v Praze: Trojský most

foto autorka

Nejnovější z více než dvaceti pražských mostků, lávek a mostů to podobně jako jiné stavby v režii města neměl při svém vzniku jednoduché, měl totiž původně vypadat jinak a jeho cena měla být výrazně nižší. Bílý ocelový most, který v Troji vznikl a nahradil tak dočasnou (sloužil 32 let!) pontonovou konstrukci tramvajového mostu zvaného Rámusák, nakonec patří mezi světové technické unikáty.

 

Celková délka je 262 m, rozpětí nového Trojského mostu je 200 m a jeho výška činí 20 m - ve své délkové kategorii je tedy konstrukce mostu nejplošším síťovým obloukem na světě a mimo jiné díky tomu, že nemá jediný pilíř zasazený do řeky, balancuje ve stavitelství na hraně možného a nemožného.

Celý most je postavený velmi úsporně co se týká použitého materiálu, a působí velmi subtilně, ale unese dopravu na dvoukolejné tramvajové trati, dva jízdní pruhy pro automobily po každé straně, cyklisty ve vyhrazeném pruhu a samozřejmě i chodce na chodnících.

Stavba musela být velmi pečlivě naplánována, protože jednotlivé prvky mostu samostatně nefungují - most drží až teprve jako kompletní. Proto se při výstavbě používaly různé podpory, umístěné v řece, mnoho speciálních konstrukcí a bednění, a pro jejich přepravu mezi jednotlivými díly mostu se využívalo lodí.

Bílý ocelový oblouk, který je nejviditelnější a nejefektnější částí mostu, je také originální záležitost, a to jak svým rozměrem, tak konstrukčním řešením. Ve vrcholu oblouku je široký téměř 7 metrů a je dutý, směrem k okrajům mostu se průřez oblouku rozšiřuje a zhruba ve čtvrtině rozpětí mostu se dělí na dvě nezávislé části. Ocelobetonová táhla v oblouku mostu mají funkci nejen jako nositelé předpětí nutného pro to, aby most držel pohromadě, ale také spolu s betonovými prvky oddělují tramvajovou dopravu od automobilové. Pro chodce jsou pak určeny ocelové chodníkové konzoly, přimontované po stranách mostu, jejichž součástí je i na pohled efektní zábradlí s osvětlením. To plně oceníte zejména večer a zejména ve chvíli, kdy na mostě nejste - totiž při pohledu zdálky.

Most je součástí tunelového komplexu Blanka a celého Městského okruhu a je postaven tak, aby dokázal odolat i povodni, jaká smetla Prahu v roce 2002. O voděodolnosti kabelů osvětlení mostu zatím není nic známo.

A nakonec jedna nadějná zpráva: na obou koncích nově postaveného mostu, v místech, kde je zapuštěn do země, jsou naprosto luxusní betonové skejtparky. Teda, skoro. Konstrukce mostu tam prostě ideální prostor pro řádění skejťáků připomíná - a o existenci skejtparků se skutečně uvažuje a jedná.

 

autoři stavby: http://koucky-arch.cz/141/

 

 

 

jak se stavěl most - video:

https://www.youtube.com/watch?v=DwdXd3EdmUM

 

text a foto Jana Michlová


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.