Share |

Michal Křižka: NE instantnímu způsobu života

foto Jana Kusalová

Michal Křižka je barista a baristy také školí. Odešel z velkých kávových korporací, dnes je zcela nezávislý a odmítá mít i vlastní kavárnu. Proč Češi nepoznají dobrou kávu a proč utrácejí peníze za tu špatnou? Protože prý nevědí, jak dobrá káva chutná.

 

Kávě se na profesionální úrovni věnujete déle než deset let a pracoval jste ve významných firmách. Co je podle vás největší problém českých kávomilů?
Čím déle se kávou zabývám, tím mám silnější pocit, že se z pití dobré kávy stává zbytečné elitářství. Několik lidí disponuje světovým knowhow, létají po světě a dokáží si vychutnat opravdu dobrou kávu. Ale ta řekněme mlčící většina nebo konzumentská masa, která nakupuje v supermarketech a pije kafe doma, v kanceláři nebo v klasických kavárnách, ty nevědí o dobré kávě vůbec nic. Nevědí, jak by měla káva chutnat, vypadat a jak by se měla připravovat. Zorientovaná je pouze malá skupina fajnšmekrů, většina konzumentů je úplně mimo.

Jaké jsou aktuální trendy, co se kávy týče?
Obecně platí v gastronomii nová pravidla pomalu každý rok. Dnes je ale v nápojích jasný trend odklonu od komerčních značek. Nejde už o značkové výrobky a loga úžasných firem, ale o čerstvé, lokální a sezónní výrobky.
Jan Brychta
Celý článek najdete na webu GALERIE NE
 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.